Eindejaarsbier Volkschampagne moet uit schappen wegens inbreuk op naam

Champagne Comité geeft ‘dwingend advies’ geen drankje met de naam champagne erin op de markt te brengen.

Beeld uit de campagne voor het troostbiertje

Het eindejaarsbier Volkschampagne dat bedacht was om de tegenspoed te omarmen is nu zelf slachtoffer geworden van de onoverkomelijke tegenspoed.

De producentenvereniging van Champagne, Comité interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) heeft dwingend geadviseerd om af te zien van de naam Volkschampagne om juridische stappen te voorkomen.

WINK en Brouwerij Homeland lanceerden begin december een eindejaarsbier onder de naam ‘Volkschampagne’. Met dit bier wilden zij alle collega’s in de evenementenindustrie en horeca een hart onder de riem steken en met iedereen die niets te vieren heeft gehad ‘Troosten’ op 2020. Niet om het verdriet weg te drinken, maar juist om een bijzonder nationaal moment te creëren aan het eind van een jaar vol tegenspoed. Troosten op falen en opstaan.

Slechts een knipoog

Het bijzondere bier, gebrouwen met onder meer treurwilgbast, was exclusief te verkrijgen via Volkschampagne-ambassadeurs. Het was nooit de bedoeling om de draak te steken met de goede reputatie van Champagne, Volkschampagne was slechts een knipoog om gezamenlijk de tegenspoed te omarmen.

Er bleek alleen een probleem te zijn: Champagne is een beschermde merknaam en de vereniging voert al jaren juridische acties om de naam beschermd te laten blijven.

Inbreuk op oorsprongsbenaming

Producentenvereniging Comité interprofessionnel du vin de Champagne noemt de actie rond het troostbier weliswaar ‘sympathiek, maar kan geen oog dichtknijpen. ‘Het is inbreuk op de oorsprongsbenaming Champagne en diens reputatie’, schrijft het. In 2010 werd het Andrélon met dit argument al verboden een jubileumshampoo uit te brengen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie