Premium

Critici noemen VVD-filmpje ‘walgelijk tendentieus’, Jan Driessen vindt het bittere noodzaak

Zware kritiek op VVD dat vreedzame demonstranten en gewelddadige relschoppers gelijkstelt. Volgens Jan Driessen is de keuze onvermijdelijk.

Shots uit VVD-filmpje

Een nieuw campagnefilmpje van de VVD roept heftige emoties op. In het filmpje laat de partij naast vreedzame demonstranten gewelddadige relschoppers zien die politieauto’s aanvallen en andere mensen met dwang tot stoppen brengen. De VVD eindigt de spot met: Zij gaan stemmen. U toch ook?

De kritiek komt enerzijds uit de hoek waar je die kunt verwachten. Mensenrechtenorganisatie Amnesty International vindt het ‘onbegrijpelijk en schadelijk’ dat de VVD klimaatactivisten op één hoop gooit met mensen die geweld plegen tegen politieagenten en demonstratiewaarnemers.  ‘Of er nu verkiezingen aankomen of niet.’

Woordvoerder Emile Affolter spreekt van een ‘walgelijk knutselwerkje van een voormalig liberale partij’.

Extinction Rebellion vindt dat de VVD zich moet schamen. De partij laat zijn ‘ware, immorele gezicht zien’, schrijft de organisatie van klimaatactivisten: ‘Een walgelijk tendentieus filmpje waarin alleen Carmina Burana ontbreekt. Er is geen enkele reden om vreedzame burgerlijke ongehoorzaamheid op een hoop te gooien met gewelddadig racisme’.

 

Binnen de VVD zelf is ook niet iedereen even enthousiast. Een aantal lokale politici neemt duidelijk afstand.

Dat roept de vraag op of dit geen mispeer is van de liberale partij. Zou die zijn campagne wel op de golven van de controverse en confrontatie moeten varen? Is het moreel verantwoord om vreedzame en gewelddadige demonstranten gelijk te stellen? En met welk campagnedoel? We legden het Jan Driessen voor, communicatieadviseur en voormalig campagnestrateeg van Mark Rutte. 

Lamleggen en ontregelen

Driessen windt er geen doekjes om. De politieke en bestuurlijke realiteit noopt de VVD er hard in te gaan. De aanstaande Provinciale Statenverkiezingen gaan volgens hem over de bestuurbaarheid van ons land, over de keuze tussen ‘een werkbaar samenwerkingsverband van verantwoordelijke middenpartijen’ in de Eerste Kamer of populisten ‘die onze democratische rechtsstaat slechts willen aanvallen’.

Driessen: ‘Als de populistische schreeuwpartijen - Forum, PVV, Ja21 en BBB - samen een meerderheid krijgen, kunnen ze het hele politieke speelveld lamleggen en ontregelen. Zonder ooit met realistische en haalbare oplossingen te komen.’  

Gerichte hersenspoeling

Deze partijen hebben een groot voordeel, stelt de liberaal. Angst en negatieve beelden verkopen op sociale media veel beter dan ‘een genuanceerd verhaal gebaseerd op feiten en uitvoerbaarheid’.

Driessen: ‘De populisten kunnen nu ongecontroleerd door de serieuze media hun achterbannen rechtstreeks benaderen. Dat is een ongekend nieuwe kracht in de strijd. Voorheen was er altijd de gate-watcher-functie van de journalistiek, die beweringen checkte en in de juiste context plaatste. De onweersproken werking en ongekende impact van social media-bereik is nu feitelijk dictatoriaal. Het grenst aan gerichte hersenspoeling.’

De verantwoordelijke partijen moeten in dit huidige, vaak emotioneel gekleurde mediageweld ‘helaas hardere woorden en scherpere beelden laten zien om door te dringen bij de doorsnee kiezer’, aldus Driessen. Vandaar dat de VVD met veel kracht en gestrekt been deze campagne is ingegaan.

Naar het midden trekken

Met confronterende spots trekt de liberale partij juist ‘de weldenkende VVD-kiezer naar het verantwoordelijke midden’, betoogt de voormalig campagnestrateeg van Mark Rutte.

Driessen: ‘En ja dan is de vraag: “laten we de activistische en populistische schreeuwers winnen, of het verantwoordelijke midden?” Waarbij er mijns inziens ook geen verschil tussen activisme gemaakt behoeft te worden. Met het redelijke verhaal en de afgewogen nuances komt een politieke boodschap er vandaag de dag niet meer doorheen. Dat zie je aan het CDA, waar hun halfslachtige campagne totaal onzichtbaar blijft. En het CDA in de peilingen alleen maar daalt.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie