Nationaal Holocaust Museum kondigt komst aan met buitengewone abricampagne

Door het land worden 3D-geprinte replica’s van museumstukken tentoongesteld in abri's, het ‘Holocaust Buitenmuseum’.

De abri met de replica-borden van Henriëtte Pimentel, de Joodse verzetsvrouw die als directrice van de Joodse crèche honderden kinderen aan een onderduikadres hielp.

Het Nationaal Holocaustmuseum dat in 2023 in Amsterdam opent, lanceert deze week, precies 77 jaar na de bevrijding van Auschwitz, een buitengewone teasercampagne.

Om mensen alvast kennis te laten maken met het nieuwe museum, dat volgend jaar opent, worden door het hele land 3D-geprinte replica’s van museumstukken tentoongesteld. Deze zijn geplaatst in zes abri’s van JCDecaux in Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Enschede, Leeuwarden en Zeist. Samen vormen de tentoonstellingen het ‘Holocaust Buitenmuseum’. Via QR-codes kunnen bezoekers de persoonlijke verhalen achter de museumstukken ontdekken.

Mick Groeneveld, bij het Joods Cultureel Kwartier verantwoordelijk voor de campagne: ‘We wilden graag aankondigen dat het museum in 2023 opent. Momenteel kunnen wij vanwege de verbouwing geen bezoekers in het museum ontvangen. Dit bracht ons op het idee om het museum naar de mensen toe te brengen.’

Advertentie
advertisement

Historische locatie

Op zoek naar een geschikte plek, dacht Groeneveld gelijk aan tramhalte Artis op de Amsterdamse Plantage Middenlaan. Achter deze tramhalte zit namelijk een bijzonder verhaal. Deze staat precies tussen de Hollandsche Schouwburg en de voormalige Kweekschool aan de overkant, de locatie van het nieuwe museum.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de Schouwburg door de bezetter gebruikt om Joden tot hun deportatie gevangen te houden. Joodse kinderen werden, gescheiden van hun ouders, vastgehouden in de crèche naast de Kweekschool.

Hiervandaan zijn veel kinderen met hulp van het verzet naar onderduikadressen gesmokkeld. Tramhalte Artis speelde daarbij een cruciale rol. Als de tram aan kwam rijden, was er vanaf de Schouwburg – waar bewakers de wacht hielden – geen zicht op de crèche. Hierdoor konden kinderen onopgemerkt ontsnappen.

Verhalen luistere met QR-code

In zes steden verspreid over Nederland toont het Holocaust Buitenmuseum replica’s van de museumcollectie in reclamevlakken van JCDecaux. Op elke locatie staat een ander object en persoonlijk verhaal centraal dat verbonden is aan de lokale Holocaustgeschiedenis. Ze laten zien dat de Holocaust niet alleen ver weg, maar ook dichtbij en in heel Nederland plaatsvond.

De persoonlijke verhalen – te beluisteren via een QR-code op de abri – benadrukken de betrokkenen als individu. Groeneveld: ‘Het zijn verhalen van gewone mensen in uitzonderlijke situaties. Sommigen kwamen in verzet, sommigen overleefden, en velen werden vermoord. We hebben geprobeerd de diversiteit te laten zien, die je straks ook in het museum kunt verwachten.’

Blauwe huisstijl

De campagne laat het publiek ook alvast kennismaken met de blauwwitte huisstijl van het museum. Hiermee onderscheidt het museum zich van andere historische musea, die toch vaak kiezen voor grijze of donkere tinten. 

Het Holocaust Buitenmuseum is tot en met 9 februari te bezoeken in Amsterdam, Apeldoorn, Den Haag, Enschede, Leeuwarden en Zeist.

Credits:
Opdrachtgever: het Joods Cultureel Kwartier
Ontwikkeld door: 
Van Lennep design agency, Huibert Jan van der Fange en Mick Groeneveld
3D-geprinte replica’s: FloatScans
Abri's: JCDecaux
Advertentie