Premium

Naar één branchevereniging? ‘Wij geloven meer in een netwerk dan een bolwerk’

[Rondvraag] Directeuren van brancheverenigingen reageren op pleidooi van Joost Istha (ZIGT) om samen te smelten tot één platform.

123rf

ZIGT-directeur Joost Istha zwengelt de discussie weer aan: er zijn te veel brancheverenigingen, vindt hij, en dat is niet meer van deze tijd.  ‘Laten we kijken hoe we versneld een 'reclamebranchevereniging' op kunnen richten met een goede vertegenwoordiging van creatie, media, onderzoek en techniek’, is zijn pleidooi.

Wat vinden vertegenwoordigers van verschillende brancheverenigingen daarvan?

Advertentie
advertisement
Henriette van Swinderen
Henriette van Swinderen

Henriette van Swinderen, directeur bVA

‘Joost heeft zeker gelijk: we kunnen meer bereiken door overlap te beperken en (nog) meer samen op te trekken. Daar zijn de meeste vakzusters het wel over eens.

Gelukkig zíjn er ook veel samenwerkingsinitiatieven: er wordt naar Den Haag al gezamenlijk gelobbyd, zoals bij de privacy wetgeving, wet op de telemarketing en tegen het afschaffen van reclame op de publieke omroep. Ook bínnen het vak zijn er de nodige voorbeelden: de belangrijkste vakprijs, de Effie, is een samenwerkingsverband van BVA en VEA, binnen het TMAM bereiksonderzoek wordt samengewerkt en als bvA hebben wij een strategische samenwerking met IAB bij gezamenlijke belangen, zoals op het gebied van privacy.

Als bond van adverteerders, opgericht in de jaren 10 (!) van de vorige eeuw, vertegenwoordigen wij de belangen van de opdrachtgevers in het vak, van de merkleiders. Samen met alle andere branchegenoten streven we ernaar onze merken zo overtuigend en efficiënt mogelijk bij de consument te krijgen, van eerste productidee tot laatste gebruiksmoment. Daar heeft iedereen in die keten baat bij.  Maar daarbinnen hebben we niet altijd dezelfde, en soms zelfs tegengestelde belangen. Als vereniging van merkleiders zullen wij dus altijd de mogelijkheid willen houden om voor de specifieke adverteerdersbelangen op te komen.

Om naar één brancheorganisatie te gaan, is voor BVA dan ook geen doel. Wij geloven meer in een netwerk dan in een bolwerk, met strategische, agile samenwerkingsverbanden waar het relevant is. Zo kunnen we meer bereiken, zeker als de economie straks weer moet opstarten. Een unieke kans om te laten zien wat de toegevoegde waarde is van ons mooie vak!

Talmon Kochheim
Talmon Kochheim

Talmon Kochheim, directeur VEA

‘Ik begrijp de constatering die Joost doet en hij is zeker niet de enige die voordelen ziet bij een meer geconcentreerde vereniging van ons vakgebied.

Het gaat vervolgens om de weg die je aflegt om daar te komen. Die weg wordt nu al ingezet doordat de brancheverenigingen steeds meer samenwerken, wat voorheen sporadisch gebeurde. Als de huidige crisis dit proces kan versnellen, dan is dit voor mij het eerste positieve punt van de afgelopen maand.’

Wendy Pouw
Wendy Pouw

Wendy Pouw, directeur IAB

‘Samen sta je altijd sterker en kom je beduidend verder, en dat is niet alleen in situaties als de huidige zo, maar altijd. Niet voor niets zetten wij als IAB Nederland ons al jaren in voor nog meer samenwerking en ontzuiling. Het zal niemand in de markt zijn ontgaan wat een goede en succesvolle initiatieven hierdoor al zijn ontstaan. Maar zoals met alles is ook hier altijd ruimte voor verbetering en verbreding. Zeker nu is samenwerken en gezamenlijk de markt vooruithelpen onderwerp van gesprek. Meerdere initiatieven zijn in de markt dan ook besproken en zelfs al in werking gezet, waarvan de Adfo Connects Live, een samenwerking van verschillende branchepartijen, al een mooie eerste stap is.

Cees
Cees Polman

Cees Polman, interimdirecteur MWG

‘Ik ben het in grote lijnen eens met Joost. De branche is enorm aan het veranderen en daar moeten branche organisaties in mee. Of we uiteindelijk wegkomen met één vereniging valt nog bezien maar laten we daarmee een goede stip op de horizon zetten.

Binnen MWG zijn we in ieder geval daar al wat stappen mee aan het zetten. We zijn letterlijk in één ruimte gaan zitten met VEA en ADCN en waren eigenlijk midden in het plannen van een groot festival waar verschillende inhoudelijke en feestelijke bijeenkomsten samen zouden komen.

Helaas heeft corona hier een stokje voor gestoken maar volgend jaar gaan we hier zeker mee door. Je ziet dat ideeën snel worden uitgewisseld en gerealiseerd doordat we samen zitten. Gezamenlijke events, maar ook bijvoorbeeld een onderwerp als opleiding willen we gaan bekijken met een aantal branchepartijen. Ik denk dat als we deze samenwerkingen intensiveren je vanzelf groeit naar een versmelting van partijen.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties:

Martin de Munnik
Tja.., zo heeft Paul Blok toch gelijk. Ze dronken een glas, deden een plas en lieten alles zoals het was. Veranderingen Joost, komen van buiten. nooit van binnen.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie