Song Appie lijkt verdacht veel op viral hit Coolblue, dat in stijl reageert

In een rap heeft Coolblue een boodschappie voor Appie : 'Mattie, je stopte hem gewoon in je tassie.'

In een land waar ‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ een spreekwoord is, is er altijd wel discussie over plagiaat, kopieergedrag of ‘tapen’. Zeker in de creatieve beroepen, waar de grens tussen inspiratie en jatten vaak diffuus is.

Zo ook bij de een campagnes van Coolblue en Albert Heijn. De supermarktketen bracht vorige week een video uit als onderdeel van een campagne gericht op jongeren: Werken bij Albert Heijn, hoe lekker is dat?

De clip en rap doen alleen wel erg denken aan  ‘Gewoon, doen’, gemaakt door Marlin Anindjola en Shaqeel Zimmerman. Zij werken bij  Coolblue en vormen daarnaast het muziekduo Marlin. en Shqq. Bij hun lied werd Coolblue  een clip gemaakt, die in juli viral ging op TikTok en Youtube met sinds  1 juli zo’n 1,4 miljoen views. 

Advertentie
advertisement

Deze week kwamen Coolblue, Marlin. en Shqq daarom met een remake, ‘een boodschappie voor Appie’ met  als begintekst: “Appie, wat een lekker clipje / Gewoon, doen, da’s het lekk’re van Coolblue / Doet me denken aan ons hitje…”

In het een boodschappie voor Appie laten de twee met een knipoog weten dat ze supermarkt de plaat 'gewoon op repeat had', ofwel vrijelijk had gekopieerd: 'Mattie, je stopte hem gewoon in je tassie.'

Zie hier de clips in chronologische volgorde, eerst die van Coolblue, daarna AH en daarna de reactie van Coolblue:

De hit van Coolblue, Gewoon, doen

De clip Werken bij Albert Heijn, hoe lekker is dat?

Marlin. & Shqq reageren, met hun Boodschappie voor Appie

Volgens Albert Heijn is het idee voor de rap zeker niet van Coolblue gejat, het idee stamt uit maart als onderdeel van een arbeidsmarktcampagne. ‘Toen brak de coronacrisis uit, en hebben we het even stopgezet’, zegt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. ‘Half juni zijn we intern mensen gaan werven voor onze videoclip, hebben posters opgehangen in de winkels en via social oproepen gedaan. Een paar weken later kwam Coolblue met zijn song.’

Voor Appie en het bureau Boomerang was dat geen reden hun song-onderdeel van de bredere campagne stop te zetten. Wel werd er volgens Aspeslaghin de clip even verwezen naar Coolblue, ‘als een knipoog’: Hey shout out naar alle boys & girls in blue.

Past bij jonge doelgroep

Anoesjka Aspeslagh kan de tweede rap van Coolblue wel waarderen. 'Ik vind het erg goed gemaakt. Plagiaat van ons was het natuurlijk niet. Er zijn meer bedrijven met zo'n idee, een song met clip past gewoon goed bij de jonge doelgroep die zowel Coolblue als wij willen benaderen'. 

Daar heeft de Albert Heijn woordvoerder gelijk in, want ook de webwinkel die alles voor een glimlach doet was niet de eerste die op het idee kwam. We wachten met smart op de volgende clip in de rap-battle, voor Coolblue.... van McDonald's:

Plaats als eerste een reactie

Advertentie