Premium

...en toen was ‘webbouwer’ Dept ook ineens een volwaardig creatief bureau

René Verbong (ECD): 'Drie dingen wilde ik realiseren; talent opleiden, de kwaliteit van het werk omhoog brengen en awards winnen.'

René Verbong, executive creative director bij Dept

...en toen was ‘webbouwer’ Dept ineens een volwaardig creatief bureau dat wellicht, met de laatste Sinterklaascampagne voor Bol.com op het netvlies, niet misstaat tussen de gerenommeerde bureaus. De creatieve reclame-vloer, die nauw samenwerkt met de digitale, is een smeltkroes van ervaring en talent, die bij elke nieuwe merkcampagne weer een stap lijkt te maken.

Advertentie
advertisement

Man met een missie

Een kort onderzoek in de annalen van de bureau-geschiedenis doet concluderen dat de transitie, of eigenlijk uitbreiding, van het het Dept-bureau-aanbod tot een reclamepartner is ingezet vanaf 2018. Toen trad René Verbong aan als executive creative director.

‘Ik volgde de legendarische Japie Stoppelenburg op en hij had met zijn team een klant gewonnen waar Dept ook tv-commercials voor moest maken, daar had het minder ervaring mee. Japie kon dat natuurlijk wel, maar die vertrok.’

Verbong vertelt dat hij bij zijn aantreden een duidelijk doel voor ogen had als een man met een missie. ‘Ik kwam hier binnen en zag al het jonge talent. Drie dingen wilde ik realiseren: mensen opleiden, de kwaliteit van het werk omhoog brengen en awards winnen.'

Geen reclame-ego's

Vervolgens haalde Verbong ook nieuwe mensen binnen uit zijn eigen netwerk. ‘Maar wel met de bril op dat ze moesten passen binnen Dept, en dus bereid om talent op te leiden. Het moesten geen grote reclame-ego’s of haantjes zijn, want die old school reclamewereld met dezelfde type mensen die de dienst uitmaken, daar was ik wel een beetje klaar mee.’ 

Je kunt niet helemaal om gevestigde namen heen, geeft hij toe. ‘Daar houden merken ook van.’

Sinterklaas-commercial Bol.com

Bol.com x Dept - Felix en Voetbalpop-commercial

Doom & Dickson

Tijdens een korte walk down memory lane, Verbong startte in 2003 als junior copywriter bij Van Walbeek Etcetera, blijkt dat hij soms nog mijmert over zijn tijd bij het befaamde bureau Doom & Dickson, waar hij bijna 6 jaar werkte als copywriter.

‘We waren met een clubje van twintig en we werkten voor de grootste merken, waaronder Staatsloterij en Hema. We vonden het in die tijd allemaal al leuk dat ons werk verkocht werd, het ging daar veel minder om wie wat maakte.’

Diversiteit & fit

Dept's creatief aanvoerder legt vervolgens uit dat toen het bureau mensen nodig had voor de creatieve vloer, om ook grote commercials en campagnes te maken, hij niet direct wilde kiezen voor een sterrenteam.

‘Mensen moesten bij Dept willen komen, het ging mij om de ‘fit’. Ik wil mensen die open staan voor wat wij doen, die openstaan voor anderen en hun ideeën en methodes. Mensen die het niet uitmaakt van wie het concept oorspronkelijk kwam, dat is hier enorm van belang door de diversiteit aan mensen en werk. Het is cruciaal dat de creatieven hier zich ook kunnen verplaatsen in de tech- en datamensen.’

Excelleren

Het bewezen gevolg van Verbong's aanpak is dat Dept op dit moment beweegt richting het hoogste podium van de reclame-scene. ‘Daar willen we met Dept ook iets aan toevoegen, in excelleren. Alle campagnes moeten steeds naar een hoger niveau om onderscheidend te zijn. En de competitie is sterk. Alleen al hier in de straat zitten Alfred en TBWA.’

Opleiden in vrijheid

De executive creative director laat het zwaartepunt van de bureau-performance niet op de schouders rusten van de talenten.

‘Natuurlijk hebben we hier ook enkele reclame-legenden. Het is hun taak om de next gen op te leiden door samen projecten te dragen. Iedereen krijgt daarin de vrijheid om de eigen verantwoordelijkheid te pakken én ruimte om te vragen om hulp. Ik geloof dat dit een betere manier is dan met harde hand zeggen hoe het moet. Door verantwoordelijkheid te delen ontwikkelen mensen sneller.’

Gelijkwaardig proces

Over zijn eigen ambitie en positie zegt Verbong dat hij er is voor Dept en niet voor zichzelf. ‘Ja, echt, klinkt misschien wel erg nobel maar ik wil talent verder brengen en campagnes lanceren waarop iedereen trots is, omdat ze er echt aan bij mochten dragen.’

Die organisatie-methodiek is volgens Verbong anders dan bij veel andere gerenommeerde bureaus.

‘Daar is een jong team soms weken aan het concepten, vervolgens komt dan het senior-team dat zegt: ‘Laat ons maar even.’ Dat vind ik niet meer van deze tijd, want als je iedereen betrekt bij het proces dan leert iedereen ook hoe het proces gaat.’

Talentcommunity

Ze zoeken bij Dept zoals bij elk ander bureau naar nieuwe mensen. Toch dient veel talent zichzelf aan.

‘We maken hier ook property-reclame, dat kunnen we gewoon. Kijk naar de Zóoooveel Moneyman, de echte ‘reclame-reclame’-creatieven vinden dat soort concepten tof om aan te werken, zij hebben weer een eigen netwerk van talent. Zo bouwen we onbewust door word-of-mouth toch een soort talentcommunity op waaruit we kunnen putten.’ 

Movember-commercial Philips

Philips Movember - Twijfels niet laten hangen
Wij kunnen met mannen in pak wel lullen over wat gedaan moet worden, maar vaak moet je gewoon beginnen.

Less talking, keep walking-spirit

Toch zijn ze niet alleen maar aardig bij Dept. ‘We geven de ruimte om te spelen, te oefenen, te leren en te vragen, onder het motto: ‘Probeer maar, dan zie je wat er gebeurt.’

Daartegenover staat wel dat de verwachtingen hoog zijn. Dat zijn we ook verplicht aan de merken waarvoor we werken. We hebben insane veel werk voor onder andere Philips, Bol.com, Univé, Audi en sinds kort ook voor Johnnie Walker op 14 internationale markten, we moeten presteren. Daarbij gaan we tegenwoordig voor de prijzen en dan moet je resultaat boeken.’

Over het gewonnen Johnnie Walker-account vertelt Verbong dat het een merk is dat echt bij Dept past. ‘De Less talking, keep walking-spirit heerst hier ook. Wij kunnen met mannen in pak wel lullen over wat gedaan moet worden, maar vaak moet je gewoon beginnen.’

Klantrelatie

Verbongs werkproces-methodiek sluit tevens aan bij de manier waarop Dept met klanten samenwerkt. ‘We houden hier klantendagen, dan werken de merken gewoon hier. Ze zien dan ook de dedicated teams op hun account en de betrokkenheid van de mensen. Dat schept een vertrouwensband.’

Groei en vervlechting

Inmiddels werken er bij Dept bijna 100 mensen op de creatieve vloer in Amsterdam. ‘De oorsprong van Dept komt voort uit digital. Daar is al heel lang een sterke balans, waardoor de creatieve tak de ruimte kreeg om zo hard te groeien. De vervlechting van digitaal met creatie blijft een belangrijk speerpunt van Dept voor de toekomst.' 

Full service creatief bureau

De huidige digitale transitie die plaatsvindt bij merken is volgens Verbong een aanjager voor merken om bij Dept aan te kloppen.

'Onze technische core kan werkelijk alles bouwen. Dat onderscheidt ons van de competitie, we ontwikkelen van platform tot commercial.

Eigenlijk zijn we nu tot een full service creatief bureau uitgegroeid, één van de grootsten van Nederland zelfs, met prachtige prijzen in de kast. Dat is de erkenning voor de kwaliteit van het werk en alle mensen hier, van grote naam tot jong talent.’

Lees ook: Een jpeg van 70 miljoen dollar! Zijn NFT’s het nieuwe goud voor merken?

 

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie