Michael Plein (Triple) over de war on talent: 'Met geld alleen red je het niet'

In de ‘war on talent’ ziet Michael Plein van Triple mogelijkheden om medewerkers aan zich te binden.

Michael Plein
Michael Plein

Michael Plein is operationeel directeur bij Triple en speelt ook een key rol in de goede cultuur van Triple, een bureau dat digitale en technologische oplossingen biedt. Hij is een van de sprekers tijdens de Adformatie Masterclass Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus. 

Wat zijn in jouw ogen de belangrijkste ontwikkelingen in jouw vakgebied?

‘Een belangrijke trend op dit moment is de war on talent. Je ziet dat organisaties mensen weglokken of wegkopen bij andere bedrijven. Ik hoor verhalen van mensen die hun LinkedIn-inbox mute’n omdat ze gek worden van alle recruiters….

Er is enorm veel vraag naar goede ontwikkelaars. Amazon rekruteert ook in Nederland, Albert Heijn is ook een techbedrijf geworden, andere grote organisaties willen niet langer techniek inkopen maar een eigen technologische afdeling en ontwikkelaars in dienst nemen.

We zien de afgelopen jaren dat de salarissen zich snel ontwikkelingen. Als je dit alles combineert kun je nagaan dat we opereren in een zeer dynamische markt, dat maakt mijn werk zo leuk.'

Over groei gesproken, hoe organiseer je dat op een goede manier?

‘Zorg om te beginnen dat je goede mensen niet weglopen. Daarnaast is een instroom van onderop iets wat op termijn zijn vruchten afwerpt. Werk samen met universiteiten, hbo’s en mbo’s om medewerkers vroeg naar je bedrijf te halen, om daar binnen vier, vijf jaar toppers van te maken. Zorg ook voor een goed recruitment-apparaat, want de vijver wordt steeds kleiner en de competitie neemt toe.

Maar het allerbelangrijkst is om ervoor te zorgen dat mensen niet weggaan. Zorg voor een bedrijfscultuur die het leven van mensen leuker maakt. Zorg dat mensen goed kunnen groeien en aan uitdagende opdrachten/producten werken waar hun craftmanship goed tot z’n recht komt. Bij Amazon verdient iemand meer, dus als iemand gevoelig is voor salaris, gaat die weg.

Maar met alleen geld red je het niet, het verloop bij Amazon is extreem hoog. Zorg er dus voor dat je meer biedt dan dat. Een baan moet waarde toevoegen aan iemands leven, zodat die niet met tegenzin naar het werk gaat. Zorg er dus voor dat je een leuk bedrijf bent om voor te werken.’

Heb je daar een voorbeeld van?

Leuke klanten zoals bv CitizenM, mensen de ruimten geven om echt waarde te kunnen creëren voor klanten. Dit kan bijvoorbeeld door soms iets buiten de lijntjes te kleuren of door innovaties toe te passen waar developers soms zelf mee komen. Het gebeurt ook wel eens dat we geheel op eigen initiatief een innovatie/idee pitchen.

En verras je personeel soms. Tijdens de pandemie bijvoorbeeld hebben we ons kantoor in Alkmaar nagebouwd in de metaverse, toen we merkten dat onze medewerkers behoefte hadden aan een plek om elkaar op een spontane manier te ontmoeten, net als in het fysieke kantoor. Aan al onze medewerkers hebben we Oculus Quest-brillen gegeven waarmee ze elkaar via VR konden zien. Voor een serieuze bespreking, maar ook om virtueel te kletsen in de koffiecorner. 

Maar het zit ook in alledaagse dingen zoals goede koffie, ontbijtmogelijkheden en de mogelijkheid om te douchen op kantoor na het sporten.'

En hoe zorg je ervoor dat je niet wordt overgeleverd aan pitches en projectwerk?

'Traditionele pitches doen we niet zoveel, omdat Triple vooral een technisch bureau is. Techniek tot uiting brengen in een pitch is lastiger. Samen met code d’azur, die aan de creatieve kant sterker zijn, zullen we wel meer meedoen aan pitches. Voor Triple is het belangrijker om klanten blijvend aan je te binden, zo is VodafoneZiggo al meer dan 20 jaar tevreden met ons. Bij ons kan “heb ik een klik met het bedrijf” een kpi zijn.

Wat betreft projecten voor klanten: wij hebben echt goede ontwikkelaars met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel en hoge mate van nieuwsgierigheid, hierdoor groeien we vaak snel buiten de kaders van de eerste scope. Het gebeurt ook wel eens dat we geheel op enigen initiatief een innovatie/idee pitchen, hierdoor groeien wij vaak naar andere projecten vanuit een eerste initiële opdracht.'

Tot slot: hoe onderhoud je de cultuur van je organisatie en weet je mensen te behouden?

‘Onze CEO Schalk is van Indonesische afkomst en de cultuur binnen Indonesische families is heel hecht. Dat hebben we overgenomen binnen Triple, het zit in ons dna. We zijn erg close met onze mensen. Kosten noch moeite worden gespaard om de cultuur in stand te houden en dat waardeert iedereen volop. Dat is niet in geld uit te drukken en klanten merken dat ook.

Als je groeit, moet je oppassen dat deze cultuur niet ten onder gaat. Ik kan mij nog een discussie herinneren toen de toenmalige OPS manager tegen Schalk zei: “We moeten de game-ruimten in de kantine kleiner maken om extra werkplekken te creëren in verband met de groei." Waarop Schalk antwoordde: “We zijn gegroeid, dus we hebben een grotere kantine nodig en een grotere game-ruimten.” Zo zitten die familiewaarden in de vezels van het hele bedrijf.’

Michael Plein is een van de sprekers tijdens de Adformatie Masterclass Positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus op 11 november in Amsterdam. Tijdens de dag doen deelnemers inzichten op over:

- Ontwikkelingen en kansen in de markt
- Doelstellingen en groeistrategie 
- Positionering en merkverhaal
- Communicatiestrategie en thought leadership

Claim de allerlaatste - tickets hier.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie