Esmee Blom, Plus: 'Samen met de bureaus worden we altijd verliefd op een nummer'

Bekende campagnes uit de  ‘koker’ van Blom zijn de Plus Goed eten-campagnes, bekend van de vele Gouden Loeki-nominaties de afgelopen jaren.

Esmee Blom - Plus

Muziekkenners en reclamemensen geven hun visie op het belang van reclamemuziek door de jaren heen. Dit in het kader van de Reclamemuziek Top 40 die weer van start is gegaan. Stemmen op de beste reclamemuziek van de afgelopen 50 jaar kan nog tot en met 24 november op de website

Adformatie ging in gesprek met Esmee Blom, teamlead merk & campagnes bij Plus en vroeg haar naar haar met relatie met muziek, Plus en de commercials. Bekende campagnes die uit de  ‘koker’ van Blom komen zijn de Plus Goed eten-campagnes, bekend van de vele Gouden Loeki-nominaties de afgelopen jaren. Voor haar carrière bij de supermarktketen werkte ze bij Pearle en was ze onder andere verantwoordelijk voor de campagne met Jan Smit. Vorig jaar won Plus de reclamemuziek Top 40 Allertijden met het nummer van Joe Buck.

Advertentie
advertisement
Wat is het belang van muziek tegenwoordig voor jullie reclame?

‘Heel erg belangrijk! In onze commercials vertellen we mooie verhalen die mensen raken. Muziek is daar onlosmakelijk mee verbonden. Muziek raakt mensen namelijk ook en door onze muziek komen onze verhalen nog beter bij mensen binnen.’ 

In hoeverre is het belang van muziek in reclame door de jaren heen veranderd voor jullie merk?

‘Dat is heel erg veranderd. Sinds drie jaar (Kerst ’17 voor de eerste keer) hebben we emotie toegevoegd aan onze commercials. En die emotie zit ook in de muziek. De weg die we zijn ingeslagen heeft ons geen windeieren gelegd, want sindsdien hebben we een lijst aan Gouden Loeki nominaties binnengesleept.

Soms kiezen we voor bestaande muziek in een nieuw jasje, zoals ‘She’s the One’, of zoals vorig jaar Kerst de franstalige versie van Stille Nacht gezongen door het Nederlands Kamerkoor. Wat we ook regelmatig doen, is het organiseren van een writer’s camp en dit levert echt pareltjes op. Wat denk je van ‘The way you take time’ van Joe Buck en ‘Back to you’ van Hannah Mae, waarbij de muzikanten volop in de spotlights kwamen. We hebben zelfs een eigen Spotify playlist.' 

Hoe voltrekt zich het creatieve proces samen met het betreffende bureau om tot een nummer/muziekkeuze te komen bij een campagne?

‘Dat is een gezamenlijk traject met ons bureau Wunderman Thompson en partners zoals Amp.Amsterdam en Massive Music. Al bij de interpretatie van de regisseur beginnen we met een Spotify playlist, waar we allemaal nummers aan toevoegen. Tijdens de shoot is dit een belangrijk gespreksonderwerp en ook in de edit-fase hebben we hier veel contact over met elkaar. Uiteindelijk moeten we met de bureaus samen verliefd worden op het betreffende nummer, en dat is tot nu toe altijd gelukt.’

Zijn er verwachtingen bij commercial als het om de muziek gaat? Of is het een gegeven?

‘De verwachtingen zijn bij Plus, door alle successen die we ermee behaald hebben, natuurlijk heel erg hoog. Muziek kan een commercial echt tot grote hoogte doen stijgen! Maar het is uiteraard niet vanzelfsprekend, de muziek wordt niet altijd een hit.’ 

Wat is het beste reclamewerk/muziek van Plus naast het winnende nummer van vorig jaar?

‘Mijn persoonlijke favoriet is het nummer onder onze kerstcommercial van 2017 ‘To Build a Home’ van The Cinematic Orchestra. Dit was de eerste van de nieuwe richting en ik krijg nog steeds kippenvel als ik ‘m zie én hoor!’

Plus - To build a home - 2017

Wat zijn de drie beste reclamenummers in campagnes ooit volgens jou?

Dat is de muziek bij de commercials van Levi’s, Chocomel en de Postbank.

Levi’s – Pool Hall Clash
Chocomel
Postbank – 15 miljoen mensen
Wat is het grootste reclamemuziekgedrocht ooit?

‘Yogho Yogho! Zo irritant, maar bleef wel de hele dag in je hoofd hangen.’

Yogho Yogho reclame (Duizend mijlen onder zee) uit de jaren 90 (Nederlands)
Verandert er nog iets in jullie commercial-aanpak en reclamemuziek benadering?

‘Het belang dat we aan reclamemuziek hechten is al heel groot. Wel kijken we hoe we de muziek een steeds grotere rol kunnen geven binnen een campagne.’ 

Hecht een merk waarde aan een prijs als de Reclamemuziek Top 40? 

‘Prijzen winnen is altijd leuk! het draagt bij aan de trots binnen het team maar ook binnen het hele bedrijf.’

Is succes / falen soms te wijten aan de muziek in plaats van aan de reclame of de verhaallijn?

‘Zeker! Ik geloof in de kracht van muziek en dat kan helaas ook de verkeerde kant op werken. Ik denk dan ook dat muziek niet te vertellend moet zijn, je moet iets overlaten aan de fantasie van de kijker.’ 

 

Hoe is de winst van vorig jaar gevierd en wat zijn de verwachtingen voor dit jaar?

‘Daar hebben we natuurlijk op geproost met het team en met iedereen die eraan meegewerkt heeft. En het triggert ons om zo intensief met muziek in onze commercials bezig te blijven.  Ook dit jaar staan we weer met maar liefst 5 nominaties in de lijst. Waarbij ‘We zullen doorgaan’ het misschien het beste gaat doen. Hiermee hebben we het sentiment tijdens de eerste coronagolf goed weten te pakken.’

Stem vandaag nog op de beste reclamemuziek ooit.

Stichting Nederlandse Top 40, Adformatie en Spreekbuis.nl organiseren de landelijke Reclamemuziek Top 40 aller tijden: de verkiezing voor de beste reclamemuziek uit de afgelopen 50 jaar. Breng vandaag hier nog je stem uit.

Stemmen kan tot en met 24 november. Op vrijdag 27 november zenden Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes de gehele lijst uit op NPO Radio 2 tussen 18.00 en 22.00 uur.

Lees ook:

Plaats als eerste een reactie

Advertentie