Premium

Concertgebouw benadrukt veelzijdigheid in campagne ‘Allemaal in Het Concertgebouw’

Hoofd marketing Job Noordhof: ‘Verjongen is niet een doel op zich van deze campagne.’

Buitenreclame Concertgebouw

Het Concertgebouw lanceert de campagne ‘Allemaal in Het Concertgebouw’, die op televisie, outdoor en online media te zien zal zijn. Met korte copy als ‘van smoking tot sneakers’, van ‘orgel tot ud’ en ‘van Mahler tot Marsalis‘ wil de concertzaal de toegankelijkheid en veelzijdigheid van de programmering voor het voetlicht brengen. Én de veelzijdigheid van het publiek.

‘Mensen denken bij Het Concertgebouw vaak aan een oud publiek, maar de laatste jaren zien we dat de gemiddelde leeftijd omlaag gaat.’ De campagne is grotendeels in-house ontwikkeld, in samenwerking met Niels Gerson Lohman voor de tv-commercial en Stroom voor het mediaplan (uitgebreide credits onderaan). Het Concertgebouw is van plan de campagne meerdere keren per jaar in te zetten.

Allemaal in Het Concertgebouw!

Pop, jazz, minimal

Het Concertgebouw (meer dan 700 concerten en 750 duizend bezoekers per jaar), schrijft in het begeleidende persbericht dat veel mensen de concertzaal nog altijd als een zaal met alléén traditionele klassieke muziek zien. ‘Maar inmiddels biedt Het Concertgebouw steeds meer concerten met pop, jazz, minimal en filmmuziek.’ Wat kan Job Noordhof, hoofd marketing, communicatie en verkoop bij Het Concertgebouw, los van die doelstelling ‘de toegankelijkheid en veelzijdigheid van de programmering en het publiek van het Concertgebouw tonen’, nog meer vertellen over ‘Allemaal in Het Concertgebouw’?

RM: Is het doel van de campagne ook om de bezettingsgraad te verbeteren?
JN:

‘Niet direct. Deze merkcampagne moet bijdragen aan het imago en de naamsbekendheid van Het Concertgebouw, wat uiteindelijk natuurlijk moet leiden tot meer concertbezoek en een hogere bezettingsgraad.’

RM: En verjongen?
JN:

‘Verjongen is niet een doel op zich van deze campagne. Mensen denken natuurlijk vaak aan een oud publiek bij Het Concertgebouw, maar de laatste jaren zien we dat de gemiddelde leeftijd omlaag gaat. De toegankelijkheid waar we op doelen is voor alle muziekliefhebbers in Nederland, met een focus op groot Amsterdam. Een groot deel van die liefhebbers voelt toch een afstand tot Het Concertgebouw. “Dat is niets voor mij.” Terwijl het aanbod zo veel meer veelzijdig is geworden.’

Meer buitenreclame
Meer buitenreclame
RM: Concertgebouw is meer dan klassiek alleen. Tegelijkertijd, kijkend naar de verhoudingen, het is toch eerst en vooral heel veel klassiek. Waarom doen jullie je in deze campagne meer divers voor dan je bent?
JN:

‘Klassieke muziek is inderdaad de kern van de programmering. De verhouding tussen klassieke muziek en pop/jazz-concerten is ongeveer 80 versus 20 procent. Met de campagne willen we onder meer aangeven dat de definitie van klassieke muziek breder is dan veel mensen denken. Van Star Wars tot de Matthäus Passion, van Mahler tot Marsalis en van orgel tot ud (en peervormig snaarinstrument uit het Midden-Oosten, red.) Er worden dus ook andere muziekgenres geprogrammeerd. De copy “van sneakers tot smoking” moet benadrukken dat bezoekers echt niet per se chique aangekleed naar concerten hoeven te komen en dat het publiek steeds gevarieerder is geworden. En dat dus allemaal in Het Concertgebouw.’

‘Ondanks dat de opzet en tone-of-voice wellicht anders doen vermoeden, verwijzen de beelden in de campagnevideo voor het grootste gedeelte naar klassieke muziek zoals dat bij ons wekelijks geprogrammeerd wordt: Mahler, pianisten Lucas en Arthur Jussen, slagwerker Dominique Vleeshouwers, dirigent Lahav Shani, klassieke ud-speler Haitam Safia en het Nederlands Philharmonisch Orkest onder leiding van Marc Albrecht.’

RM: Welke ijzers hebben jullie in het vuur liggen om een jonger publiek te trekken?
JN:

'In de eerste plaats onze jongerenvereniging Entrée die nu meer dan 8 duizend betalende leden (25 euro per jaar) tot 35 jaar heeft. Leden kunnen met korting naar bijna alle concerten in Het Concertgebouw. Vanuit Entrée programmeren we vernieuwende concepten zoals de Concertgebouw Study sessions (studeren met muziek in de grote zaal), Het Koningsnachtconcert (gaat binnenkort in verkoop), Wilde Woorden (spoken word artiesten met musici), Klapstuk en Aural Spaces (4D Sounds) en Essentials.’

‘Ook programmeren we jaarlijks concerten bij het Amsterdam Dance Event, zoals Nils Frahm afgelopen jaar. De nieuwe generatie dirigenten Lorenzo Viotti en Klaus Mäkela weten het jonge publiek ook goed te bereiken. Tot slot kan iedereen onder de 30 jaar vanaf vier uur ‘s middags voor het concert een sprintkaartje kopen voor slechts 16 euro. Hiermee kopen soms honderden jongeren bij een klassiek concert het laatste moment kaarten voor een concert.’

Credits

Opdrachtgever: Job Noordhof, Fabian Jon Ming

Copywriter: Thomas de Jonker

Grafisch ontwerp: Bart Boonen

Video/Animatie: Niels Gerson Lohman

Muziek: o.a. Gustav Mahler, Wynton Marsalis

Mediabureau: Stroom in samenwerking met Centercom

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie