Slimme trolactie van TikTok-tieners is debet aan lage opkomst Trump

Jongeren meldden zich massaal aan voor campagnebijeenkomst Amerikaanse president, om niet op te komen dagen.

Lege plekken bij Trump-bijeenkomst waar 'meer dan miljoen mensen een ticket voor wilden', aldus republikeinen
Still Sky News

Er waren meer dan een miljoen ticketaanvragen ingediend, meldde het campagneteam van Donald Trump nog voor de speech die hij vannacht in Tusla hield. Er was zelfs een extra podium buiten het BOK Center klaargezet waar de Amerikaanse president de vele mensen die niet in het stadion pasten kort zou toespreken.

Maar dat was niet nodig. Het waren vooral de nodige legen plekken die opvielen tijdens de campagnebijeenkomst van Trump. Een woordvoerder schreef het snel toe  aan radicale demonstranten die Trump-supporters tegenhielden, alleen waren er nauwelijks protesten.

Volgens diverse Amerikaanse media is er een andere verklaring: een slim opgezette trolactie van TikTok-gebruikers en K-pop-fans die honderdduizenden tickets voor de campagnebijeenkomst van Trump zouden hebben geregistreerd.

Advertentie
advertisement

De actie werd opgezet nadat @TeamTrump supporters opriep zich met hun mobiel in te schrijven voor gratis tickets. K-pop-fanaccounts op TikTok vroegen hun volgers dit ook te doen, maar dan met de bedoeling niet op te komen dagen.

De trend verspreidde zich razendsnel op TikTok, duizenden andere gebruikers plaatsten vergelijkbare tweets en video's die miljoenen views genereerden. Veel gebruikers die zich aanmelden voor de Trump-rally verwijderden hun berichten na een of twee dagen om te voorkomen dat het plan zich zou verspreiden naar het reguliere internet.

Toen de tegenvallende opkomst voor Trump zich vannacht manifesteerde, werd op Twitter de overwinning  van de trol-campagne uitgeroepen.

Onder andere door democrate Alexandria Ortacio-Cortez en Steve Schmidt, een oud-campagnestrateeg van de Republikeinen, die zijn dochter zag mee-trollen. ‘De tieners van Amerika hebben @realDonaldTrump een harde klap toegebracht.’

Lees meer in dit stuk van de New York Times.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie