NVWA doet onderzoek naar campagne van tabaksgigant Philip Morris

Producent van rookwaar vindt dat Nederlanders ‘recht hebben op informatie' over rookvrije alternatieven die het concern heeft ontwikkeld. 

Dampen met een e-sigaret

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) is een onderzoek gestart naar een campagne van tabaksgigant Philip Morris. De tabaksgigant heeft een website gelanceerd en kwam afgelopen weekeinde met een paginagrote advertentie in de Telegraaf. Daarin wijst het erop dat er nog steeds miljoenen Nederlanders roken en dat die ‘recht hebben op informatie' over rookvrije alternatieven die het concern heeft ontwikkeld. 

Het adverteren met tabaksproducten en aanverwante artikelen is verboden, en dat verbod op wordt heel breed uitgelegd, aldus de NVWA. Philip Morris heeft zijn juristen de regelgeving laten onderzoeken en denkt er mee weg te komen.

Philip Morris zegt in de advertentie voorstander te zijn van een rookvrije samenleving en meent dat zijn alternatieve producten een deel van de oplossing zijn. Het heeft sigaretten ontwikkeld die niet verbranden maar verhit worden en daardoor minder schadelijk zouden zijn. Philip Morris noemt zijn alternatieven niet bij naam in de campagne, maar heeft zijn naam wel in de advertentie gezet.

De Gezondheidsfondsen voor Rookvrij hebben na de advertentie melding gedaan bij de NVWA. Gezondheidsfondsen als KWF waarschuwen al lang voor de ‘rookvrije alternatieven’ omdat ze ook ongezond zijn en ook niet-rokers zouden kunnen aantrekken. KWF ziet de campagne gewoon als pure reclame en een truc om de regels te omzeilen. ,,

De uitslag van het onderzoek van de NVWA laat nog even op zich wachten. Een eventuele geldboete voor Philip Morris vanwege het overtreden van de wet kan variëren tussen de 45.000 en 450.000 euro. (Redactie Adformatie/ANP)

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Bas Welling
Ongelofelijk dat Philip Morris hiermee denkt weg te komen. Naast deze advertenties is er ook een grootschalige (onder de radar) influencer campagne gevoerd, die goedgepraat wordt met het motto 'informeren mag toch'. In het FD zeggen ze zelfs een "gezondheidsorganisatie" te willen worden. Ik vind het ook onbegrijpelijk dat Telegraaf zich hiervoor laat lenen. Dit is nog steeds reclame voeren voor een zeer schadelijk product, en we hebben als industrie afgesproken dat we dat niet moeten toestaan.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie