'Communicatie is een vak vol vrouwen, maar mannen domineren'

Sybrig en Mayke van Keep doen oproep aan communicatiebureaus, bedrijven, media en vrouwen voor meer diversiteit en doorgroei voor vrouwen.

Sybrig (l) en Mayke van Keep van de Issuemakers

De zussen Mayke en Sybrig van Keep zijn de managing partners bij De Issuemakers. Ze vinden dat vrouwen in de wereld van communicatiebureaus niet op de posities zitten waar ze thuishoren. Hoewel er veel meer vrouwen werkzaam zijn, domineren de mannen. Wat zou daaraan kunnen en moeten gebeuren? Een interview.

Advertentie
Het is internationale vrouwendag. Hoe belangrijk vinden jullie dat voor de communicatiebranche?
MvK:

‘Erg belangrijk. Hoewel er veel meer vrouwen dan mannen werkzaam zijn binnen communicatiebureaus worden de managing posities nog steeds bezet door mannen. Dit betekent dat de doorgroei van vrouwen nog steeds niet goed geregeld is. In Amerika hebben ze dit weten te keren, doordat opdrachtgevers een divers beleid bij de bureaus waar ze mee werkten gingen eisen. Dat is en vergaande stap. Het zou jammer zijn als we het in Nederland zover moeten laten komen en niet zelf stappen zouden nemen om onze sector over de hele breedte meer divers te maken.’

Dit probleem speelt niet alleen in onze sector.
SvK:

'Inderdaad. Overal is er een gebrek aan vrouwen aan de top. In de zorg en in het onderwijs werken heel veel vrouwen, maar de top bestaat bijna alleen uit mannen. Vrouwen twijfelen vaak over hun eigen kunnen en willen zeker weten dat ze een functie aankunnen voordat ze die aannemen. Mannen hebben daar minder last van. We vieren 100 jaar kiesrecht voor vrouwen. Maar er is nog een lange weg te gaan.'

Waarom moet de communicatiebranche hier wat aan doen?
MvK:

‘Lang werd gedacht dat een mannelijke opdrachtgever meer aan zou nemen van een mannelijke topadviseur. Deze tijd is wel voorbij. Daar komt bij dat opdrachtgevers nu ook vaak vrouwen zijn.'

SvK: ‘De inbreng van vrouwen is vaak ook anders. Juist door divers samengestelde teams kunnen verschillende visies en invalshoeken worden meegewogen in het advies, dat daardoor sterker wordt. En waarschijnlijk worden daardoor negatieve stereotyperingen - die gemakkelijk in communicatie-uitingen sluipen - voorkomen.’

Moeten vrouwen niet zelf verantwoordelijkheid nemen om een betere positie te bevechten?
MvK:

'Zeker, dit vraagt ook het nodige van vrouwen: zij moeten zichtbaarder worden binnen hun bureau, hun ambities uitspreken en duidelijk laten horen wat ze willen bereiken. Het is niet verstandig dat ze zich spiegelen aan de manier waarop mannen binnen hun bureau zich uitspreken en ontwikkelen. Vrouwen en mannen zijn immers anders. Ze moeten op hun eigen kracht vertrouwen en zorgen dat ze zelf alles uit zichzelf halen. Dat betekent ook dat de kansen die er liggen met beide handen aanpakken.'

SvK: ‘Werkgevers zouden hier nadrukkelijker aandacht aan moeten besteden. Als een vrouw ergens niet nadrukkelijk naar vraagt betekent dat nog niet dat ze niet geïnteresseerd is. Werkgevers zouden er goed aan doen vaker te peilen bij hun vrouwelijke personeel wat hun ambities zijn.’

Complicerend is dat veel vrouwen naast hun werk vaak voor de zorgtaken thuis opdraaien.
MvK:

‘Dat klopt. Dit betekent ook dat de taken op het thuisfront evenwichtiger verdeeld moeten worden. Samen aan de keukentafel beslissen hoe je de zorg voor kinderen goed verdeelt. We zien te vaak dat vrouwen nog de zorg thuis naar zich toetrekken, ook als ze op dat moment meer verdienen dan hun partner. De Harvard Business School ontdekte dat kinderen gebaat zijn bij werkende moeders.’

Het thema van Internationale Vrouwendag dit jaar is ‘heldinnen’. Wie is jullie rolmodel of heldin binnen de sector?
SvK:

'Specifieke heldinnen hebben we niet. Voor ons is iedere vrouw die in staat is zichzelf te overwinnen en haar eigen weg durft te gaan, een heldin.’

MvK: ‘We zouden wel vrouwelijk ondernemerschap in onze sector willen stimuleren. Dus vrouwen die deze stap nemen, staan hoog in onze lijst. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Linda Annink van Urban Solutions, Marieke de Koning van De Reclamefabriek of Marjolein van Trigt van Freelancers United.'

Welke oproep kan de sector doen?
SvK:

'Eerst een oproep aan vrouwen zelf om hun ambitie te tonen en meer naar voren te treden. Vrouwen zijn vaak net zo ambitieus als mannen, maar uiten het minder. Daarnaast kunnen vakmedia vaker nadenken over vrouwen die ze kunnen interviewen of hun mening kunnen vragen.’

We maken vaak mee dat vrouwen niet willen meewerken of zich uitspreken. Mannen met een mening zijn veel makkelijker te vinden.
MvK:

‘Het vraagt ook wat van jullie. Je zult echt moeten meewegen dat vrouwen soms overgehaald moeten worden om mee te werken. Dat vraagt wat overredingskracht.’

Reacties: 3

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Petra Visser
Bij communicatiebureau Prima Donna uit Deventer werken sinds de oprichting 25 jaar geleden alleen maar vrouwen. Juist omdat vrouwen een pre hebben als het gaat om communicatie.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Flikker
Haha wetgeving eisen ipv kwaliteit. Ik zie trouwens verdomd weinig vietnamezen bij communicatiebureaus...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ben Menting
Mee eens, vrouwen zouden meer de plek van weinig capabele leidinggevende mannen kunnen innemen. De stoute hakken aantrekken en doen dames!
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie