Iedereen is een Maker in nieuwe campagne van Praxis

DE 50e CAMPAGNEPRAAT! | De boodschap dat iedereen kan klussen komt luid en duidelijk binnen bij ons panel. Klus uitstekend geklaard.

Adverteerder: Praxis
Bureau: Alfred
Titel: Nieuwe Praxiscampagne zet de makers centraal


WAB: Heerlijk deze nieuwe Praxis-film. Wat ik er vooral zo sterk aan vind: het inzicht. 'De meerderheid van Nederland is niet persé liefhebber van klussen. Maar zelf een klus oppakken, is soms gewoon even nodig'. Dit zegt Alfred’s strateeg Edward van de Ridder. En hij heeft groot gelijk. Deze bescheiden opstelling maakt Praxis opeens zoveel relevanter voor een grotere groep. In plaats van de blinde vlek op diehard klussers, heeft Praxis het lef om zich te richten op een andere groep. Eens klus-mejuffrouw Krouwel?

MK:
Eens. Heerlijke film. Dikke glimlach. Het werk waar we Alfred van kennen. En gebaseerd op een scherp inzicht  waar Edward (weet ik uit ervaring) zo goed in is. Klus goed geklaard dus. 

WAB:
Dat is te makkelijk. Is er niet nog een maar? 

MK: Een maar..? Niet echt, maar ik vind het wel een interessante case. Laten we hem afpellen, we moeten toch een praatje vullen, dat zijn we in deze 50e Campagnepraat (!!) aan onze stand verplicht.

Vanuit de ontvanger bekeken is in een overvolle klusmarkt, reclame maken niet niks. Ik ben door de jaren heen een ‘klusserin’ geworden. Was nooit heel handig (dacht ik) maar werd dat door een flinke verbouwing een beetje meer. Ik kom bij de Gamma. Waarom? Die zit in de buurt. Of bij Karwei. Waarom? Meer lifestyle of betere aanbiedingen. Praxis alleen voor het grotere werk (want altijd op zo’n woonboulevard en das toch een drempel). En bij Hornbach zelden, want die is voor de echte profi-klusser denk ik altijd. Dus, is het doel van deze film, dat ik nu vaker naar Praxis ga? Wat overstijgt dan prijs, gemak en/of lifestyle-assortiment denk jij? Ofwel, leuke commercial, maar sorteert hij ook effect? 

WAB: Er zijn best veel elementen waarop ik zal gaan kiezen. Wij halen er weer even de 5 P’s bij. Prijs is grotendeels een perceptie. Lastig om daarin te winnen als doe-het-zelf-keten. Wel doen aanbiedingen er toe. Waar zijn de kranen nu goedkoop? Plaats is zeker een grote factor voor jouw keuze. Wat is dichtbij en waar is het lekker parkeren (zeker als je groot inslaat). Denk zelf dat vooral Product of Portfolio een grote rol speelt. Ik wil sowieso slagen als ik inkoop voor het klussen. Dan rij ik liever iets langer voor een grotere kans van slagen. Zie daarom de opkomst van megastores.

MK: Ik word een beetje kriebelig van teveel keuze.

WAB: Zo zie je maar, elke consument vliegt anders in. We hebben nog twee P’s te gaan, eerst die van Personeel. Ook wel een relevante. Ik ben een licht onzekere klusser en wil wel advies. Last but not least is de P van Promotie. En dat is voor mij bij het klussen ook vooral de communicatie van de prijspromoties. Daarom zijn (digitale) folders ook nog een groot deel van hun marketingaanpak. Ook het merk doet er toe. Voor mij scoort Praxis ex aequo met Gamma, maar wint het nipt op iets grotere zaken en dus grotere keuzes (in mijn perceptie). Komen die elementen voldoende over in de spot? 

MK: Deze commercial vertelt me vooral dat ik het kan. Met wat overtrokken humor dat je een verschrikkelijke tuin hupsakee zomaar een fantastische make-over kan geven. Beetje het Ikea-gevoel waar we allemaal elke keer weer intrappen: dat het lijkt of we het makkelijk zelf kunnen en dat het in praktijk nooit makkelijk blijkt te zijn. Maar, dat het met de juiste hulp wél lukt. Dat is een andere insteek dan Karwei (dat erg op vrouwelijk en design zit). En ook anders dan Gamma.. nou ja waar gaat Gamma eigenlijk over op dit moment? Ik weet het niet meer. 

WAB: Dat merk is voor mij zoekend. Gamma was in mijn ogen altijd marktleider, maar zo gedragen zij zich de laatste tijd niet. Praxis straalt voor mij meer ambitie uit. Ook met deze commercial. De aanpak is ook categorieverbredend. Ga klussen! Ja ook jij, onhandige vader die zijn kinderen wil imponeren. 

MK: Misschien heeft Praxis hier dus wel iets slims te pakken. Enerzijds klussen voor de massa en anderzijds, klussen voor het individu (ja, jij kan het ook). En dat dan met humor gebracht. Het wordt zo een beetje de Jumbo onder de bouwmarkten. Niet toevallig is dit een andere klant van bureau Alfred. 

WAB: Dat zie je vaker. Dat bij hetzelfde bureau een paar merken samenkomen die dezelfde mentaliteit zoeken en uitstralen. Onze conclusie is volgens mij gewoon positief. Vinden de nieuwe route van Praxis goed. Het is een mooie doorvertaling van eerder werk van een ander bureau: meer evolutie dan een revolutie. Ook bijvoorbeeld door dezelfde rol van de Praxis-medewerker. Hoe dan ook, samengevat gewoon twee klusduimpjes omhoog. 

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag de doe-het-zelf-campagne van Praxis. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie