Premium

Tony's Chocolonely moet repen in Milka-stijl van Duitse markt halen na gerechtelijk bevel

Tony's mag lila van Milka niet gebruiken. De reep viel binnen een campagne van Tony’s waarin het andere merken kopieert.  

Tony's Chocolonely moet de repen in Milka-stijl die deel uitmaakten van een campagne in Duitsland van de markt halen. Het chocolademerk had de lila kleur van Milka voor de campagne gebruikt, iets waar Mondelez, het moederbedrijf achter Milka, voor naar de rechter in Hamburg stapte.

Die stelde Mondelez in het gelijk en beval Tony’s alle ‘Milka-stijl-repen’ uit de schappen en campagne-uitingen te verwijderen. Tony’s, dat tegen de uitspraak in beroep gaat, heeft de Milka-lookalikes vervangen door grijze repen voorzien van de tekst pay farmers not lawyers.

Zoete wraak

Tony's Chocolonely lanceerde eerder deze maand in Duitsland de campagne ‘Faire Alternative’, om ‘de industrie te inspireren’ om cacaoboeren de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen. Eerder had het deze campagne al in Nederland en Groot-Brittannië gevoerd onder de naam Tony's Sweet Solution.

De originele repen uit de Duitse campagne
De originele repen uit de Duitse campagne
De reactie van Tony's op de rechtszaak van Mondelez
De reactie van Tony's op de rechtszaak vanm Mondelez

In de eerste campagne lanceerde het lookalike-repen Twix, Ferrero Rocher, Kitkat en Toblerone. De chocoladeconcerns achter deze merken gaven destijds in Adformatie aan onaangenaam verrast te zijn, maar geen stappen te ondernemen. Alleen Mondelez reageerde toen niet op een verzoek tot commentaar.

Nu kwam het wel in actie nadat bleek dat in de Duitse campagne de Toblerone is vervangen door een Milka-lookalike, ook nog in precies dezelfde lila-kleur als Milka.

Dat was een foutje, erkent Bibianne Roetert, marketingmanager. ‘We letten er wel op dat we bepaalde specifieke kenmerken en kleuren niet gebruiken, maar deze lila-kleur is er tussendoor geglipt.’

Stiekem heel blij

Dat Mondelez nu de lila repen heeft aangepakt en daarmee de Duitse campagne van Tony’s onder de aandacht van een breed publiek brengt, vindt Roetert niet erg. ‘Hoewel ik liever zou zien dat de industrie in gesprek gaat over het betalen van een eerlijke prijs aan cacaoboeren en het aanpakken van kinderarbeid, ben ik stiekem heel blij dat ze dit doen. Het brengt het doel van de campagne onder de aandacht van een groot publiek.’

Tony's Chocolonely zegt dat het alle winst van de campagne doneert aan een goed doel.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie