Premium

Slachtofferhulp Nederland introduceert: ‘Het Witte Balkje’ om privacy slachtoffers te beschermen.

Vanaf vandaag naast het zwarte balkje voor daders ook 'Het Witte Balkje' voor slachtoffers in nieuwe campagne Slachtofferhulp.

Het Witte Balkje
Fotografie: Hélène Wiesenhaan Photography

Vandaag, op De Dag van het Slachtoffer, lanceert Slachtofferhulp Nederland haar nieuwe campagne om de privacy van het slachtoffer onder de aandacht te brengen. Veel slachtoffers zijn zich niet bewust van het feit dat ze tijdens een strafproces anoniem kunnen blijven. Dit leidt er ieder jaar weer toe dat de privacy gegevens van slachtoffers openbaar worden gemaakt en zij hun anonimiteit verliezen.

Met de introductie van het Het Witte Balkje wil Slachtofferhulp Nederland opkomen voor het recht op anonimiteit bij slachtoffers. Slachtofferhulp Nederland vraagt in de nieuwe campagne Nederlanders het anonieme verwerkingsproces van slachtoffers te steunen. Daarnaast willen ze burgers in het algemeen bewuster maken van hun privacyrechten.

Campagnevideo Het Witte Balkje

Anonimiteit is van essentieel belang

Volgens Carolien van Hoorn, manager marketing & Communicatie bij Slachtofferhulp, doet Slachtofferhulp Nederland er alles aan om slachtoffers zo snel mogelijk weer gewoon mens te laten zijn. Anonimiteit tijdens het verwerkingsproces is volgens haar dan ook essentieel voor een goed herstel. Daarom willen ze met de nieuwe campagne aandacht vragen voor de bescherming van de privacy van slachtoffers tijdens het strafproces.

De campagne is ontwikkeld door XXS Amsterdam. Het ‘Witte Balkje’ moet van de privacyrechten een visuele reminder maken en daardoor slachtoffers bewust maken van hun recht op privacy. Als de anonimiteit van slachtoffers onvoldoende gewaarborgd wordt, bestaat de kans dat hun foto’s en namen open en bloot in de media verschijnen. XXS Amsterdam wil hier samen met Slachtofferhulp Nederland verandering in brengen.

John de Vries, creative director bij XXS Amsterdam: 'Daders worden automatisch geanonimiseerd met een zwart balkje, voor slachtoffers is dit helaas niet zo. Dat moet je voor het strafproces aangeven. Met ‘Het Witte Balkje’ willen we een nieuw symbool introduceren om aandacht te vragen voor de privacy rechten van slachtoffers, evenals de bescherming van het verwerkingsproces van slachtoffers.' 

‘Het Witte Balkje’ wordt geïntroduceerd in drie online films, ontwikkeld en geproduceerd door de in house AV afdeling van XXS Amsterdam en is verder te zien op social media en DOOH.

Credits:

Slachtofferhulp Nederland: Carolien van Hoorn (Manager Marketing & Communicatie), Marit Stubbé (Brand Manager), Jytte Reichert (Senior Woordvoerder)

Concept en Creatie: Wessel Beumer, Barend Stegeman, John de Vries (CD)

Account: Ward Enckhof, Jip van den Bergs

Strategie: Daan Muntinga

Agency Producer: Barbara Leusink

Animatie: Daniel Götz, Jeroen Feenstra

Design: Robert-Jan Hoesman, Jeroen Sprokel

Fotografie: Hélène Wiesenhaan Photography

Visagie en styling: Laura Driesser

Muziek compositie: Soundsright

Sound design: Soundsright

Media (DOOH): Bengel Media

PR: Slachtofferhulp Nederland

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie