KNVB ruilt shirtje met duizenden clubs als ode aan 130 jaar Nederlands voetbal

Voetbalbond legt grootste collectie amateurshirts aan

Het Nederlands voetbal bestaat dit seizoen 130 jaar en dat viert de KNVB door de schoonheid ervan te laten zien met een eerbetoon aan alle voetbalshirts van Nederland.

Met een shirtruil-actie verzamelde de bond in de eerste seizoenshelft de grootste verzameling amateurvoetbalshirts ter wereld, 1.959 stuks in totaal. Bij de start van de tweede seizoenshelft verschijnt vandaag de film waarin de KNVB de shirts laat zien.

In de video snelt een de veelheid aan kleuren en designs voorbij als letterlijke lijn. Voetbalkenner- en journalist Sjoerd Mossou vertelt over de romantiek van dé voetbaldag in het weekend.

Het Nederlands amateurvoetbal telt nu zo'n 2.800 clubs die wekelijks bijna 33 duizend wedstrijden spelen. 'We hebben in Nederland een uniek voetballandschap, met prachtige verenigingen waar elke zaterdag en zondag voor 1,2 miljoen mensen het hoogtepunt van de week plaatsvindt: lekker voetballen', vertelt Rianne Romijn, Manager Corporate Communicatie van de KNVB. De bond wil dit verbeelden met een eerbetoon aan de iconen van iedere club, het voetbalshirt. Met hun eigen ontwerp, hun eigen clubkleuren,”

Om tot deze grootste verzameling shirts te komen, werd een speciaal jubileumshirt ontwikkeld ter ere van het 130-jarig bestaan, waarin alle designs van alle clubs zijn verwerkt.

'We zijn de eerste seizoenshelft met alle medewerkers van de KNVB bij de clubs langs gegaan om het jubileumshirt te ruilen tegen het shirt van de club', zegt Romijn. 'Het blijft indrukwekkend om al die verschillende verenigingen met verschillende vrijwilligers en ambities te spreken. Echt geweldig.' 

Bondscoach Ronald Koeman wisselde het jubileumshirt met zijn eerste amateurclub.
 

De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Wefilm, dat ook de productie van de content voor zijn rekening nam.

Ruben Cusell, head of strategy & concepts van Wefilm, vindt het van lef getuigen dat de KNVB het heeft aangedurfd gedurfd om al die shirts te verzamelen, want het heeft nogal wat voeten in de aarde. 'Dat het uiteindelijk op deze manier tot de grootste verzameling van shirts heeft geleid, is echt fantastisch.'
 

De voetbalbond zal in de tweede seizoenshelft nog diverse initiatieven met de voetbalshirts organiseren. Aan het einde van het jubileumseizoen worden alle shirts vereeuwigd op de KNVB Campus in Zeist.

CREDITS

Opdrachtgever: KNVB

Verantwoordelijke opdrachtgever: Rianne Romijn, Daan Bullock

Ontwerp jubileumshirt: Floor Wesseling

Concept: Wefilm Concepts

Creative director: Roel Welling

Strategie: Ruben Cusell

Creatie: Ruben Cusell, Tom Rijpert, Hugo Keizer

Productie: Wefilm

Regie: Tom Rijpert

Producer: Emeline Bakker

DOP: Jop Kraaijeveld

First AD: Phillip Young

Art: Kees van de Bosch

Montage: Nick Rozenberg

Grading: Captcha - Qianwei Tong

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie