Premium

KNVB trapt aanvalsplan tegen racisme af met open brief en commercial

De brief is het begin van de driejarige campagne ‘Ons voetbal is van iedereen' die dit seizoen de titel ‘One love, voetbal verbindt' draagt.

KNVB trapt aanvalsplan tegen racisme af met open brief
KNVB

De KNVB heeft in samenwerking met de Rijksoverheid een open brief gepubliceerd in de landelijke dagbladen en online. In de brief spreken meer dan 60 voetbalorganisaties, -clubs en belangengroepen zich uit tegen racisme en discriminatie en roepen ze op tot verbinding. De brief is de aftrap van een driejarige campagne, het aanvalsplan, tegen racisme en discriminatie van het overkoepelende voetbalorgaan: ‘Ons voetbal is van iedereen'

De campagne, die bestaat uit de vier pijlers, voorkomen, signaleren, sanctioneren en samen aan de slag, liep al maar is vanwege de coronacrisis, en het daarmee stopzetten van de competities uitgesteld. De opnieuw gelanceerde campagne draagt nu titel: ‘One love, voetbal verbindt.’ 

Het voetbalorgaan legt uit dat de campagne zich richt op de ‘stille meerderheid’, een grote groep voetballers en supporters die in het geval van racisme stil blijven en niet goed weten wat ze moeten doen. Met het aanvalsplan wil de KNVB een verandering van kennis, houding en gedrag realiseren om de norm rondom racisme en discriminatie in het voetbal te verschuiven. 

KNVB trapt aanvalsplan tegen racisme af met open brief en start campagne

Aanleiding

De aanleiding voor het opstellen van het anti-discriminatie-aanvalsplan waren de racistische spreekkoren bij de wedstrijd FC Den Bosch – Excelsior op 17 november 2019. De overheid en de KNVB besloten dat een intensievere gezamenlijke aanpak tegen racisme nodig is om er meer stappen tegen te kunnen ondernemen.

Campagne tegen racisme - #OneLove
Campagne tegen racisme - #OneLove KNVB

De open brief

Wij nodigen iedereen uit… 

Wereldwijd staan er wekelijks honderden miljoenen mensen op en langs het veld, vanwege voetbal. Er is geen uithoek in de wereld te bedenken waar men niet een balletje trapt of hooghoudt met elkaar. De passie voor het spel loopt door alle lagen van de bevolking en groepen met de meest uiteenlopende achtergronden heen. Zo ook in Nederland. Gezamenlijk beleven in Nederland miljoenen mensen het voetbal in de stadions, op de velden of in de straten. 

Voetbal is hiermee meer dan een sport, het is meer dan het spelletje. Voetbal verbindt mensen met elkaar, ook mensen die elkaar niet kennen, die elkaars taal niet spreken, elkaars cultuur niet kennen. Want in het voetbal spreekt iedereen één en dezelfde taal: de taal van de liefde, de liefde voor de bal en de liefde voor het spelletje. De manier waarop het voetbal mensen samenbrengt is ongekend en vind je nergens anders. Voetbal heeft daarmee de kracht om dingen te veranderen die op een andere manier niet lukken. 

Nu na lange tijd de competities eindelijk weer zijn begonnen, is er meer dan ooit het besef dat samen voetballen en samen voetbal beleven iets fantastisch is, iets unieks waar je elke dag mee bezig bent, iets wat je mist als het er niet is en waar je samen met anderen laat zien dat het onmogelijke soms kan. Op het veld, langs het veld. 

Voetbal is een uitnodiging. Een uitnodiging om het samen te doen en om samen te genieten. Ongeacht ras, huidskleur, seksuele geaardheid, cultuur, geloof, nationaliteit, gender en leeftijd. Iedereen is welkom en hoe meer mensen meedoen, hoe meer verschillen we meteen kunnen overbruggen. Want voetbal is van iedereen. 

Ons voetbal is van iedereen

De rationale

Een woordvoerder van de KNVB laat weten dat bureau Helden verantwoordelijk is voor de campagne en dat de aftrap is gedaan door de KNVB en Studio Wesseling. De KNVB geeft aan dat de input voor de campagne voortkomt uit kennis opgedaan door een toetsing van maatschappelijke belangenorganisaties en uit gesprekken met gedragswetenschappers. 

De gedragswetenschappers hebben volgens de KNVB laten weten dat de campagne zich moet focussen op dat wat de mensen gemeen hebben: de liefde voor voetbal, die verbindt en schept een basis om teamgenoten, tegenstanders en supporters beter te leren kennen. 'In die kennismaking schuilt de oplossing tegen racisme en discriminatie. Daarnaast hebben de wetenschappers en campagnestrategen ons geadviseerd om vooral te laten zien wat je graag wel wil: verbinding. Zeggen wat je niet wil werkt vaak contraproductief.'

KNVB trapt aanvalsplan tegen racisme af met open brief
KNVB trapt aanvalsplan tegen racisme af met open brief KNVB

De commotie

De publicatie van de brief valt precies in de week waarin er ook commentaar was op de KNVB. De commissie Mijnals vond dat het voetbalorgaan tekort was geschoten in de zoektocht naar een nieuwe bondscoach, waarbij de keuze uiteindelijk is gevallen op Frank de Boer. Er had volgens de commissie meer energie gestoken kunnen worden in het vinden van een kandidaat met een migratie-achtergrond.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie