Wieden + Kennedy schrapt wereldwijd 11 procent banen

Ook in Amsterdam wordt gesneden in personeelsbestand. 'We zitten in een impasse.'

Het kantoor van Wieden+Kennedy Amsterdam
Wieden+Kennedy

Wieden + Kennedy heeft wereldwijd 11 procent van zijn personeel moeten ontslaan. In een statement laat het management weten dat blijvende onzekerheid in verband met de aanhoudende pandemie de reden is voor de reductie. Het betekent dat ook op het kantoor in Amsterdam banen verdwijnen. Daar zou het gaan om in ieder geval 35 banen. In totaal werken er internationaal zo’n 1500 mensen bij Wieden + Kennedy.

Advertentie
advertisement

'Zo zacht mogelijke landing'

In het statement staat: ‘We hebben hierover zo lang mogelijk onderhandeld, maar W + K en Covid-19 zijn in een impasse beland. Hoe lang dit zal duren, kunnen we alleen maar raden, dus we hebben een aantal moeilijke keuzes moeten maken. We nemen afscheid van mensen van wie we houden; 11 procent van ons netwerk. Sommigen hebben hun hand opgestoken en daarmee banen van anderen gered. Sommigen ontvingen heel slecht nieuws. Vrijwillig of niet, we hebben een zo zacht mogelijke landing proberen te geven. Voor ons zijn ze allemaal een verlies. Elke organisatie die ze binnenhaalt, is gezegend.’

Wieden+Kennedy doet geen mededelingen over welke kantoren het meest getroffen worden. Ook niet over klantverlies.

Aan Adweek geven ingewijden aan dat W+K de ontslagronde zo lang mogelijk heeft uitgesteld en het personeel steeds aan het werk heeft proberen te houden. Vanaf maart werd er bezuinigd op minder belangrijke kosten. Ook is er zoals bij veel andere bureaus en bureaunetwerken een loonsverlaging voor de top van het bedrijf doorgevoerd.

W+K heeft naast het hoofdkantoor in Portland en het filiaal in Amsterdam kantoren in het Verenigd Koninkrijk, Japan, India, China en Brazilië.  
Grote klanten zijn Nike, Coca-Cola, Ford en McDonald’s.

WK

Nike en Facebook

Het bureaunetwerk liet ook weten Black Lives Matter te steunen. In mei maakte W + K werk voor Nike dat de kwestie van systemisch racisme in de Verenigde Staten aan de orde stelde.

Opvallend is dat Facebook ook een klant is van W+K. Dat platform wordt momenteel door veel adverteerders geboycot, juist in verband met racisme, haatzaaien en nepnieuws. Andere klanten als Coca-Cola en Ford doen juist mee aan de boycot.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie