Trend: Na Lidl kiest ook Albert Heijn ervoor om kerstcommercial te lanceren voor Sinterklaas

De supermarkt hangt zijn campagne op aan het motto: 'Het recept voor een bijzondere kerst'.

Kerst
Albert Heijn

Donderdag kwam Lidl al naar buiten met zijn kerstcommercial, vrijdag – een dag voor Sinterklaas – laat ook Albert Heijn zijn commercial online al zien aan het grote publiek. Op televisie is de commercial vanaf 6 december te zien. Daarmee lijkt Nederland langzaam te breken met de gedragscode ‘geen kerstcommunicatie voordat sint weg is’.

Dat is toch niet helemaal het verhaal volgens Johan van der Zanden, head of marketing and communications Albert Heijn. Het feit dat 6 december op een zondag valt, heeft er ook mee te maken. ‘Wij houden altijd de volgorde aan van, eerst medewerkers laten zien, dan pers inlichten en vervolgens op televisie. We laten de commercial vandaag intern zien.’ Toch speelt het feit dat klanten steeds eerder met kerst bezig zijn ook een rol. Van der Zanden: ‘Mensen halen ook eerder kerstsfeer in huis. De kerstbomenverkoop is dit jaar veel vroeger van start gegaan.’

Advertentie
advertisement

What Christmas means to me

Het motto waar Albert Heijn zijn kerstcommercial dit jaar aan ophangt, luidt: ‘Het recept voor een bijzondere kerst’. In de commercial volgen we parallel de voorbereidingen van supermarktmanager Ilse in haar Albert Heijn met de kerstvoorbereidingen bij haar thuis. Kerst wordt natuurlijk klein gevierd dit jaar – alleen met oma erbij – en er is videocontact met de buren. Zoon Tommy heeft een muzikale verrassing voor zijn moeder. Het nummer ‘What Christmas means to me’ van John Legend moet de rest doen. Dit is de commercial:

Bij Albert Heijn vind je alles voor een bijzondere kerst.

Klein en intiem

Albert Heijn baseert de commercial op inzichten uit recent onderzoek dat laat zien dat Nederland deze kerst klein en intiem viert, verspreid over meerdere dagen en vooral thuis. Albert Heijn: ‘En doordat we meer thuis zijn, maken we het graag extra feestelijk en bijzonder.’

Winkelaankleding

Albert Heijn zet met zijn campagne in op volop receptinspiratie, digitaal gemak, verruimde openingstijden van de winkels, extra bezorgmomenten bij online en een heerlijk feestassortiment. Om spreiding in de winkels te bewerkstelligen, heeft Albert Heijn elke week speciale kerst Bonusaanbiedingen en zijn diverse houdbare kerstproducten al vanaf komende week in de aanbieding. ‘Zo kunnen klanten eerder de houdbare kerstboodschappen in huis halen.’

De 360 graden-kerstcampagne met volop extra winkelaankleding en instore winkelcommunicatie komt terug in abri’s, tv, radio, dagbladen en social media. Extraatje: In de winkels van Albert Heijn en in de bezorgkratjes zijn 2 miljoen kerstkaarten gratis beschikbaar voor klanten om te versturen. Albert Heijn: ‘Zo kun je iemand een hart onder de riem steken en bijvoorbeeld laten weten dat je diegene (kerst)mist.’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie