Apple maakt ronkende commercial over privacy, maar kijkt het merk wel in de spiegel?

De techreus trolt Facebook en Google met de boodschap dat Apple privacy wél respecteert. De praktijk leert echter wat anders..

Techgigant Apple lanceert in de Verenigde Staten een spotje over privacy. Het merk haakt in op de dataschandalen van concurrenten om zelf goed voor de dag te komen. De ronkende reclametekst: ‘Privacy. That’s iPhone’, spreekt tot de verbeelding. Toch een gewaagde boodschap, aangezien Apple ook een niet geheel smetteloos verleden heeft.

Consumenten wordt telkens opgeschrikt door dataschandalen. Zo had Facebook in 2018 een rampjaar met meerdere privacy, pr en datalekken. Het toppunt was het verkopen van gegevens aan het Brits-Amerikaanse campagnebureau Cambridge. Deze zijn onder meer gebruikt voor de verkiezingscampagne van Donald Trump in 2016.

Ook Google had zijn eigen Cambridge Analytica-moment: het bedrijf verzweeg maandenlang een groot datalek in Google+, waardoor gebruikersgegevens toegankelijk waren voor app-ontwikkelaars.

Pas op

Apple wil zichzelf in een goed daglicht zetten en komt met een commercial die benadrukt dat data op een iPhone goed beschermd is.

Het spotje, gemaakt door TBWA\Media Arts Lab en geregisseerd door Alexander Payne, laat allerlei situaties zien waarin mensen belang hechten aan hun privacy. Ze hangen waarschuwingsbordjes voor hun huis op, stoppen met praten als een serveerster borden ophaalt, en ze doen belangrijke documenten achter slot en grendel. Aan het eind van de video verschijnt de tekst: ‘If privacy matters in your life. It should matter to the phone your life is on. Privacy. That’s iPhone.’

What happens in Vegas..

Het is niet de eerste keer dat Apple zijn concurrenten op deze manier trolt. Bij de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas - een event waar Apple nooit komt opdagen - liet het merk een billboard plaatsen met een provocerende tekst: ‘What happens on your iPhone, stays on your iPhone.’ Dit is een verwijzing naar de bekende slogan ‘What happens in Vegas, stays in Vegas’ en een sneer naar de techreuzen die wél aanwezig waren.

Apple-billboard

Bug

Apple kan wel hard roepen dat zij privacy hoog in het vaandel hebben staan, maar heeft het merk wel recht van spreken? Nieuwsberichten laten een ander geluid horen. Een paar weken geleden kwam een beveiligingsprobleem met FaceTime aan het licht. Via een omweg konden anderen je stiekem afluisteren tijdens het bellen. 

Daarnaast blijkt dat de Facebook- en Google-apps in de Apple Store ook niet helemaal betrouwbaar omgaan met gegevens. Met andere woorden: je kunt wel een veilig toestel kopen, maar als de applicaties data weggeven, dan heeft dat alsnog weinig nut...

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie