Pionierend Hema lanceert campagne zo wisselend als het Nederlandse weer

Programmatic Advertising maakt het mogelijk om, net als online, relevante triggers te verwerken voor digitale buitenreclame.

Pionierend Hema lanceert campagne zo wisselend als het Nederlandse weer
Hema|Merkle

Hema lanceert in samenwerking met marketingbureau Merkle Nederland en creatief bureau Disxt een op het weer gebaseerde campagne via Digital Out of Home. De nieuwe data gedreven campagne is volgens Hema een nieuwe stap in de verdere personalisatie van de campagnes van de warenhuisketen. De Nederlandse keten pioniert momenteel door in korte tijd diverse nieuwe advertentiemogelijkheden toe te passen. Zo lanceerde het het onlangs een campagne binnen de Tikkie-app en was het één van de eerste adverteerders die gebruikmaakte van Dynamic Ads op Snapchat.

Lees ook:  Hema en Bijenkorf starten als eerste Nederlandse bedrijven met Dynamic Ads op Snapchat

Lees ook: Hema voert als eerste merk campagne binnen de Tikkie app

Hema lanceert campagne zo wisselend als het Nederlandse weer

'Sfeer die past bij het weer'

Hema legt uit dat er op de digitale schermen, rondom de verschillende Hema-filialen, uitingen worden vertoond aan het winkelend publiek gebaseerd op zogenaamde weertriggers. Dit houdt in dat als de zon schijnt en het boven de 20 graden is er zomerse producten worden getoond, zoals zonnebrand en zwembaden. Als het regent laten de digitale reclameborden uitingen met paraplu’s en regenlaarzen zien, die de voorbijgangers moeten activeren om te schuilen bij een winkel van de Nederlandse keten. De warenhuisketen wil zo een sfeerbeleving meegeven die overeenkomt met het weer.

Kim Olthof, campagne marketeer bij Hema geeft aan: ‘Waar onze klanten zijn willen we als Hema ook zijn, met de informatie die relevant is op dat moment. Daarom personaliseren we via aankoopdata al veel van onze campagnes. De weertrigger is een ideale manier om goed op de klantenbehoefte in te spelen, het geeft een extra dimensie aan onze weercampagne op DOOH. We sluiten zo direct aan bij de behoefte van het winkelend publiek op dat moment.’

Dynamisch adverteren via Digital Out of Home

Marketingbureau Merkle geeft aan dat veel digitale schermen volledig zijn aangesloten op de ‘programmatic buying platforms’. Dit maakt het volgens het bureau mogelijk om dynamisch advertentieruimte in te kopen en in te spelen op diverse variabelen, zoals relevantie en actualiteit. ‘Aan de hand van de beschikbare variabelen kan zo de meest relevante uiting worden getoond.’ 

‘Programmatic advertising binnen DOOH heeft het mogelijk gemaakt om, net als bij online, relevante triggers in de campagnes te verwerken”, vertelt Lars Postmus, online marketing consultant bij Merkle Nederland. ‘In eerdere campagnes voor Hema waarbij DOOH is ingezet, is er ingekocht op schermen in de buurt van Hema-filialen en werd de dichtstbijzijnde Hema in de creatie getoond. Het toevoegen van weertriggers aan de inkoop en creatie binnen DOOH, naast de filiaallocatie, is een volgende stap om de doelgroep van Hema op een relevante manier te bereiken.’

Real time sfeerbeleving overbrengen

Dylan Tallane, digital consultant Disxt: ‘Het real time integreren van temperatuur heeft het voor Disxt mogelijk gemaakt om twee weertypes uit te werken voor de DOOH-uitingen van Hema. Het weer is in Nederland natuurlijk moeilijk te voorspellen en dan wil je als merk wel het juiste gevoel overbrengen.’

Lees ook: Hema-commercial in de helft van de tijd en voor de helft van het geld geproduceerd

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie