Premium

Dit zijn de kerstcommercials van de Nederlandse supermarkten

De Sint zit op de boot naar Spanje en maakt plaats voor de Kerstman. Grote vraag is: wat doen de Nederlandse supers?

De kerstcommercial van Plus

Tradities zijn er om in ere te houden. Op de dag dat de Goedheiligman op de boot terug naar Spanje zit, lanceren de Nederlandse supermarkten hun campagnes voor het kerstfeest. Net als voorgaande jaren presenteert Adformatie het exclusieve overzicht van de super-kerstcommercials. 

Waar voor de supermarkten 6 december al enkele jaren als officieel startsein geldt, valt het dit jaar op dat ook steeds meer andere retailers zichzelf met een campagne in de kerstetalage zetten. We beperken we ons daarom in dit artikel uitsluitend tot de kerstcommercials van de supermarkten. Hier zijn álle Nederlandse kerstcommercials te vinden. 

Aldi legt focus op prijs

Waar de kerstspot van Aldi vorig jaar opviel door de ietwat brutale knipoog naar Albert Heijn, kiest de discounter dit jaar voor een meer bescheiden aanpak. Geen emotioneel verhaal, maar vooral praktisch en passend bij de huidige tijdsgeest: de super brengt simpelweg de goedkope kerstproducten voor het voetlicht. Het betreft bovendien het laatste werk van de hand van reclamebureau Indie voor Aldi, dat intussen een pitch voor een nieuw bureau heeft uitgeschreven. 

Lode Schaeffer, oprichter Indie: 'Door de huidige inflatie ligt de focus van de consument op prijs. En wat Aldi betreft zit het kerstgevoel niet alleen in een mooie kerstcommercial, maar ook in mooie kerstaanbiedingen.' 

Credits:
Advertising Agency: Indie Amsterdam

Production Company: Indie Amsterdam
Animation: Gabe Hordos
Offline editor: Taco Arts
Online post-production: Berend van Eerde
Soundstudio: Levalo
Aldi: Rick Bouwmeester, Luca Bade, Charlotte de Baaij
 

De broederliefde van Plus

Waar 'samen' vooral het sleutelwoord in de communicatie rond de coronacrisis leek te zijn, staat 'ie ook centraal in de kerstcommercial van Plus. 'Goed eten is samen eten. En de kracht van die regel zit 'm tijdens de feestdagen in dat ene woord: samen', aldus de supermarktketen. De campagne is wederom bedacht en ontwikkeld door reclamebureau Energize; de muziek wordt dit jaar verzorgd door Danny Vera met het nummer 'Like it always was'. 

In de tv-commercial kijken we naar het verhaal van de tweelingbroers Thomas en William. 'Ondanks dat ze in elkaars buurt wonen, leven ze langs elkaar heen. Ogenschijnlijk gescheiden door een onuitgesproken twist. Verzonken in foto’s en herinneringen van vroeger, voel je dat het aan ze knaagt. Tijd om de strijdbijl te begraven? In tijden als deze verdient iedereen een beetje broederliefde', aldus Plus in een verklaring.

De campagne wordt naast televisie uitgerold op social media, radio, de winkelvloer, in print en via online video. Net als voorgaande jaren werkt Plus samen met de stichting Thuisgekookt om 'mensen in de buurt bij elkaar te brengen'. 

Credits:
Adverteerder: Plus Supermarkten: Okke Wiarda, Nienke de Vries, Annemarie de Graaf, Ko Schout
Bureau: Energize
Verantwoordelijk bij PLUS: Okke Wiarda, Nienke de Vries, Annemarie de Graaf
Bureau/ Creatie: Energize i.s.m. Dieuwer Bulthuis & Chris Sant
Agency producer: Kiek Beljaars
Regie TVC: Pink Rabbit - Ismael ten Heuvel
Regie OLV: Pink Rabbit - Allard van der Werff
DOP TVC: Martijn van Broekhuizen
DOP OLV: Ruzbeh Babol
Editing: MRTN.tv
Muziek: Danny Vera/ Like it always was
Muziek Supervisor: AMP Amsterdam - Maik Cox
Geluid: Studio LeVaLo - Jacco Lenstra, Hans van de Loo
Post productie: Captcha
Stichting AdGreen, voor duurzame producties
Online video’s: Energize, Pink Rabbit
Magazine en campagnebeelden: Giesbers Retail 
Social media: iO
 

Lidl presenteert 'wasbeer-superheld' in Europese spot

Lidl lanceert dit jaar een adaptie uit het buitenland, die is ontwikkeld door BBDO Duitsland. Dat de discounter dit jaar geen puur Nederlandse kerstcommercial uitbrengt, zal ermee te maken hebben dat de super het afgelopen halfjaar hier zonder reclamebureau zat. Recent werd bekend dat Alfred de pitch heeft gewonnen, maar het lijkt te kortdag te zijn geweest om al meteen een nieuwe kerstspot voor de super uit te brengen.

De kerstcommercial wordt in heel Europa uitgezonden, meldt een woordvoerder van Lidl. Met de spot gaat de super 'terug naar de klassieke waarden van kerstmis'. De hoofdrol is weggelegd voor een 'wasbeer-superheld.' Lidl: 'De wasbeer redt de kerst van een jongetje nadat zijn moeder diens knuffel op straat heeft laten vallen. De wasbeer doet er alles aan om de kerst van ons allemaal te redden.' De wasbeer wordt tevens verkocht in de filialen van Lidl, de opbrengst wordt gedoneerd aan het Jeugdeducatiefonds, aldus Lidl. 

De campagne wordt op televisie en online uitgerold.

Niet één, maar vier kerstcommercials van Jumbo

In de kerstcommercial van Jumbo maakt de gevoelige snaar plaats voor de (kerst)producten van de Brabantse super. Ook presenteert Jumbo niet één kerstspot, maar vier korte commercials, die zowel online als op televisie te zien zijn. De vertrouwde reclamefamilie met Frank Lammers speelt wederom de hoofdrol in de spot, die is ontwikkeld door reclamebureau Hotel L'Amour. De commercial is geproduceerd door Rogier Sol. 

'De commercials zijn los van elkaar in het reclameblok te zien, om zo de klant op verschillende momenten te inspireren met ons kerstassortiment', zegt een woordvoerder van Jumbo. 'We zenden steeds drie commercials binnen één reclameblok uit. We starten met Sticky appel plukbrood, vervolgens worden Gourmetmini's en Vegan+Carpaccio roast met elkaar afgewisseld en we sluiten af met de IJstaart.'

Over de reden van de meer pragmatische insteek van de kerstcommercial willen zowel Jumbo als Hotel L'Amour niets zeggen.

Albert Heijn: kerst gaat om wíe je aan tafel zet

Kerst gaat niet om wat je op tafel zet, maar ook om met wie je aan tafel zit. Dat is de boodschap van de kerstcommercial van Albert Heijn. Het valt op dat Albert Heijn met de film duidelijk inspeelt op het emotionele element, waar veel andere supers dit jaar kiezen voor een meer pragmatische insteek en vooral de (goedkope) producten voor het voetlicht brengen. 

Albert Heijn is hiermee de laatste grote Nederlandse supermarkt die vandaag zijn kerstcommercial uitbrengt. In de tv-commercial wordt een groep jongeren door supermarktmanager Ilse geïnspireerd om een kerstdiner te bereiden voor iemand die extra aandacht verdient: Ome Ko. Het lukt ze om een heerlijk diner voor te schotelen, waarmee ze de ogenschijnlijk norse Ome Ko weten te ontroeren. De boodschap, nogmaals: 'Het gaat niet alleen om wat je op tafel zet, maar om met wie je aan tafel zit.' Het nummer 'Where the heart is' van de band Haevn moet de boodschap versterken. 

Albert Heijn wil naar eigen zeggen dat iedereen volop kan genieten van waar het écht om gaat met kerst: tijd met elkaar. 'Juist met de feestdagen. Heerlijk en betaalbaar eten is daarbij belangrijk en natuurlijk dat alles lukt. Maar bovenal draait het om met wie je aan tafel zit.'

De campagne, ontwikkeld door TBWA\Neboko, wordt naast televisie uitgerold in print, online video en op de winkelvloer. 

Wederom geen kerstcommercial van Dirk

Hoewel het voor Natwerk, sinds vorig jaar het vaste bureau van Dirk, een mooie gelegenheid zou zijn om zich in de kijker te spelen, kiest de discounter wederom voor een kerst zonder kerstcommercial. De laatste kerstspot van Dirk dateert van 2021. 

Marcel Huizing, algemeen directeur Dirk: 'Bij Dirk maken we scherpe keuzes om ervoor te zorgen dat we de goedkoopste supermarkt van Nederland zijn én blijven. Ook dit jaar kiezen we er bewust voor om geen dure kerstcommercial in te zetten. Deze kosten belanden namelijk op het bordje van de klant en dat willen we niet. Het leven is al duur genoeg. Zeker in december, dat bij ons in het teken van Dirk December Voordeel staat.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie