Premium

Ook Emilio de Haan vertrekt bij Ace

De bureaugroep is het afgelopen anderhalf jaar van 350 naar 300 werknemers gegaan.

Emilio de Haan vindt het tijd voor nieuwe avonturen.

Emilio de Haan trekt de deur bij reclamebureau Herc, onderdeel van Ace, achter zich dicht. Hij blijft aan als 'stille partner' van de bureaugroep, maar zijn prioriteiten komen ergens anders te liggen.

Herc werd in 2018 opgericht door De Haan, Rogier de Bruin en Niels Heimens. In de eerste jaren wist het progressieve bureau op te vallen met prijswinnende campagnes voor onder meer G-Star en Tony's Chocolonely. In 2021 werd Herc overgenomen door Ace; Rogier de Bruin is sindsdien executive creative director van Ace. De Haan werd in dat jaar partner van de groep.

Tegelijkertijd wordt Herc 'geïntegreerd in Ace', aldus de groep. Hoewel dit met het eerdere vertrek van managing director Clare Pickens vorige maand al werd gemeld op Adformatie, brengt Ace het nu zelf naar buiten in een persverklaring. In die verklaring spreekt De Haan van 'een nieuwe weg' die hij inslaat. 'Grote kans dat ik met de lessen vanuit Herc en Ace iets nieuws ga bouwen.'

De Haan: 'Na zes mooie jaren heb ik Herc overgedragen aan Rogier de Bruin (Niels Heimens is al eerder uit Herc gestapt, red.). Maar met de integratie van Ace is het voor mij een logisch moment om een nieuwe weg in te slaan. Ik heb de behoefte aan een wat vrijere rol en heb zin om ergens anders weer een nieuwe sterke en geheel eigen cultuur zoals Herc te bouwen. Waar die nieuwe weg naartoe leidt, staat nog niet vast.'

Als we hem bellen, zegt De Haan dat hij 'stille partner' van Ace wordt. 'Ik blijf m'n aandelen behouden. Maar ik maak nog een laatste project bij Herc en daarmee Ace af, en neem dan afscheid.’

Bekende namen weg

Het is niet overdreven te stellen dat Ace zich in een roerige periode begeeft. De afgelopen jaren zijn er diverse bekende namen bij de groep vertrokken, zoals Wouter Glaser, Erik Wiese, Hannes van Raaij, Leroy Niemel, Margriet de Kroon en straks dus Emilio de Haan. Een oud-werknemer van Ace moest vorig jaar vertrekken vanwege, zoals hij het noemt, een reorganisatie. Hij stelt dat de groep 'is leeggelopen'. 'Sommige bureaus zijn gereduceerd in headcount en veel mensen in de managementlagen moesten gedwongen vertrekken. Omdat Ace als geïntegreerde groep verderging, zijn er bovendien veel managementlagen van de losse bureaus weggevallen. En Amaru (ook opgericht door De Haan, red.) en nu dus ook Herc zijn helemaal opgedoekt', aldus de oud-werknemer.

Kim Dingler (chief operating officer) laat desgevraagd weten dat Ace sinds de verhuizing naar Club Ace in de Amsterdamse Houthavens 'in transitie' is en dat de bureaus 'stap voor stap in de groep worden geïntegreerd'. 'Dat geldt ook voor Herc, de keuze daarvoor is door Emilio en Ace samen genomen. Als je bureaus gaat integreren kijk je logischerwijs ook naar de managementlagen en de overhead. Dat heeft inderdaad tot organisatorische veranderingen geleid, waarmee het bedrijf efficiënter is geworden. Ace is door deze transformatie de afgelopen anderhalf jaar van zo'n 350 naar 300 mensen gegaan.'

Van leegloop is echter geen sprake en van een reorganisatie al helemaal niet, aldus Dingler. 'Het heeft bovendien geresulteerd in meer geïntegreerde klanten, zoals bijvoorbeeld ABN Amro. En natuurlijk is het hier op vrijdag rustiger, net als bij andere bedrijven. Maar verder bruist het juist enorm, en dat is ook de opzet van ons kantoor. Afgelopen week bijvoorbeeld hebben we de Esprix-jurydagen gehost en was er een topsfeer.'

Lees ook: Recessie in reclameland: tien bureaubazen over een bewogen jaar

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie