Volkswagen wint goud en brons bij One Show in New York

Van de 8 Nederlandse prijzen bij The One Show zijn er maar 2 van eremetaal - beide voor Snelweg Sprookjes. Moldy Whopper wint 18 keer goud.

Still uit The Prayer

Eind mei werd al aangekondigd dat Nederland 7 prijzen zou winnen bij The One Show in New York. Uiteindelijk werden daarvan slechts 2 bekroond met een Pencil: 1 gouden (in de categorie Experiential & Immersive)  en 1 bronzen (in de categorie Branded Entertainment) voor Snelweg Sprookjes van Achtung!mcgarrybowen en Kraftwerk linked by Isobar in opdracht van Volkswagen - dat eerder deze week ook nog 5 Britse D&AD Awards won. Wieden + Kennedy ontving 4 Merit Awards voor verschillend werk voor Nike en Grey - Ogilvy Social.Lab en Smarthouse Films kregen voor Volvo Lifesaver eveneens een Merit Award.

De grote winnaar was – niet verrassend – Moldy Whopper van Burger King, dat 18 gouden, 1 zilveren, 1 bronzen Pencil en 1 Merit Award won. Hier licht Fernando Machado, global CMO van Burger King, hun aanpak toe: How to go from appreciating great creative to actually making it.

Gebed

Bob van de Gronde, oprichter en regisseur van productiemaatschappij Eyeforce, was jurylid in de categorie Moving Image Craft. Wat viel hem op? ‘Naast het bekende werk vooral de film The Prayer – Brand South Africa (die 2 Merit Awards won, red.) over een Nigeriaanse man die in een Zuid-Afrikaanse township woont en gelyncht dreigt te worden vanwege zijn afkomst. Op dat moment zegt hij hardop een gebed op in zijn eigen taal, waarvan de woorden, de betekenis, identiek is aan de woorden van het Zuid-Afrikaanse nationale volkslied. Het laat de verbondenheid van het Afrikaanse volk zien.

Het is soms moeilijk om dit soort films te begrijpen en te boordelen, omdat de culturele context zo'n belangrijke rol speelt. Daarom wilde ik deze film graag uitlichten. Omdat precies hetzelfde geldt voor racisme; in essentie verschillen we niet van elkaar, maar zijn we één.'

Menno Kluin, de Nederlandse CCO bij 360i in New York en jurylid Interactive & Online / Mobile / Digital Craft, ontwaarde een andere ontwikkeling: ‘AR lijkt definitief door te breken. Ik heb 2 echt goede cases gezien: Lessons in HerStory” van Goodby Silverstein and Partners en “The Unignorable Tower” van Taxi Toronto. Eerst was AR genoeg om überhaupt op te vallen, maar nu zie je dat gerenommeerde bureaus insight, idee, craft en AR executie steeds beter laten samenvloeien; AR begint een wezenlijk onderdeel te worden van het vak en met de onophoudelijke technologische ontwikkelingen belooft dat het komend decennium heel spannend, nieuw mobiel werk op te leveren.’

Hier alle winnaars in de verschillende categorieën:

  • Branded Entertainment — Leo Burnett Israel Tel Aviv “Eva Stories” for K’s Galleries
  • Creative Effectiveness — Scholz & Friends Berlin “The Tampon Book: a book against tax discrimination” for The Female Company
  • Creative Use of Data — Jung von Matt with Markenfilm CROSSING and Markenfilm SPACE, all in Hamburg, “For Seasons - composed by climate data” for NDR Elbphilharmonie Orchester
  • Design — McCann New York “Changing the Game” for Microsoft
  • Digital Craft — FCB Canada Toronto “Project Understood” for Google AI/Canadian Down Syndrome 
  • Direct Marketing — Scholz & Friends Berlin “The Tampon Book: a book against tax discrimination” for The Female Company
  • Experiential & Immersive — FCB Chicago with FCBX and Lord + Thomas, both Chicago, “The Most Dangerous Street” for Illinois Council Against Handgun Violence
  • Film — INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Romania Bucharest “Moldy Whopper” for Burger King
  • Health Wellness & Pharma — FCB Canada Toronto “Project Understood” for Google AI/Canadian Down Syndrome
  • Integrated — INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Romania Bucharest “Moldy Whopper” for Burger King 
  • Intellectual Property & Products — RBK Communication Stockholm “DO Black” for Doconomy
  • Interactive & Online — Forsman & Bodenfors Gothenburg “The E.V.A. Initiative” for Volvo Cars
  • Mobile — Goodby Silverstein & Partners with GS&P Social, both San Francisco, “Lessons in Herstory” for Daughters of the Evolution 
  • Moving Image Craft — TBWA\Media Arts Lab Los Angeles “Bounce” for Apple
  • Out-Of-Home — INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Romania Bucharest “Moldy Whopper” for Burger King
  • Print — INGO Stockholm with DAVID Miami and Publicis Romania Bucharest “Moldy Whopper” for Burger King
  • Public Relations — Scholz & Friends Berlin “The Tampon Book: a book against tax discrimination” for The Female Company 
  • Radio & Audio — BBDO Toronto “Parkscapes” for Regent Park School of Music
  • Social Media — DAVID Miami with DAVID Madrid “Stevenage Challenge” for Burger King
    Advertentie
    advertisement

    Plaats als eerste een reactie

    Advertentie