Premium

Fisherman’s Friend brengt aangrijpende reddingsverhalen in podcastserie

‘Sterk spul hè, die Fisherman’s Friend.’ Maar de KNRM-verhalen, zijn de échte, rauwe werkelijkheid. Is dat niet iets té sterk?

Redders op zee

Het merk van de ‘hete snoepjes’, of ‘verfrissende pastilles’, zoals Fisherman’s Friend ze zelf noemt, kondigt een 30-delige(!) podcastserie aan waarin de samenwerking is gezocht met de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). Die viert volgend jaar overigens zijn 200ste jaar.

De keuze voor een samenwerking met de KNRM lijkt voor de hand te liggen. Beide hebben een sterke band met de zee. Fisherman’s Friend natuurlijk in de merknaam en -communicatie en volgens de fabrikant werden de pastilles van oudsher door vissers meegenomen op zee. Daar is de naam ook uit voortgekomen. Daarnaast zeggen beide ook een diepe waardering voor de moed, vastberadenheid en mentale kracht te hebben die nodig is om het onbekende te trotseren. Joost van de Sande, Marketing Manager van Fisherman’s Friend, (in Nederland een merk onder de vlag van Concorp, de productie vindt nog altijd plaats in de fabriek in het Britse Fleetwood), zegt het zo: ‘Als gezamenlijke vrienden van de visser, waarderen wij het bijzondere werk van de mannen en vrouwen van de KNRM.’

De presentatie van de podcast is in handen van Roelof Hemmen, die vooral bekend is als RTL-presentator. PnP Media is verantwoordelijk voor de productie.

Platform voor verhalen

De taak die Fisherman’s Friend zich met de podcastserie stelt, is om de verhalen van de KNRM bij zoveel mogelijk consumenten onder de aandacht te brengen. Jeroen Jeroense, brand manager van Fisherman’s Friend, vindt dat deze podcast zich daar uitstekend voor leent. ‘Door een platform te bieden voor de verhalen van de KRNM hopen we dat er nog meer mensen bereid zijn om donateur te worden van deze unieke, zelfstandige organisatie.’

De productie van 30 podcastafleveringen is gestart. Vanaf 18 maart is de eerste aflevering van beschikbaar op Spotify. Maar een eerste indruk van de serie is al te krijgen omdat Fisherman’s Friend al een trailer heeft gepubliceerd. Die gaat over het drama dat zich in mei 2020 afspeelde aan de kust voor Scheveningen. Vijf surfers kwamen om het leven door uitzonderlijke omstandigheden: harde wind en schuimvorming. Het levert een zeer emotionele en rauwe audio-docu op waarbij geïnterviewde betrokkenen hun verhaal met tranen in de ogen doen. Dat is nog wel even andere koek dan de komische emo-verhaaltjes rond ‘sterk spul hè’. Wil je dat wel aan het merk hangen? John de Vries van reclamebureau Here en Joost van de Sande van Fisherman’s Friend lichten toe. (Zie onderaan voor een link naar de trailer op Spotify.)

RM: Waarom kiezen jullie voor het medium podcast?
JdV:

‘Een podcast biedt een intieme ervaring, waarbij de emotie en heldhaftigheid van de KNRM op een unieke manier worden overgebracht.’

RM: Is het geen risico om het merk te verbinden aan de rauwe werkelijkheid van de leven-of-dood-situaties van de KNRM?
JvdS:

‘De kracht van onze pastilles vertaalt zich in onze communicatie naar innerlijke, mentale kracht. We onderschrijven daarom graag de moed en veerkracht van de KNRM-ers. In tegenstelling tot gefictionaliseerde beelden in reclames biedt de podcast een ongefilterde kijk op hun bijzondere werk. Het is daarom echte kracht wat we hier vieren. Daarnaast liggen de roots van het merk in de visserij en is deze rauwe werkelijkheid op zee ons niet onbekend.’

RM: Waarom meteen 30 afleveringen?
JdV:

‘Met 30 afleveringen streven we naar een diepgaande dekking van de vele bijzondere KNRM-verhalen. Een groter aantal afleveringen biedt ook de mogelijkheid om veel aspecten van hun werk te belichten. En we willen graag gedurende een groot deel van het jubileumjaar van de KNRM met deze podcast aanwezig zijn.’

RM: Op welke doelgroep richten jullie je met de podcast en hoe trek je mensen ernaartoe?
JvdS:

‘De podcast richt zich op liefhebbers van het maritieme, avonturen en mensen die geïnteresseerd zijn in bijzondere verhalen. We zullen de podcast promoten samen met ons bureau Here via diverse kanalen, waaronder OOH, sociale media, onze verpakkingen, een samenwerking met DPG en natuurlijk het netwerk van beide merken. Door de authentieke verhalen te benadrukken hopen we een breed publiek aan te spreken, dus ook mensen die zich niet of minder bewust zijn van het bestaan en werk van het KNRM, maar er onverhoopt wel mee te maken zouden kunnen krijgen.’

RM: Welke concrete KPI's hangen jullie eraan?
JvdS:

‘We meten het succes van de podcast aan de hand van luistercijfers, betrokkenheid op sociale media, en belangrijker nog, de mate waarin de podcast de awareness vergroot over het werk van de KNRM. Het stimuleren van donaties en steun voor de KNRM is een mooie indicator voor het succes van de samenwerking. Uiteraard streven we ook naar een goede zichtbaarheid en positieve merkbeleving voor Fisherman’s Friend, maar soms is het ook belangrijk om als merk een doel te ondersteunen wat intuïtief goed voelt en past.’

Trailer

De trailer van 'Redders op zee' (2,5 minuut), is hier te beluisteren via Spotify.

Even terug naar de goeie ouwe Fisherman's Friend-tijd: 'Sterk spul hè, die Fisherman's Friend'

Fisherman's Friend reclame uit de jaren '90

Recenter werk dat op de schouders van de 'golden oldies' staat (en voortbouwt op het idee van 'mentale kracht'):

Fisherman's Friend Strong Stuff is Good Stuff - 60 sec
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie