NS-campagne met zangeres Froukje speelt in op veranderd reisgedrag

Door het coronavirus zijn onze routines veranderd en liggen onze ritmes minder vast, zegt de NS in nieuw reclamespotje.

In de nieuwe commercial is te zien hoe Froukje met behulp van de NS-app niet alleen gebruikmaakt van de trein, maar ook van de bus, OV-fiets en deelauto van Greenwheels.

'De afstand tot mijn doel is zelden hemelsbreed', zingt Froukje Veenstra in de nieuwe NS-commercial, die vanaf vandaag op televisie te zien is. In het reclamespotje, de eerste grote merkcampagne van TBWA\Neboko voor de Nederlandse Spoorwegen, speelt de 19-jarige zangeres de hoofdrol. Froukje maakte speciaal hiervoor het nummer Morgen is het weer vandaag, dat gaat over hoe een dag alle kanten op kan gaan. De NS wil met de campagne inspelen op het door corona veranderende reisgedrag. 

Door het coronavirus zijn onze routines veranderd en liggen onze ritmes minder vast, stelt de NS. 'Een dag bestaat niet langer uit werken op kantoor van 9 tot 5 of in een collegebank zitten. Daardoor willen we ook anders reizen.' De nieuwe commercial moet dat volgens de vervoerder laten zien: hoe een dag er ook uitziet, de NS helpt reizigers om hun reis snel en makkelijk te plannen - of die nu met de trein, deelauto, bus, metro of OV-fiets is.

Advertentie
advertisement

NS-app

Froukje, studente Songwriting aan het Conservatorium in Rotterdam, brak in 2020 plotseling door met haar single Groter dan ik - over de klimaatcrisis. Begin 2021 verscheen haar eerste EP Licht en donker en in augustus komt een van haar dromen uit: een optreden op Lowlands. In de nieuwe commercial is te zien hoe Froukje met behulp van de NS-app niet alleen gebruikmaakt van de trein, maar ook van de bus, OV-fiets en deelauto van Greenwheels. 'Ik woon in Rotterdam en werk veel in Amsterdam, dus ik zit vaak in de trein. Dan luister ik muziek, lees wat of ik kijk gewoon lekker uit het raam. In de stad pak ik het liefst de ov-fiets. Ik vind het fijn om te kunnen gaan en staan waar en wanneer ik wil.'

Eerste grote merkcampagne

De campagne is gemaakt door TBWA\Neboko. Het is de eerste grote merkcampagne voor NS sinds de start van de samenwerking vorig jaar. 'Hiermee laten we zien dat NS inspeelt op de behoefte aan flexibiliteit en veel meer te bieden heeft dan alleen de trein', zegt Rik Ledder, ceo bij TBWA\NEBOKO. 

Ivo Steffens, directeur commercie bij NS. zegt met de campagne in te willen spelen om het door corona veranderende reisgedrag. 'En we laten zien hoe de NS-app helpt bij het flexibel reizen van deur tot deur. De afgelopen maanden is ons allemaal gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven. Met de vorige campagne Kun je ook niet wachten wilde NS reizigers het vertrouwen geven dat er een moment komt dat reizen weer kan.'

Contact

Steffens: 'Juist nu reizigers minder reizen, is het voor NS belangrijk om in contact te blijven met reizigers. Wel kiezen we er nu bewust voor om geen commerciële aanbieding aan de reclame te verbinden. Het is steeds zoeken naar de juiste aanpak. We kijken er in elk geval naar uit om onze reizigers straks weer terug te zien in de trein. Dat klinkt mij als muziek in de oren.'

Lees ook:

Froukje: ‘Om door te breken hebben we geen grote mensen meer nodig’

Plaats als eerste een reactie

Advertentie