15 duizend KiKa-knuffelberen nemen voetbalstadion over

Met de liefdadigheidsannexatie vragen stichting KiKa, MSD en sc Heerenveen aandacht voor kinderen met kanker in Nederland.

15 duizend Kika-knuffelberen nemen voetbalstadion over
Joe Public

Tijdens de Eredivisiewedstrijd sc Heerenveen tegen FC Emmen zaten er 15 duizend knuffelberen met een Heerenveen-shirt in het Abe Lenstra stadion. Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa), de voetbalclub en geneesmiddelenbedrijf MSD wilden met de ludieke supportersactie, bedacht door Joe Public, aandacht vragen voor kinderen in Nederland die kanker hebben. Met de  samenwerking speelden de drie partijen handig in op de coronamaatregelen, sinds er geen ‘echt’ publiek meer bij de wedstrijden aanwezig mag zijn.

KiKa legt uit dat de stichting net als veel andere liefdadigheidevenementen een groot deel van de inkomsten mist doordat inzamelingacties niet door kunnen of mogen gaan. KiKa heeft nog steeds funding nodig om onderzoek naar (kinder)kanker te financieren. 

Advertentie
advertisement

Bekijk de 'suporters'-video

15 duizend Kika-knuffelberen nemen voetbalstadion over

Kika-baar een hoofdrol

Geneesmiddelenbedrijf MSD, al 15 jaar partner van KiKa, geeft aan dat het ‘een warme plek heeft’ bij eredivisionist sc Heerenveen. Samen zochten club, stichting en geneesmiddelenbedrijf een alternatieve manier waarop zij KiKa kunnen steunen tijdens ‘corona’. Zo kwamen ze samen met het Amsterdamse bureau op het idee om de KiKa-beer een hoofdrol te geven. ‘De beer is het symbool van steun en liefde voor kinderen in moeilijke tijden.’

15 duizend Kika-knuffelberen nemen voetbalstadion over
15 duizend Kika-knuffelberen nemen voetbalstadion over Joe Public

Duizenden KiKa-beren

Frits Hirschstein, oprichter en directeur van KiKa: ‘Tijdens de eerste maanden van de coronapandemie zijn veel kinderen met kanker onzichtbaar geweest. Omdat zorg werd uitgesteld. Helaas zitten we nu weer in die situatie. Tegelijkertijd hebben we kennisgemaakt met lege voetbalstadions. Daarom moedigen we de voetballers aan met duizenden KiKa-beren in Heerenveen-shirt. En drukken we onze steun aan alle kinderen met kanker uit en laten we weten dat we ze niet vergeten.’

Beren kopen

MSD zegt de eerste 15.000 beren met Heerenveen-shirt gefinancierd te hebben, om KiKa op weg te helpen en een ‘bijzondere’ sfeer in het stadion te creëren. Hirschstein: ‘Het aantal KiKa-beren in het stadion staat symbool voor de ongeveer 15.000 kinderen in Nederland met kanker of die kanker hebben overleefd.’

Joe Public laat weten dat de 15 duizend beren binnen 24 uur uitverkocht waren, resulterend in een opbrengst van meer dan €200k. sc Heerenveen roept supporters en anderen op die de beer nog niet hebben gekocht om de KiKa-beer in Heerenveen-shirt alsnog te kopen via de actiesite.

Lees ook: Huisdieren van onhandig OHRA-echtpaar stelen de show in nieuwe commercial

Advertentie