Premium

De 'kenmerkende geur' van McDonald's en ander campagnenieuws

Ook Marktplaats, Independer en Arag lanceren deze week opvallend creatief werk.

De nieuwe campagne van McDonald's.

De billboard van McDonald's ruikt naar McDonald's 

McDonald's heeft in een nieuwe billboardcampagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, zijn 'iconische geur' ingezet. Of het een smaakvolle geur is valt over te discussiëren, maar dat-ie herkenbaar is zal de gemiddelde consument het over eens zijn. De geur is, aldus McDonald's, net zo kenmerkend als het logo of de jingle van de fastfoodketen. 

Stijn Mentrop, chief marketing officer McDonald's NL: 'Geur en aanraking zijn de meest primaire zintuigen van mensen en tegelijkertijd behoorlijk onderbenut in reclame. We vroegen ons af: hoe kunnen we onze fans beter verleiden voor het meest onweerstaanbare en bestverkopende product van McDonald's -de Franse Frietjes- dan met geur?'

In Utrecht en Leiden zijn sinds deze week rode en gele billboards geplaatst die op het eerste gezicht leeg lijken, binnen een straal van 200 meter van McDonald's-restaurants. Mentrop: 'Maar zodra voorbijgangers dichterbij komen, worden ze begroet met de onmiskenbare geur van de Franse frietjes van McDonald's, die vanuit het reclamebord verspreid wordt', aldus Mentrop. 

De campagne wordt naast outdoor via online kanalen uitgerold.

Independer brengt 'stemmetje in ons hoofd' tot leven

In de campagne van Independer wordt 'het stemmetje in ons hoofd' tot leven gebracht. Dat stemmetje duikt op tijdens allerlei herkenbare situaties, aldus de verzekeraar. De campagne, die wordt uitgerold via televisie en online, is ontwikkeld door Wolfstreet in samenwerking met Ambassadors. 

Merel van Someren, marketeer Independer: 'We herkennen allemaal het stemmetje in ons hoofd dat zegt dat we iets niet moeten vergeten, zoals je zorgverzekering aanpassen of een energiecontract afsluiten. Het probleem is alleen dat we er niet altijd direct naar luisteren.'

Jasper Vierboom, creative director Wolfstreet: 'Zodoende kwamen we op het idee van 'Hoofdpersoontjes'; stemmetjes in ons hoofd die vaak op onverwachte momenten oppoppen. Dat stemmetje is de brand asset van de campagne geworden.'

Doel van de campagne is om de energiecontracten, autoverzekeringen en zorgverzekeringen van Independer voor de bühne te brengen. 

Credits:
Independer:
Brand Manager Independer: Merel van Someren
Marketeer: Ralf Hesen
Marketing Independer: Mars Samsom
Algemeen Directeur: Felix Tenniglo
Wolfstreet:
Creative Director: Jasper Vierboom
Creative: Will van der Merwe
Agency Producer: Bente van der Meer
Business Director: Sarah de Boer
Managing Director: Jurriaan Kamps
Producer: Maaike Raat
Photography producer: Tess Wijker
Production Manager: Pascal Johnson
Team Lead Post-Production: Damiaan Dracht
Senior Editor: Birgitt van Heertum
Assistant Editor: Thijs Rijken
Regie: Kay Lindhout
DP: Katja van den Broeke
Ambassadors
Executive Creative Director - Justin Blyth
Head of Production - Michelle Kruger
Head of Animation - Nick Groeneveld
Producer - Sophie van Kooten
Lead designer - Mirjam Verhoog
Music/sound: Amp.Amsterdam
 

Marktplaats wil 'verandering in Nederlandse mobiliteit' laten zien

Marktplaats wil in z'n nieuwe campagne laten zien dat steeds meer Nederlanders 'anders kijken' naar mobiliteit. Waar de auto voorheen een standaard optie was voor het bereiken van een bestemming, zien we steeds vaker een verschuiving in het gebruik van vervoersmiddelen, aldus het online platform.

Zo pakken Nederlanders steeds vaker de (bak)fiets of elektrische scooter voor het doen van boodschappen of het bezoek aan de sportschool, stelt Marktplaats. In de campagne, die is ontwikkeld door Happiness Amsterdam, delen gebruikers van het platform hun ervaring met 'het combineren van verschillende mobiliteitsvormen'. 

Zo vertellen Marktplaats-bezoekers hoe zij hun auto combineren met een ander type vervoermiddelen. We zien een moeder die haar dochter met een tweedehands elektrische scooter naar de voetbaltraining brengt, terwijl ze langs een lange file rijdt waar ze tot voor kort zelf in stond. En een man die met zijn elektrische auto naar de rand van de stad rijdt en vervolgens met een vouwfiets de drukke binnenstad inrijdt.

Het mag duidelijk zijn dat deze personen dit doen met (duurzame) vervoersmiddelen die zij hebben gekocht op Marktplaats. De campagne wordt uitgerold in verschillende tv-commercials en daarnaast via podcasts, social media en online video. 

Credits:
Marktplaats: Eveline Eberhardt, Nancy van Hees, Anouk Bezemer, Joel Niamut, Joeri Opdam, Marie-Louise  Diekema, Sherilyn Gelle, Naeomi Haeckelmann, Cammie Jenita Andrian, Kim de Klerk
Creatief Bureau: Happiness Amsterdam 
Productie: Bo Polak
Regie: Tom Rijpert
Fotografie: Bas Losekoot
Media: EssenceMediacom
Digital media: Maxlead
PR: Bijl PR
 

De wereld op z'n kop volgens Arag

De campagne van rechtsbijstandsverzekeraar Arag draait om 'het verliezen van het gevoel van controle'. In de tv-commercial kijken we naar de wereld van een man wiens wereld letterlijk op zijn kop staat. Hij is de controle kwijt, wat moet illustreren hoe de gemiddelde Nederlander zicht voelt bij een juridisch conflict. 

Maar, dankzij de hulp van de juristen en advocaten van Arag krijgt de Nederlander in kwestie de controle weer terug, aldus Arag. Zo ook de man in de tv-commercial; zijn wereld komt kortom weer recht te staan. 

De campagne is ontwikkeld door Open Now in samenwerking met Holy Fools en wordt uitgerold via online video, radio en outdoor. 

Lukas van de ven, creatief directeur Open Now: 'Voor de productie van de video is gebruik gemaakt van een 180-graden draaiende studio en is het gebruik van postproductie tot een minimum beperkt. De video's zijn vooral online te zien en we weten allemaal dat je dan in een korte tijd de aandacht moet pakken. Vandaar deze aanpak. Het heeft een eenvoudig, maar vervreemdend beeld opgeleverd met een duidelijke boodschap.'

Credits:
Strategie en campagneontwikkeling: Open Now
Productiemaatschappij: Holy Fools (regie: Toon Aerts)
Sound: Public Audio
Mediabureau: The Committed Agency
Opdrachtgever: ARAG, Evert Franken & Jessica Klugkist
 
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie