Patagonia en Ben & Jerry's hebben boodschap voor Apple en Amazon: 'Let's get to work'

De Business Roundtable was groot nieuws vorige week. Maar wat de ceo's hebben afgesproken, doen veel merken al - en krijgen dat te horen.

Normaal gesproken roepen goede doelen merken op het matje als het gaat om milieu- en klimaatproblematiek. Dit keer nemen onder meer Patagonia, The Body Shop en Ben & Jerry’s de schone taak op zich. Zij plaatsen een paginagrote advertentie in The New York Times geadresseerd aan de grootste Amerikaanse bedrijven.

De advertentie is een oproep aan 181 zakenlieden (waaronder Apple-ceo Tim Cook en Amazon-oprichter Jeff Bezos) van de prominente Business Roundtable die vorige week de verklaring The purpose of a corporation tekenden. Hierin gaven ze aan niet langer uitsluitend winst te willen maken, maar ook de maatschappij te verbeteren.  

Advertentie
advertisement

'Let's get to work'

In de open brief, die zondag werd gepubliceerd in The New York Times, laten 30 ceo’s weten (waaronder die van Patagonia, The Body Shop en Ben &
Jerry’s) dat zij lid zijn van een ‘gecertificeerd’ B Corps (een soort fair trade-label voor bedrijven) dat
een positieve invloed wil hebben op milieu, klimaat en werknemers. 'We werken met een beter bedrijfsmodel wat ons in staat stelt, en u ook in staat zou kunnen stellen, om kortetermijndenken te bestrijden en ons de vrijheid geeft om beslissingen te nemen die winst en doel in balans brengen', zo staat er in de brief. 

Het B Corps vindt het een stap in de goede richting dat de grootste Amerikaanse multinationals het niet langer als primair doel zien om zoveel mogelijk geld te verdienen voor aandeelhouders. Maar deze belofte is volgens de 30 ceo's niet voldoende voor economische vooruitgang of tegen klimaatverandering. Ze doen
een oproep aan de BRT-leden om daadwerkelijk hun aanpak te veranderen. 'De open brief daagt de leden uit om actie te ondernemen en verder te gaan dan de woorden in de verklaring', aldus Andres Kassoy, mede-oprichter van het B Lab, tegen de Guardian.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie