Een ongemakkelijke campagne die aanzet tot doordenken

CAMPAGNEPRAAT | Ons panel vraagt zich af of de Vlaamse, donkere humor van Zijkant wel werkt in Nederland.

Adverteerder: Zijkant
Bureau: Mortierbrigade, Czar
Campagne: It's handy to have a dick


MK: I trust you because you have a dick”.. Poeh, meneer Bol. Een van de wijze lessen in reclame is hoe concreter hoe beter. Dat is hier gelukt hoor. Duidelijker dan dit wordt het niet. Trap jij deze dus maar eens af met wat mannelijk perspectief.

WAB: Nou nou. Adformatie heeft ons deze keer een lekker expliciete campagne uitgeserveerd. De Belgen leveren ons namelijk een nogal opmerkelijk concept. Zit je er klaar voor? Mannen hebben dus penissen. En als je die penis nou vervangt met handen, zie je hoe male bonding werkt - of feitelijk uitsluiting van vrouwen. En dus is er een loonkloof. Ofzo. Punt. Ben je er nog? Op heel veel vlakken is het slim dat er voor absurditeit is gekozen. Je kunt er niet omheen en het valt dus enorm op. Ook al is de film tegelijkertijd erg ongemakkelijk. Je blijft wel kijken. Het ongemak is misschien wel het doel.

MK: Eens. Als al die feitjes, rapporten, quota en commissies onvoldoende werken, dan maar keiharde humor. Dan wordt het punt in elk geval gemaakt. De lengte (no pun intended) was bij mij wel een ding. Toen het zwengelen in de film begon (again no pun intended) werd het me net iets te porno en net iets te plat. Deze productie zal ook zeker wat van de cast(ing) en crew hebben gevraagd, want hoe simpel het er ook uitziet, drie handen, de arm van een ander (?) uit je gulp laten komen, green suits en dan toch je gezicht in de plooi houden? Ik geef het je te doen. Er zal in elk geval veel gelachen zijn op de set.

WAB: Als kijker lach je als een boer met kiespijn. Gaat de film te ver in zijn vreemdheid? Ik liet de spot zien aan een vrouwelijke collega en die kwam niet meer bij. Een mannelijke collega keek vol afgrijzen en had er niks mee. Polariserend is de campagne zeker. De scènes, de taal, het liedje en het sfeertje zijn erg vervreemdend. Alleen al die scènes dat de makers de mannetjes met groene pakken bewust laten zien. Een inkijkje in techniek ofzo?! De vraag die ook bij mij rijst (alweer no pun intended): is het alleen effectief in België of zou die hier ook ingezet moeten worden?

MK: Of dit in Nederland ook werkt vraag ik me af. Het is een sterk Belgische vorm en humor denk ik. Op zich wel grappig en het raakt zeker een snaar. Maar misschien net iets te donkere humor voor ons nuchtere Nederlanders. Ik zal mijn Belgische collega’s binnenkort eens vragen naar hun visie en het effect. Ik laat het je weten. Wat anders: piemels op social media en op tv? Dat zal geen makkelijk mediaschema zijn? Of is de hand die eigenlijk iets anders verbeeldt maar formeel een hand is voldoende anders en komt dit er dan toch doorheen?

WAB: Ja, daar zit wel wat spanning. Zonder context en introductie valt de campagne rauw op je dak. Dit kun je niet zomaar uitzenden. Je zal volwassen kanalen en volwassen tijdstippen moeten vinden. Nog los van kinderen, zitten er echt wel hele nare shots in. Als man wil je ook niet zo weggezet worden. Als je dit niet goed plant qua media kan het ook een antireactie oproepen.

MK: Eens. Kortom, zeer geschikt in het reclameblok van Vandaag Inside en voor de vrouwen ergens in een romcom op Net5. Maar ik moet het toch even kwijt: gelukkig zijn er ook genoeg mannen zoals jij meneer Bol. Mannen die vrouwen het podium gunnen en bereid zijn om een stap naar achter of opzij te doen. Een man met genoeg testosteron maar ook een sterk ontwikkelde feminiene kant. En daardoor kun jij je met beide kanten inleven en verbinden. Eigenlijk is dat de gewenste outtake van deze campagne wat mij betreft. Stop being a dick, geef vrouwen de ruimte, leef je meer in, maar blijf ondertussen ook wel lekker een man.

WAB: Ik vrees dat ook ik me vast weleens horkerig en vrouwonvriendelijk heb opgesteld. I also have been a dick. Dat is het knappe aan dit concept. Het zet je echt stevig aan tot nadenken.

MK: Dat lukt niet vaak en is dus een prestatie van formaat (wederom no pun intended). Deze campagne heeft ballen. On(der)bewust misschien toch wel heel veel pun intended..?! Dat doet deze video dus ook met je. Hoe dan ook, misschien in absurditeit een tikkie doorgeslagen, maar het is niet saai. En doet wat het moet doen: we praten erover.

WAB: Even over een andere boeg. Dit is onze eerste internationale Campagnepraat. We are going global baby! Misschien zit er wel een transfer in voor ons. Van Adformatie naar AdAge. Zorgen we in de onderhandelingen dat Krouwel & Bol equal pay krijgen.

MK: Equal pay? Tsss.. je kent me inmiddels toch? Ik ga d’r op en d’r over à la JLo. Ik de main act en jij de supporting Ben A. Ik vol in de spotlight en met blauwe M&M’s in mijn kleedkamer. Ik zorg er zelf wel voor dat mijn eigen ‘zaakje’ goed op orde is hoor (pun intended…. of toch niet?).

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de campagne van Zijkant.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie