Premium

Omnicom Group en IPG Mediabrands zwaar in de min in tweede kwartaal

Omnicom ziet inkomen bijna kwart dalen, IPGH ruim 12 procent.

123RF

Omnicom Group heeft in het tweede kwartaal het inkomen met bijna een kwart zien dalen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 2,8 miljard dollar. Het inkomen is een belangrijke industriestandaard als het gaat om de prestaties van de grote reclameholdings. BBDO, DDB, TBWA en OMD zijn de grote bureaunetwerken van Omnicom. De communicatieholding is de nummer drie achter WPP en Publicis.

Advertentie
advertisement

Omnicom -29,4 in Europa

Het nettoverlies was 24,2 miljoen dollar, vergeleken met een plus van 370,7 miljoen in het tweede kwartaal van 2019. Advertising daalde met 26,6 procemt, Consumer Experience daalde met 25,6 procent, Execution & Support was -27,6 procent, pr daalde met 13,9 procent en health steeg met 3,2 procent.

In de regionale markten was de organische groei in het tweede kwartaal van 2020 in vergelijking met het tweede kwartaal van 2019 als volgt: de Verenigde Staten daalden met 20,7 procent, Noord-Amerika overig daalde met bijna 30 procent, het Verenigd Koninkrijk ging 23,7 procent in de min, Europa daalde 29,4 procent, Azië-Pacific -18,6, Latijns-Amerika -24,1 en het Midden-Oosten en Afrika zag de grootste daling met bijna 40 procent.

Ceo John Wren noemt het tweede kwartaal ‘een buitengewone uitdaging’. ‘Het effect van Covid-19 en als gevolg de lockdowns was ongekend. We denken wel dat het ergste achter de rug is.’

IPG: -12,8

Interpublic Group of Cos. (IPG, en in Nederland IPG Mediabrands) rapporteert een daling van het bureau-inkomen van 12,8 procent naar 1,85 miljard dollar in het tweede kwartaal.

Organisch daalde het inkomen met bijna 10 procent. Het nettoverlies was 45,6 miljoen dollar, tegenover een nettowinst van 169,5 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar.

Het Amerikaanse IPG is voor 66 procent actief in de regio Verenigde Staten en daar viel de schade mee.
De business viel er met 8 procent terug. In het Verenigd Koninkrijk en APAC was er de grootste min: allebei 14 procent. Europa daalde met 11 procent.

Derde kwartaal onzeker

Topman Michael Roth zei woensdagochtend in een toelichting dat IPG slechtere cijfers had verwacht. Gezien de onvoorspelbaarheid van de pandemie en de wereldeconomie is er volgens Roth geen garantie dat de prestaties in het derde kwartaal zullen verbeteren. Daarmee is hij voorzichtiger dan Omnicom-ceo Wren.

De business vanuit grote klanten hield volgens Roth relatief goed stand, de sectoren gezondheidszorg, voeding, technologie en telecom presteerden het sterkst.


Net als de andere communicatieholdings heeft IPG forse kostenbesparingen doorgevoerd, zoals salarisvermindering voor de top van het bedrijf, om tijdens de pandemie financieel gezond te blijven. Er waren ontslagen bij de meeste bureaus. In totaal zou het gaan om 4 procent - bijna 2.100 fte. Verder werd er bespaard op kantoorruimte. Roth zei dat er op jaarbasis 80 tot 90 miljoen dollar kan worden bespaard.

Eerder deze week kwam Publicis met eveneens slechte cijfers met betrekking tot het tweede kwartaal.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie