Website The Ocean Cleanup van GRRR maakt kans op Webby

De website van The Ocean Cleanup, ontwikkeld door het Amsterdamse creatieve bureau GRRR, maakt kans op een Webby Award.

De website van het project The Ocean Cleanup, dat plastic afval uit de oceanen wil verwijderen, is genomineerd voor een Webby Award in de categorie Green Website. De website, ontwikkeld door het Amsterdamse creatieve bureau GRRR, gaat de strijd aan met vier andere genomineerden waaronder de websites van NASA en Save Whales.

De internetpagina werd genomineerd uit 13.000 inzendingen en maakt zowel kans op de juryprijs als op de publieksprijs. 'De Webby's worden ook wel de Oscars van het internet genoemd. Wij zijn er enorm trots op dat we met GRRR op het allerhoogste niveau meedingen naar de prijzen', laat Rolf Coppens, creatief directeur van GRRR weten.

Meer Nederlandse nominaties

Een grap die Google Nederland vorig jaar op 1 april maakte, is ook genomineerd. Google maakte mensen wijs een app te hebben gemaakt waarmee ze konden praten met hun planten en waarmee planten bijvoorbeeld om water konden vragen. Google had de dienst, Google Tulip, zogenaamd ontwikkeld in samenwerking met de universiteit in Wageningen.

Het Amsterdamse bedrijf WeTransfer kan ook een Webby winnen. Zijn dienst Paste, waarmee collega's samen een presentatie kunnen opzetten, is genomineerd voor de prijs voor beste webdienst. Het in 2009 opgerichte WeTransfer is voornamelijk bekend als gratis dienst om online grote bestanden uit te wisselen.

De Vrijheidsverhalen die vorig jaar op 4 mei in Amsterdam hingen, zijn ook genomineerd. Op reclameborden door de hele stad stonden codes. Wie die scande met een smartphone, hoorde wat op die plek was gebeurd tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het project 'Memorials of Amsterdam', zoals de Webby Awards het noemt, is genomineerd in de categorie beste muziek in een podcast.

Het Amsterdamse reclamebureau 72andSunny is genomineerd in de Webby-categorie 'Experimenteel en vreemd', met een reclame voor douche- en scheerschuim van Lynx, een Brits merk van Unilever dat in Nederland wordt verkocht onder de naam Axe. Een van de vijf kanshebbers op de prijs voor beste architectuursite ter wereld is de website van het Rotterdamse architectenbureau Powerhouse Company.

KLM maakt kans op twee Webby's met het project iFly KLM 2020, waarin twintig opvallende souvenirs van over de hele wereld worden getoond. De site is genomineerd in de categorieën toerisme en website-ontwerp.

Het Amsterdamse MediaMonks voert de lijst aan met vier nominaties.

Online show op 19 mei

De Webby Awards, die door de International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS) worden uitgereikt,  zijn door The New York Times bestempeld als de 'hoogste onderscheiding van het internet'. IADAS bestaat uit experts uit de internetindustrie, onder wie Instagram-medeoprichter Kevin Systrom, Mozilla-voorzitter Mitchell Baker en Headspace-oprichter Andy Puddicombe. 

De awards zouden op 11 mei worden uitgereikt in New York, maar die show is afgelast vanwege het coronavirus. In plaats daarvan is er een online show op 19 mei. Stemmen kan tot 8 mei. 

Benieuwd naar alle Nederlandse kanshebbers? Klik dan hier

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie