Premium

Overheid lanceert vuurwerkcampagne met dubbelzinnige boodschap: 'De loterij die je niet wil winnen'

De campagne is voor het vierde jaar op rij ontwikkeld door Cheil Benelux.

De loterij die je niet wil winnen.

De kans op vuurwerkletsel is een stuk groter dan het winnen van een grote geldprijs bij de oudejaarsloterij. Dat is de dubbelzinnige boodschap van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de campagne 'De loterij die je niet wil winnen', die is bedacht en ontwikkeld door Cheil Benelux.

De vierdelige campagne bestaat uit de volgende taglines:

  • 10x meer kans op een vingertje minder dan een tonnetje meer
  • 241x meer kans op een knaller op je hoofd dan een knaller van een hoofdprijs
  • 4,6x meer kans op een klapper in je oog dan op jouw postcode
  • 13x meer kans op oogletsel dan een € 2.500 winnen met een oudejaarslot

Met de campagne wil de overheid de Nederlander stimuleren om op een veilige manier met vuurwerk om te gaan en zodoende het aantal vuurwerkslachtoffers terugdringen. Volgens onderzoek van VeiligheidNL is maar liefst 46% van de slachtoffers geen gebruiker van vuurwerk, maar toeschouwer. De overheid wil maar zeggen: draag een vuurwerkbril, gebruik een aansteeklont en houd afstand. 

vuurwerk
Campagnebeeld.

Doe het veilig

Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat: 'Oud en nieuw is een feest van tradities: oliebollen, vuurwerk en de oudejaarsloterij. Maar het moet wel een feest blijven en niet eindigen in ongelukkigen. We willen dat mensen zich realiseren dat de kans op letsel door vuurwerk vele malen groter is dan de kans op een grote prijs bij de oudejaarsloterij. Wil je naar vuurwerk kijken of het zelf afsteken? Doe het dan veilig, is onze boodschap. Want dit is een loterij die je níet wil winnen.'

Daniel Samama, creative director Cheil Benelux, over de campagne: 'De kans op letsel door vuurwerk is vele malen groter dan het winnen van de oudejaarsloterij, en toch onderschatten we het ieder jaar weer. In voorgaande jaren was de vuurwerkcampagne vooral gericht op jongeren, terwijl bijna de helft van de slachtoffers omstander is, zowel jong als oud. Dit inzicht gaf ons de gelegenheid om in te haken op het enorme advertentiegeweld waarmee loterijen aan het eind van het jaar communiceren.'

De campagne komt een week uit na de goed ontvangen oudejaarscampagne van de Staatsloterij, die door menig vakgenoot zelfs gebombardeerd wordt tot 'Gouden Loeki-kanshebber'.

Cheil Benelux heeft de vuurwerkcampagne 'binnen het raamwerk van de overheid' voor het vierde jaar op rij ontwikkeld. Het ziet ernaar uit dat volgend jaar een ander bureau de jaarlijkse vuurwerkcampagne zal maken. 

De campagne wordt uitgerold in outdoor en diverse online- en social kanalen. 

Credits
Klant: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
DPC: Anouk Drechsel
IenW: Karin van de Meeberg, Chantal Wals, Liesbeth Spoelma
Bureau: Cheil Benelux
Concept: Daan Haak, Kahraman Cinar, Tim de Waard (CD), Daniel Samama (CD)
Account: Judith Langeslag
Visual designs: Danny Bakker, Marilia Gavri, Raphael Bartels
Sound design: Amp.Amsterdam
PR: Ovide Agency, Agency Engines
Media: Initiative
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie