Twee ongewone partners voeren samen campagne tegen wraakporno

Pornowebsite YouPorn en de Deense vrouwenrechtenorganisatie komen samen in actie.

Een van 's werelds grootste pornowebsites en de Deense vrouwenrechtenorganisatie komen samen in actie. Met een confronterende campagnevideo pakken zij wraakporno aan. De campagnevideo is inmiddels meer dan 1,5 miljoen keer bekeken.

De campagne begon op 27 maart en heeft volgens de makers 50 miljoen mensen bereikt. Ook andere websites (Pornhub en Redtube) doen mee met de actie #AskFirst. De video is gemaakt door bureau Gorilla Media. Directeur Alex Sabour: 'Het is de eerste keer dat een vrouwenorganisatie en een pornowebsite hun krachten bundelen. Het is ook de eerste keer dat grote pornokanalen echt iets proberen te doen tegen wraakporno.'

Lokvideo

De video kreeg de titel ‘Ex-girlfriend doesn’t know that I shared this’ om te zorgen dat hij mensen bereikt die normaal gesproken dit soort filmpjes aanklikken.

In de lokvideo zie je een vrouw die gefilmd wordt door haar vriend terwijl ze zich uitkleedt. Ze laat weten dat ze er moeite mee heeft om verder te gaan. Haar vriend stelt haar gerust: dit filmpje blijft privé. Ze gaat verder, stopt ineens en richt zich tot de camera.

'Je weet dat dit wraakporno is, toch?' zegt ze boos. 'Je zag de titel van de video, je hoort wat mijn vriend zojuist tegen me zegt: dat niemand dit zou zien. Je weet wat hier gaande is, waar ben je mee bezig?'

Ze benadrukt de gevolgen voor vrouwen in dit soort filmpjes en het feit dat wraakporno strafbaar is.

Publiek standpunt

YouPorn wil hiermee laten zien dat websites en kijkers verantwoordelijkheid dragen. Directeur Charlie Hughes zegt tegen Adweek: 'Wraakporno is niet alleen levensbedreigend maar ook compleet onacceptabel. Met trots nemen we publiek standpunt in tegen dit probleem.'

De actie bestaat verder uit een platform over wraakporno en een nieuwe pagina waarop slachtoffers sneller en eenvoudiger filmpjes kunnen laten verwijderen.

Verandering

Internationale media betwijfelen het effect van deze campagne. Techwebsite Cnet benadrukt dat het meestal weinig helpt als je een video weg laat halen.

'Grote bedrijven als Google en Facebook hebben veel meer geld en middelen, maar het lukt hen ook nog steeds niet om bepaalde video's van hun platform te weren. Als een video eenmaals online staat, is het lastig om te zorgen dat iemand hem niet opnieuw upload. Daarbij is het onmogelijk om een gedownloade video van iemands pc te verwijderen.'

Desondanks noemt Cnet #AskFirst 'een stap in de goede richting'. Dat vindt ook Adweek. Volgens het Amerikaanse magazine is er vooral een wereldwijde omslag in mentaliteit nodig om wraakporno tegen te gaan. 'Als de pornoindustrie zich er tegenaan gaat bemoeien, zijn we misschien wel op weg naar verandering.'

Advertentie