Wervingscampagne voor monniken wint prestigieuze prijs arbeidsmarktcommunicatie 

Digitale actie ‘eNovice’ van abdij Koningshoeven leidt naar een ‘baan voor het leven’ op een bijzondere en eigentijdse manier.

Het dit jaar geopende ‘digitale noviciaat’ van abdij Koningshoeven in Berkel-Enschot, is uitgeroepen tot de ‘beste case arbeidsmarktcommunicatie 2021’. De vakjury koos voor de campagne van abdij Koningshoeven omdat ‘alles van A tot Z klopte’ en de aanpak alle elementen in zich had, zoals het gebruiken ‘storytelling’, die je doorgaans eerder van grotere bedrijven zou verwachten.

Deze jaarlijkse competitie voor deze prestigieuze ‘awards’ wordt georganiseerd door Werf&, het online platform op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. De publieksprijs in deze categorie ging naar Jumbo Supermarkten. Alliander (vakjury) en DPG Distributie (publieksprijs) werden de winnaars in de categorie recruitment. 

‘Waar ‘lifetime employment’ tegenwoordig minder in de mode is, kan je daar bij deze organisatie niet aan ontkomen’, stelt juryvoorzitter Marion de Vries in een toelichting op de keuze voor de monnikencampagne. Er is ontzettend volgens haar goed nagedacht over ‘wat je nodig hebt om als sollicitant de juiste beslissing te kunnen nemen.’ Ze noemt de casus ‘heel inspirerend’ voor kleinere organisaties met minder grote budgetten. 

Van Google naar klooster 

Het concept van eNovice werd bedacht en gemaakt door communicatieadviseur Jan-Willem Wits en Studio Voordenberg. Het idee voor eNovice ontstond uit de observatie van de monniken dat vrijwel alle kandidaten voor het kloosterleven hun zoektocht beginnen op Google. Tegelijk bood de algemene website van abdij Koningshoeven weinig informatie die specifiek gericht was op deze doelgroep.

Met de eigen website eNovice is een multimediaal platform gecreëerd waar belangstellenden informatie krijgen over alle stappen die leiden tot het intreden in het klooster en uiteindelijk het afleggen van de grote professie, waarmee iemand zich ‘definitief’ aan de abdij verbindt. 

Wie zich aanmeldt als ‘eNovice’ ontvangt iedere twee weken een nieuwsbrief met meer informatie en concrete oefeningen die kunnen helpen om te onderscheiden of de stap naar het klooster ook daadwerkelijk de juiste is. Bovendien kunnen kandidaten zich nu beter voorbereiden op het kennismakingsgesprek met de abt en de eerste ‘fysieke’ bezoeken aan de abdij. 

Beter beeld monnikenleven

Inmiddels heeft eNovice bewezen dat deze online aanvulling op het vertrouwde ‘roepingenwerk’ ook echt effectief is. Er hebben zich meer dan honderd mensen aangemeld als ‘digitale novice’ en met zes kandidaten vinden binnenkort serieuze gesprekken plaats.

Bovendien ziet abt Bernardus Peeters van abdij Koningshoeven dat de mails die hij ontvangt van belangstellenden blijk geven van een beter beeld van het leven als monnik. Daardoor hebben mensen die fysiek komen kennismaken veel meer bagage dan in het verleden. 

Digitaal gebouwd op eeuwenoude pijlers

De monniken van Koningshoeven kregen al veel positieve reacties van andere kloosterorden en kerkelijke instellingen uit binnen- en buitenland. De abt verzorgde zelfs een presentatie voor de ‘recruiters’ van de Amerikaanse Trappistenabdijen.

Dat de vakjury met topprofessionals op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment eNovice als beste project hebben beoordeeld, ziet abt Peeters als een groot compliment. ‘We hebben de jury overtuigd dat onze aanpak veel meer is dan een ‘gimmick’ en rust op eeuwenoude pijlers die teruggaan op de Regel van Benedictus, zij het in een nieuw, digitaal jasje. Ook blijven we trouw aan onze boodschap dat de keuze voor het leven als monnik vraagt om zorgvuldigheid, geduld en realistische verwachtingen.’, aldus de abt van Koningshoeven. 

Seculiere waardering

Met deze waardering vanuit de ‘seculiere’ wereld van arbeidsmarktcommunicatie hoopt abt Peters ook andere kloostergemeenschappen en kerkelijke instellingen te inspireren om na te denken over hun (digitale) communicatie.

Abt Peeters: ‘Wij zien onszelf soms als een pionier om nieuwe wegen te verkennen die bij anderen binnen de kerkelijke wereld nog wat koudwatervrees oproepen. Wanneer we vanuit de kerk effectief willen communiceren, zullen we rekening moeten houden met de inzichten en ervaringen rond de manier waarop mensen van deze tijd met communicatie omgaan.’

Bekijk hier de volledige casus van eNovice voor deze competitie.  

Lees ook: Ook op de weg naar God blijkt Google de gids

Plaats als eerste een reactie

Advertentie