Trending deze week: TikTok en Insta lijken steeds meer op elkaar

Robert Withagen spot wekelijks de laatste trends op social, zodat je weet wat er speelt.

Instagram wordt inmiddels al een tijdje geconfronteerd met snelgroeiende concurrentie en is hard bezig om net zo populair te worden als TikTok. Daarom is het algoritme van Instagram meer en meer aan het pushen op video’s, die automatisch worden geüpload als Reels.

Steeds meer platformen kijken bij elkaar over de schutting om te zien wat wel en niet werkt, met kopieergedrag aan alle kanten. Wat betekent dat voor jouw social strategie?

Het eindeloos scrollen houdt niet op, en zowel TikTok als Instagram zorgt ervoor dat je (per ongeluk) urenlang naar video's zit te kijken.

Beide socials hebben er een handkje van af en toe een kijkje bij de buren te nemen. Insta gaat TikTok en andersom.. Afgelopen week onthulde TikTok zijn Photo Mode-functie! Hiermee kunnen gebruikers meerdere foto's delen, net zoals de Instagram-carousel.

Dat social-mediaplatforms elkaar kopiëren is niets nieuws, maar roept wel de vraag op: welk platform kun je het beste waarvoor inzetten?

Hoewel je natuurlijk wilt dat je bedrijf serieus wordt genomen, is TikTok de plek waar je een meer ontspannen en casual kant van je bedrijf kunt laten zien En doe je dat niet zelf dan doen de creators op de app het wel voor je.

Neem bijvoorbeeld Gucci : een luxe high-fashion merk dat je op het eerste gezicht niet bepaald associeert met TikTok. Dit beeld verandert volledig met de #GucciModelChallenge, waarbij TikTok-creators zichzelf in verschillende lagen kleden om de kenmerkende Gucci-look na te bootsen.

Gucci reageerde door deze video's opnieuw te posten op zijn officiële TikTok-account. Dit liet een nieuwe kant van het merk zien en maakte het toegankelijker voor de jeugd.

 

Hoewel Instagram steeds meer stappen neemt naar Lo-fi content (lage kwaliteit), geeft het platform toch nog steeds de voorkeur aan high-qualitycontent. Instagramgebruikers voelen zich nog steeds meer aangetrokken tot ‘aesthetically pleasing’-content.

Ook is het platform de perfecte plek om verhalen te delen met jouw volgers. Door inhoud te posten waarmee ze zich kunnen identificeren, creëer je niet alleen een positief merkimago, maar trek je ook meer nieuwe volgers aan.

Neem Nike, dat voortdurend aansluiting probeert te vinden bij zijn volgers door verhalen van verschillende atleten te plaatsen. Hoewel de atleten in de spotlight staan met Nike sportkleding aan, ligt de nadruk hier niet op. In plaats daarvan gaat het om inhoud creëren met als indirect gevolg dat de kleding verkocht wordt.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Nike (@nike)

Beide platformen zijn erg toegankelijk voor bedrijven. Met een goede strategie kan je experimenteren en kijken wat aanslaat bij jouw doelgroep. Kijk vervolgens naar je resultaten, optimaliseer je campagne en bepaal welk kanaal je wilt gebruiken of toe wilt voegen aan je media mix. 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie