Premium

Sizzer blaast Duitse cult-hit ‘Major Tom’ nieuw leven in voor die Mannschaft

De Adidas-campagne draait om de vraag, wat is ‘Typisch Deutsch’. Peter Schillings hit wordt nu bij elk Duits doelpunt gedraaid: Torhymne!

Tóóóórrr!!!

Voor de Adidas EM 2024 campagne ‘Typisch Deutsch’ (bureau: Jung van Matt Sports), en ‘A Fashion Piece’ hebben Sizzer en Jesper Gadeberg de oude Duitse cult hit ‘Major Tom’ van Peter Schilling nieuw leven ingeblazen. De campagne draait om twee nieuwe shirts van Die Mannschaft: het klassieke witte en het roze uitshirt. Dit is de (langere) campagnefilm:

'Typisch Deutsch' | Germany Home Jersey for UEFA EURO2024

Sizzer, het onafhankelijke music agency uit Amsterdam, dat gevraagd werd om een muzikaal antwoord te vinden op de vraag 'Was ist ja Typisch Deutsch', zegt dat het idee om Major Tom van Peter Schilling te gebruiken vrijwel direct werd omarmd door zowel Jung von Matt als Adidas. Sizzer en Jesper Gadeberg creëerden verschillende versies van het nummer, waaronder een happy hardcore remix en een klassiek barok strijkkwartet, allemaal met goedkeuring van Peter Schilling zelf.

De keuze werd door het Duitse volk direct omarmd. De Duitse podcast Copa TS startte zelfs een petitie om de song tot de nieuwe ‘Torhymne’ van Duitsland te promoveren; het lied dat gespeeld wordt als Duitsland scoort. (Van 2019 tot 2024 was dat Kernkraft 400 van Zombie Nation.) Zelfs bondscoach Julian Nagelsmann werd tijdens een persconferentie voorafgaand aan Duitsland - Nederland gevraagd naar zijn mening over Major Tom als nieuwe Torhymne. Op de dag van de wedstrijd werd bekendgemaakt dat de Duitse voetbalbond had besloten de song inderdaad als nieuwe Torhymne te gebruiken.

*NEUE* Deutschland Torhymne Stadionversion

Hoogtepunt

Michiel Marsman van Sizzer: ‘Dit is wel een heel grote gebeurtenis voor Sizzer en voor mij persoonlijk een hoogtepunt. Dit gaat verder dan muziek voor een campagne, dit wordt onderdeel van de cultuur, heel Duitsland zingt mee!’

’40-’45 ligt lang achter ons en Duitsland staat ons veel meer na dan andere Europese landen, maar tijdens de grote voetbaltoernooien wil het oud zeer soms toch weer opspelen. Geen probleem voor Marsman cum suis om zich in te zetten voor de nationale voetbaltrots van de Mannschaft? ‘Nee ben je mal zeg. Die oorlog is echt voorbij. Ik vind het heel leuk om voor ze te werken. Kom op, we zijn allemaal wereldburgers.’

Domper

Drie dagen na de euforie van ‘de nieuwe Torhymne’ kwam het nieuws naar buiten dat het Duitse elftal over drie jaar een nieuwe shirtsponsor heeft: Nike. Zelfs voor een niet-Duitser een onbegrijpelijke stap en wel degelijk een domper op de positieve flow rond de Adidas-campagne. Volgens Marsman droeg die Nike-deal wel extra bij aan een pro-Adidas-gevoel. ‘Heel Duitsland ging achter dit nummer en de campagne staan.’

Homo!

Omdat het nieuwe uitshirt van de Duitsers nogal aan de roze kant is, kon je de klok erop gelijk zetten dat het grauw zou beginnen te morren. (‘Homoshirt!’) Daar hebben Adidas en de Duitse bond dan ook op geanticipeerd door ook deze campagnefilm te maken (aanrader!):

Das ist unser neues Auswärtstrikot

Major Tom fun facts

  • Major Tom, uitgebracht in 1982, bereikte in 1983 nummer 2 in de Nederlandse Top 40 en werd een nummer 1-hit in Duitsland.
  • Het nummer is geschreven als het Duitse antwoord op Bowie's Space Oddity.
  • Major Tom staat bekend om zijn energieke en euforische refrein en wordt beschouwd als een ultieme stadion-hit.
  • Onder zijn DJ pseudoniem Nothing Toulouse is Major Tom een vast onderdeel van het repertoire van Jasper Nijland.

Hieronder de originele versie van de hit van Schilling uit 1982.

Peter Schilling - Major Tom (Völlig losgelöst...) | 1st German Video Version 1982
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie