Premium

Tele2-dreamteam gaat eruit met een knal

Rogier de Bruin, Emilio de Haan en Niels Heimens (inmiddels HERC the agency) én Cilesta van Doorn hebben hun laatste Tele2-campagne gemaakt.

Dit is de grootste campagne van Tele2

Terwijl HERC the agency officieel al begonnen is, maakte het trio Rogier de Bruin, Emilio de Haan en Niels Heimens hun werk voor Tele2 bij Indie af.

Afgelopen vrijdag is de nieuwe campagne, die bestaat uit vijf losse films (‘afleveringen’) en twee 50 seconden durende combifilms die in de bioscoop vertoond zullen worden, van start gegaan. Het is de grootste campagne van Indie voor Tele2 sinds de introductie van het mantra ‘niet omdat het moet, maar omdat het kan’.

 

In de campagne – die tot en met het najaar zal lopen – staat een jong, verliefd stelletje centraal. Het stelletje is dol op elkaar, maar blijken wel totaal andere mobiele behoeftes te hebben. De jongen is de rustige van de twee. Hij vindt een vast contract prima, doet twee jaar met hetzelfde toestel en heeft genoeg aan een kleine bundel. Het meisje is de uitbundige. Ze wil elke maand kunnen opzeggen, vaak een nieuw toestel, en sowieso een onbeperkte databundel. Gelukkig kan bij Tele2 alles, en moet niets. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

De Bruin, creative director en copywriter: ‘We hebben de campagne gedraaid met Adil & Bilal, twee zeer getalenteerde Belgisch/Marokkaanse speelfilmregisseurs, die onder ander Black en Paster hebben gedraaid, en nu Bad Boys 3 gaan draaien in Hollywood met Will Smith. Zij zijn erg van de dynamiek, actie, heel muzikaal, sterke cinematografie, dus dat paste goed en werkte fijn. De campagne is een typische Tele2-campagne, met een vleugje meer ‘film’.”

 

Jullie hebben het huidige Tele2 'gemaakt': hoe kijken jullie terug op 2,5 jaar Tele2?

‘Het was te gek om een heel eigen wereld met een heel eigen taal te creëren. Met een klant die voor alles op stond, en zelf ook veel initieerde. Het was ook mooi om heel divers werk te maken, van een nummer 1 hit met Lil’ Kleine en Ronnie Flex, tot een Snapchat-filter, tot een heel Frans dorp ombouwen tot Nederland, tot massamediale campagnes. En het was mooi dat het mantra “niet omdat het moet, maar omdat het kan” onderdeel van de volkstaal werd. Een ander hoogtepunt was nog dat we ons met de kerstcampagnes mengden we in maatschappelijke vraagstukken over online haat. En daar dan stiekem Effies mee winnen.’

Wat hebben jullie met name geleerd van deze exercitie?

‘Op alle vlakken de lat zo hoog mogelijk leggen. En nooit denken “dat wil iemand toch niet, reclame”. Vraag gewoon je favoriete speelfilm of videoclipregisseur, je favoriete muzikant, de allerbeste designers; het blijkt dat eigenlijk bijna iedereen wel open staat voor samenwerken, als je ze de ruimte geeft.’

 

Tot slot, jullie waren 18 keer genomineerd voor de ADCN Lampen (waarvan de meeste met Tele2), maar wonnen er 0 – hoe kijken jullie daarnaar?

‘Soms win je er vijf, terwijl je er maar één verwacht. En soms word je veelvuldig genomineerd en win je niks. Je wint soms met iets dat je zelf helemaal niet zo goed vindt, of krijgt niks voor iets waar je zelf helemaal blij van wordt. Ach, it’s all in the game. Prima.’

Big bang

Behalve dat dit voor De Bruin en z’n makkers hun laatste Tele2-campagne is, is het ook voor Cilesta van Doorn, Managing Director, Marketing, Brand & Communications bij Tele2, haar laatste campagne. Ze zegt hierover: ‘Ik geloof dat je altijd moet eindigen met een Big Bang. Ik heb met passie en liefde het nieuwe Tele2 als Fun Rebel gebracht waar we nu staan. Ik ga buiten Tele2 met hartstocht nieuwe uitdagingen aan, en laat “mijn merk” in de beste handen achter. Deze campagne is daarmee tevens het startpunt voor nog meer Tele2-hoogtepunten – simpelweg, omdat het kan.

‘Wie mij gaat opvolgen? Niemand. M’n team is de afgelopen jaren, gedurende deze “reis”, enorm gegroeid en zij zullen mijn verantwoordelijkheden overnemen.’

Lode Schaeffer, creative director en eigenaar van Indie: ‘Cilesta van Doorn vertrekt, zeker niet omdat het moet, maar wel omdat het kan. We zijn heel trots op wat we samen hebben bereikt. De wereld van Tele2 heeft vorm gekregen, en is nu klaar om in alle lagen verder uitgebouwd te worden. Dat voel je meteen al aan deze nieuwe serie.’

Binnenkort zal Van Doorn via Adformatie bekend maken wat haar volgende stap wordt.

 

Credits

Creatie: Indie Amsterdam
Creatieve directie: Emilio de Haan & Rogier de Bruin
Artdirector: Jarr Geerligs
Accountdirector Niels Heimens, Claire Knight
Accountmanager: Louise Mathlener, Annebet van Basten
Agency producer: Robert Roosenstein
Productiemaatschappij: Caviar
Regisseurs: Adil El Arbi & Bilall Fallah
D.O.P.: Brecht Goyvaerts
Executive Producer: Eva van Riet
Producer: Cleo Steyfkens
Production designer: Pepijn Van Looy
Online / VFX: Ambassadors
VFX Supervisor: Jeroen van Berkel
Offline edit: Maarten Janssens
Grading: Crabsalad
Muziek: Hannes de Maeyer
Sound: Audentity
Klant: Cilesta van Doorn, Margaret Kreuger, Daniëlle Snoeij

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie