Premium

McDonald’s verloot opvallende gadget onder brokkenpiloten in de keuken

De restaurantketen speelt zichzelf in de kijker met een ludieke rookmelder die automatisch McDelivery bestelt als je eten aanbrandt.

De McDelivery Detector
Afbeelding: McDonald's

McDonald’s geeft tien ludieke rookmelders weg die automatisch McDonald’s-eten laten thuisbezorgen bij het detecteren van rook in de keuken. De gadget is een marketingstunt en wordt verloot onder gebruikers van de McDonald’s-app en bij Q-Music. De restaurantketen jaagt de actie aan via sociale media.

Advertentie
advertisement

McDelivery

De zogeheten McDelivery Detector oogt als een klassieke burger van McDonald’s en dient aan het plafond opgehangen te worden. In de gadget – die via een 3d-printer gemaakt is – zit een Arduino-minicomputertje. De gebruiker stelt in wat zijn of haar favoriete McDonald’s-gerecht is. Bespeurt de McDelivery Dector de rook van aangebrand eten, dan krijgt de gebruiker een sms’je met de vraag of hij dat gerecht wil ontvangen via McDelivery – de bezorgdienst van McDonald’s. Zo ja, dan kan de gebruiker zijn aangebrande maaltijd weggooien en wachten op zijn McDonald’s-bestelling. De restaurantketen benadrukt dat de McDelivery Detector geen vervanger van een officiële rookmelder is en levert daarom ook een reguliere rookmelder mee.

Nieuwste marketingstunt

De actie is bedacht door TBWA\Neboko en TBWA\X, vertelt chief innovation officer Robert Slot in gesprek met Adformatie. Het bureau bedenkt vaker opvallende marketingstunts voor klant McDonald’s om het merk in de kijker te spelen. Zo is er op Palindroomdag (22-02-2022) een burger uitgebracht die van onder en boven hetzelfde is opgebouwd. Deze burger werd uitgereikt aan 22 klanten met een palindroomnaam als Suus. Dergelijke acties staan los van de reguliere marketingkalender, zegt Slot.

Drie miljoen appgebruikers

TBWA heeft intern een conceptversie van de slimme rookmelder getest en werkte voor de daadwerkelijke totstandkoming samen met het bedrijf Robot Kittens uit Hilversum. De McDelivery Detector verschijnt in een super limited edition. Navraag bij Rik Vandewall, head of digital bij McDonald’s Nederland, leert dat er tien exemplaren weggeven worden onder gebruikers van de McDonald’s-app. Drie miljoen Nederlanders hebben de app geïnstalleerd, zegt hij. Appgebruikers maken kans op de gadget door een anekdote over hun ergste of grappigste kookblunder in te sturen.

Nederlands idee

Wat doet McDonald’s met de gegevens van deze actie? Niets, zegt Vandewall. ‘We gebruiken geen informatie om de klantprofielen te verrijken, bijvoorbeeld. Het is echt een actie voor appgebruikers.’ Mochten meer mensen de app installeren dan is dat volgens Vandewall mooi meegenomen, maar het is geen doel van de stunt. Deelnemen aan de weggeefactie kan tot 2 mei. McDonald’s zet haar organische digitale kanalen in en gebruikt advertising om het bereik van de actie te vergroten.  

De McDelivery Detector is een marketingidee dat in Nederland bedacht en gemaakt is, en hier op de markt debuteert. Vandewall zegt desgevraagd dat buitenlandse collega’s de resultaten van de actie zullen volgen, zoals zij dat vaker bij elkaar doen. Als de ludieke rookmelder een marketingsucces wordt, bestaat de kans dat andere landen de actie overnemen.

Credits:
Klant: McDonald’s
Agency: TBWA\Neboko en TBWA/X
Productie: Robot Kittens, Vigics
Media: OMD

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden
Advertentie