Kruidvat, GoSpooky en Škoda grote winnaars bij San Accenten

Bij de overige 43 Accenten die in 12 categorieën werden uitgereikt, viel TBWA\Neboko het vaakst in de prijzen.

Stichting Adverteerdersjury Nederland (San) heeft Kruidvat uitgeroepen tot Adverteerder van het Jaar. GoSpooky werd Bureau van het Jaar en Škoda werd bekroond met het Consistent Accent.

Advertentie
advertisement

Adverteerder van het Jaar: Kruidvat,

Adverteerder van het Jaar 2021, Kruidvat, nam het in de finale op tegen Albert Heijn en G-Star Raw, allemaal merken die volgens de ABC-jury op een geheel eigen wijze het verschil maakten in 2021.

Dat Kruidvat de hoofdprijs mocht ophalen, kwam door ‘de indrukwekkende omslag die het gemaakt heeft, van prijsvechter naar hartendief’. Een knappe prestatie volgens de jury, want een omslag maken van inkoop naar insight vergt een groot doorzettingsvermogen. ‘In 2021 vertaalde al het strategische voorwerk in de campagne met Lies die snel door de doelgroep – en daarbuiten -omarmd werd; herkenbaar Kruidvat, sterk invoelbaar en dat zonder de voordeelpropositie kwijt te raken. Dit leidde tot een sterke doorbraak op merk-KPI’s en sympathie in combinatie met een mooie groei in het marktaandeel.’

Bureau van het Jaar: GoSpooky

Op de shortlist voor de titel van Bureau van het Jaar, stonden dit jaar DentsuAchtung!, GoSpooky en TBWA\Neboko.

GoSpooky werd tot winnaar uitgeroepen, onder meer omdat dat een fenomenale groei heeft doorgemaakt. De jury ziet in GoSpooky verder een frontrunner op alle vlakken. ‘Door hun sterke focus, gedreven teamgeest en innovatie genen zitten ze altijd voorop de golf en helpen ze hun klanten geen kans onbenut te laten. Dat vertaalt zich in een bureau dat jaar op jaar verdubbelt; in mensen en omzet. Dat slim, innovatief en jaloersmakend werk maakt en zelfs door de big tech herkend en erkend wordt.’ GoSpooky werd in 2017 uitgeroepen tot New Kid on the Block bij de San-Accenten en had er dus maar vijf jaar voor nodig om tot het hoogste niveau door te stoten.

Consistent Accent 2021: Škoda

Calvé, Škoda en Toto streden in de finale om het Consistent Accent 2021.

Dat Škoda de winst naar zich toetrok, had er alles mee te maken dat de met de inmiddels zes jaar lopende campagne ‘Zaterdag’, Škoda lef en eigenzinnigheid toont in de categorie Automotive. De jury: ‘Vanuit een waanzinnig sterke insight bouwen ze aan merkbekendheid en merkvoorkeur. En dat is gelukt, de toegenomen sympathie voor het merk vertaalt zich in een groeiend marktaandeel. Een concept dat in 2021 bovendien verrijkt is naar “de zaterdag-families”. Daarmee is het misschien wel het meest Nederlandse automerk geworden. Van sponsoring tot dealeractiviteiten en van activatie tot proefritten; het grote idee vertaald zich steeds weer op een nieuwe maar vooral relevante wijze door de tijd en heeft nog heel veel potentie.’

San New Kids On The Block Accent 2021: New Era Consultancy

De finalisten voor de titel San New Kids On The Block waren dit jaar Cut the Code, New Era Consultancy en One:Nil.

De bekroning ging naar New Era Consultancy, dat volgens de jury het verschil maakt door de merkbelofte van organisaties door te voeren in alle klantinteracties. ‘Door gebruik te maken van slimme en in eigen beheer ontwikkelde tooling zijn ze in staat bedrijven van onder tot boven door te lichten en te helpen het merkverhaal overal tot leven te brengen.’

San Next Merkenbouwer 2021: Anouk van Huissteden (Coca Cola)

De strijd om de award San Next Merkenbouwer 2021 (‘wie is het grootste jonge marketingtalent’), mondde uit in een finale waarin vijf jonge marketeers het tegen elkaar opnamen. Het waren:

Stefan Bothoff (Orderchamp)

Adriaan Hogervorst (Goboony)

Anouk van Huissteden (Coca Cola)

Veronique Visser (Cloetta)

Danique Wildschut (Bertolli)

Anouk van Huissteden van Coca Cola mocht de prijs in ontvangst nemen. Van Huissteden kreeg de opdracht om van Fanta (‘declining en stoffig’ volgens de jury) weer een fris en eigentijds merk te maken. En dat in één jaar. De jury: ‘Door het formuleren van een duidelijke probleemstelling en de vertaalslag te maken naar de verschillende communicatie en verkoop kanalen. Hierbij heeft ze geen enkele stap in de communicatie en support keten onbenut gelaten.’

En nog 43 Accenten

Naast de hoofdprijzen werden nog eens 43 Accenten in 12 categorieën uitgereikt.

TBWA\Neboko was hier met 4 Accenten het meest succesvol, gevolgd door Fitzroy en N=5 met ieder 3 Accenten. 5 bureaus sleepten 2 Accenten in de wacht, dat zijn Alfred International, Boomerang (part of Publicis Groupe), DDB Unlimited & Eigen Fabricaat, Dept en The Family Amsterdam.

Hieronder staan alle Accenten per categorie opgesomd. (Vervolgens campagnetitel, adverteerder en bureau.)

Actualiteiten

Face the Elephant in the Room
De Vegetarische Slager
GoSpooky

#HetEersteBiertje met Rudi
Heineken Nederland
Boomerang.
Part of Publicis Groupe

True Name
Mastercard Nederland
FCB Amsterdam

Het nieuwe normaal luchtig bekeken
OHRA
Joe Public Take-Away Advertising

Branding 360°

Hoe Albert Heijn weer een herkenbaar gezicht kreeg
Albert Heijn
TBWA\Neboko

Say it witcha booty
G-Star RAW
The Family Amsterdam

Hoe Kruidvat zowel de merkkracht als saleskracht wist te vergroten
Kruidvat
DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat

Business-to-Business

Ondernemen is vooruitkijken #meedenkers
ABN Amro
N=5

Blink Zomerlezen
Blink
N=5

Corporate

We hebben heel wat losgemaakt
Boskalis
Boskalis

Goodvibes
Jumbo
Fama Volat

Influencer worden?
Radboud Universiteit
Total Design

New York Pizza Maffia in de Ruimte
New York Pizza
C2B

Dienstverlening

Essent - Energie van Vandaag
Essent Nederland
Accenture Interactive

Laat jezelf weer gaan
NS
TBWA\Neboko

De Unlimiteds
T-Mobile Nederland
TBWA\Neboko

Dienstverlening Financieel

The Exit Years
ABN Amro MeesPierson
LVB

Een financieel gezonder leven begint met praten over geld.
Rabobank
180 Amsterdam

Durables

Certified Tailors
G-Star Raw
The Family Amsterdam

Tour of Legends
Porsche Nederland
DentsuAchtung!

Samsung FastFrame
Samsung Electronics Benelux
Cheil Amsterdam

Škoda Zaterdagfamilies
Škoda Nederland
Selmore Creative Agency

Fast Moving

Lay’s Iconic Restaurant Flavours
Lay’s (PepsiCo)
Fitzroy

Worry Free met Naïf
Naïf Good Care
Fitzroy

Venco Choco D’rop: hoe een bijzondere smaakcombinatie Nederland veroverde.
Venco
Alfred International

Non-Profit & Overheid

Unmute Us
Apenkooi Events
Boomerang.
Part of Publicis Groupe

In een ander licht
Het Ministerie van Justitie & Veiligheid
Open Now

From NGO to movement – Dig in
Justdiggit
Havas Lemz

Retail

De winkel van uitpakkers
Bol.com
Dept

Jumbo. Supporter van Superfans.
Jumbo Supermarkten
Alfred International

Hoe Kruidvat zowel de merkkracht als saleskracht wist te vergroten.
Kruidvat
DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat

Plus Kerst
Plus Supermarkt
Wunderman Thompson Amsterdam x Energize

Skeer by Zeeman
Zeeman
Persuade

Smart Idea

Het Funda Kersthuis van Bol.com
Bol.com
Dept

Readification: de verborgen verhalen achter Assassin’s Creed Valhalla
De Leescoalitie i.s.m. NBD Biblion
2Basics

Meer ruimte om te leven. Beter!
Dierenbescherming
Here.

De enige campagne met een écht accent
Koch Media Benelux
Vertigo 6

Lay’s Crispy Puffer Jacket
Lay’s (PepsiCo)
Fitzroy

Accept to Enter
N=5
N=5

Encrypted Hunt - Mocro Maffia
Videoland
Hammerfest

Vrije Tijd

Ga Voetballen als Oranje
KNVB
Wefilm

Storytel Original Oorgasme
Storytel
CapeRock

Toto - EK Koning Wesley Sneijder
Toto
TBWA\Neboko

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie