Premium

Apple belooft baby volledig klimaatneutraal te worden

In vaderlijke commercial verkondigt de techgigant dat alle Apple-producten en diensten voor 2030 volledig CO2-neutraal zijn.

Apple belooft baby volledig klimaatneutraal te worden
Apple

Apple belooft in een nieuwe commercial aan een baby dat alle Apple-producten en -diensten voor 2030 carbonneutraal zijn. Over tien jaar wil het geen CO2-voetstap meer achterlaten. Niet in productie, niet met transport, niet door de datacenters en niet met zakelijk reizen. Het is een gedurfde doelstelling, stelt de techgigant, die als bedrijf al klimaatneutraal is sinds april dit jaar.

Apple belooft baby volledig klimaatneutraal te worden
Apple belooft baby volledig klimaatneutraal te worden Apple

Commercial

In de commercial waarin geen Apple-producten te zien zijn is de vredig slapende baby Idan te zien. Liggend in het midden van het bed met het geluid van fluitende vogels op de achtergrond wordt deze vaderlijk toegefluisterd:

A climate change promise from Apple

Natuurlijke ecosystemen herstellen

Om de belofte waar te maken wil Apple meer gebruik maken van hernieuwbare energiebronnen, naast dat het over de hele breedte van de supply chain materialen zegt te gaan recyclen. Verder maakt het dat bedrijf duidelijk dat het investeert in het herstel van bos-, gras- en natuurgebieden om de uitstoot van koolstof op een natuurlijke manier tegen te gaan. 

Toezeggingen techreuzen

Met de belofte treedt Apple in de voetsporen van de andere techgiganten: Facebook, Amazon, Google en Microsoft. De reuzen uit Sillicon Valley gebruiken veel energie voor onder andere het koelen van datacenters. Om dit te compenseren hebben ze allemaal maatregelen of alternatieven tegen die koolstofemissie afgekondigd.

Google maakte bekend dat het dat het geen AI-technologie meer ontwikkelt voor de olie- en gas sector. Daarnaast zei het bedrijf dat het gerecyclede materialen gaat gebruiken voor de ontwikkeling van haar producten waaronder de Chromebook. Dit staat gepland voor 2022.

Amazon

Vorig jaar september was het Amazon dat aangaf dat het bedrijf CO2-neutraal wil zijn in 2040 terwijl ceo Jeff Bezos bekendmaakte dat hij tien miljard dollar doneert aan klimaatonderzoek. Amazons toezegging was een gevolg van aanhoudend commentaar van medewerkers die eisten dat het de koolstofemissie moest worden teruggebracht naar nul in 2030. Bezos gaf ook aan dat het geen cloud-services meer aanbiedt aan de olie- en gassector en dat het stopt met het financieren van politici die de klimaatcrisis ontkennen.

Klimaat innovaties

Microsoft gaf eerder dit jaar aan dat het ernaar streeft om de de CO2-uitstoot van het bedrijf te overcompenseren met de toevoeging dat het alle negatieve uitstoot die het bedrijf sinds het bestaan heeft geproduceerd uiteindelijk teniet zal doen. Ook kondigde het aan dat het daarbij een miljard dollar doneert aan zogenoemde klimaatinnovaties.

Facebook zei eerder dat het bedrijf honderd procent duurzame energie gaat gebruiken en kwam met de belofte dat het minder water wil verbruiken om de datacenters te koelen. 

Lees ook: Viral van de week: thuiswerken volgens Apple

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie