Topwielrenner ziet slechts 1 procent, maar kan nu solo racen door 5G-campagne Vodafone

Campagne 5G koppelt technologie aan verleggen grenzen. Vodafone helpt wereldkampioen tandemrijden Tristan Bangma nu solo te rijden.

Tristan Bangma solo op de baan

Vodafone is een bijzondere traditie aan het opbouwen met acties waarbij het mensen helpt hun beperking te overwinnen met techniek. Het liet Kyteman een concert in Paradiso componeren voor de dove Vera van Dijk op basis van haar gehoorkwaliteit. Van Dijk kon dankzij een zogenoemd cochleair implantaat net geluiden horen en kon voor het eerst de muziek in zo’n concert horen. 

De actie van nu met baanwielrenner Tristan Bangma is ook al zo indrukwekkend. Bangma is Paralympisch kampioen tandemrijden en kan door zijn beperkte gezichtsvermogen niet zelfstandig koersen. Vodafone biedt hem nu de kans dat wel te doen door de inzet van nieuwe 5G-technologie.

De rol van de copiloot, met wie hij normaal wedstrijden op een tandem rijdt, wordt overgenomen door twee scanners op zijn fiets die de baan en andere rijders in kaart brengen. Deze beelden gaan via een externe computer en 5G als audiosignaal naar de headset van Bangma. Het prototype werd door Vodafone speciaal voor Bangma ontwikkeld en is onderdeel van de nieuwe 5G-campagne.

Bangma rijdt met gebruik van het prototype met maar liefst 50 kilometer per uur zelfstandig over de baan, terwijl hij een gezichtsvermogen van maar 1 procent heeft. Dit is vergelijkbaar met kijken door zeer dichte mist.

Advertentie
advertisement

Hoe werkt het?

De hogere snelheid en mindere mate van vertraging van 5G maken deze bijzondere oplossing mogelijk. Het prototype is een combinatie van nieuwe en bestaande technologieën. 

Twee LiDAR-scanners, vergelijkbaar met radar, op de voor- en achterzijde van de fiets brengen de wielerbaan en de locatie van andere rijders in kaart. Deze virtuele 2D-weergave van de baan wordt vervolgens via het 5G-netwerk verzonden naar een computer, die het omzet in een 3D-omgeving en vervolgens in een 8D-audiosignaal – een levensechte versie van surround sound.

Dit signaal gaat realtime terug naar Bangma, die het geluid van een fiets om zich heen hoort via in-ear oordopjes. Zo weet hij zich te oriënteren op de baan en op tijd te anticiperen op andere rijders. Al deze stappen gebeuren in een fractie van een seconde. De snelheid en stabiliteit van het 5G-netwerk zijn hierbij doorslaggevend.

Bangma doet helm op
Het stuur van de fiets van Bangma

‘Dat ik ooit weer zelfstandig over de baan zou kunnen racen was een van mijn grote dromen', zegt Bangma. 'Dat dit nu al kan op deze manier, had ik tot voor kort onmogelijk geacht. Na de eerste test werd ik alleen maar enthousiaster over het idee. Om hier nu zo moeiteloos rond te rijden is prachtig! Ik ben benieuwd wat de ontwikkeling van 5G in de toekomst nog meer mogelijk maakt.’

Samen vooruit

De fiets waarmee Bangma rijdt is een prototype. Op termijn zou soortgelijke technologie visueel beperkte mensen kunnen helpen om zich makkelijker zelfstandig te verplaatsen in slimme steden. 5G is een belangrijke katalysator van zulke innovaties.

Het doel van deze campagne is om Nederlandse consumenten te laten zien wat er met huidige technologieën al mogelijk is', zegt Marcel de Groot, directeur consumentenmarkt VodafoneZiggo. Tristan 'is het bewijs dat dromen en ambitie geen grenzen kennen. Wij zijn dan ook trots dat we met ons netwerk hebben kunnen helpen.'

Wie is Tristan Bangma?


Tristan Bangma werd in 2016 samen met Teun Mulder in Rio de Janeiro paralympisch kampioen op
de 1 kilometer-tijdrit op de baan. Bij terugkomst in Nederland werd hij tot ridder in de Orde van
Oranje-Nassau benoemd. In 2019 pakte hij samen met Patrick Bos de wereldtitel op de weg in eigen
land en prolongeerde afgelopen september hun Nederlandse titel op de weg. Op zijn achtste werd
Opticus Atrofie geconstateerd. Dit betekent dat zijn oogzenuwen zijn aangetast, waardoor
waargenomen beelden niet snel en goed genoeg door het oog worden doorgegeven naar de
hersenen. Bij de constatering had hij nog een gezichtsvermogen van 25 procent. Dit is inmiddels
verslechterd tot 1 procent. Hoe dit zich in de toekomst zal ontwikkelen, is onbekend.

 

Credits

Klant: Vodafone

Creatie campagne en strategie: Glasnost

Productie en PR: Glasnost

Technologie: FROLIC studio

Film: Matemade

Productie support: Bureau Jez

Plaats als eerste een reactie

Advertentie