Nationaal Comité 4 en 5 mei houdt oorlogsverhalen levend met nieuwe campagne

De zogenoemde luisterverhalen moeten invoelbaar maken hoe kwetsbaar onze vrijheid is, stelt hoofd communicatie Van den Berg.

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei, dat jaarlijks de organisatie van de Dodenherdenking en Bevrijdingsdag op zich neemt, roept Nederlanders met een nieuwe publiekscampagne op hieraan mee te doen. De campagne is ontwikkeld door Publicis Groupe.

Met het verstrijken van de jaren verdwijnt ook de eerste generatie die de oorlog heeft meegemaakt. Doel van de campagne, waarin '2 minuten-verhalen' centraal staan, is om deze connectie levend te houden. De verhalen van de eerste generatie oorlogsslachtoffers en (verzets)mensen van de Tweede Wereldoorlog worden in de campagne doorverteld door de eerste generatie zelf, hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. De in totaal zeventien 'aangrijpende verhalen' moeten de kijker mee terug in de tijd nemen.

Vrijheid is kwetsbaar

Gerben van den Berg, hoofd communicatie bij Nationaal Comité 4 en 5 mei, zegt: 'De mix van verhalen van de verschillende slachtoffergroepen, vertelt door de verschillende generaties is een belangrijke vervolgstap voor onze manier van campagnevoeren. Het maakt invoelbaar hoe kwetsbaar onze vrijheid is, wat in het licht van de verschrikkelijke oorlog in Oekraïne voor iedereen nog dichterbij gekomen is.'

Luisterverhalen

De campagne wordt uitgerold op televisie, radio, social media, out of home en in audio. De verhalen kunnen beluisterd worden op 4en5mei.nl/2minutenverhalen en in een speciale Spotify-playlist. Zo vertelt Jan, de zoon van Johan, hoe zijn vader het bombardement van Breskens overleefde. En Julia hoe ze als klein meisje de bevrijding van Nijmegen meemaakte.

Bekijk de tv-commercial hieronder:

Credits

Strategie, concept en productie: Publicis Groupe
Video's & TV: Cake Film & Photography
Audioverhalen, sounddesign & radio: Public Audio
Interviews: Djuna Kramer

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie