Conny Braams is Adformatie Person of the Year 2019

Conny Braams, kersverse topmarketeer bij Unilever, is door collega’s verkozen tot Adformatie Person of the Year.

Door Suzanne Blanchard

Braams kreeg de onderscheiding uitgereikt tijdens Koffiedik, het nieuwjaarsevenement voor marketing- en communicatieprofessionals. Braams heeft haar uitverkiezing onder meer te danken aan de forse digitaliseringsslag die ze voor Unilever realiseerde. Ze volgt begin 2020 Keith Weed op als cdmo, een nieuwe functie waar de toegevoegde d voor ‘digital’ staat.

Advertentie
advertisement

Tempo en verandering

Braams startte haar carrière in de jaren ’90 bij Unilever als product manager voor de soepen van Unox en Cup-a-Soup. Later volgden marketingfuncties over de hele wereld. Die mondiale ervaring betaalt zich nu uit. Ze heeft gevoel voor culturele verschillen. Door de goede balans tussen sturen en loslaten zet ze haar landenteams tot tempo en verandering aan. Als geen ander raakt Braams binnen Unilever de juiste marketingsnaar, blijkt uit een rondgang langs bekenden en collega's.

Uit verklaringen van Nederlandse vakgenoten komt Braams niet alleen naar voren als iemand die de digitale beweging kan creëren die Unilever nodig heeft. Zij heeft ook oog voor de concernlijn die ex-ceo Paul Polman in 2012 heeft ingezet.

Force for good

Braams was ook van meet af aan actief met het embedden van purpose in de Benelux-organisatie, vertelt een collega die nauw met haar samenwerkt. ‘Niet alleen met betrekking tot onze merken (zoals Ben & Jerry’s en Dove) maar ook met onze company purpose en met een prachtig traject waarin iedere medewerker zijn eigen individuele purpose heeft gevonden.’ Op die manier heeft ze Unilever Benelux ‘future-fit en purpose-led’ gemaakt.

Adformatie Hoofdredacteur Susanne van Nierop is trots op de verkiezing van de Adformatie Person of the Year: ‘Wij zijn altijd op zoek naar mensen die het voortouw durven te nemen en het verschil maken. Conny Braams is daar volgens het vak hét voorbeeld van. Hoewel vrouwen eerder hoog scoorden in onze top 10, is het dit jaar de eerste keer dat een topvrouw de eerste plek bemachtigt. Haar invloed op de merken van Unilever als een force for good gaat verder dan marketing; ze betrekt ieder onderdeel van het bedrijf bij deze transformatie.’

Top 10

De Adformatie Person of the Year is de meest democratische onderscheiding in het reclamevak. De redactie van Adformatie benaderde eind 2019 circa tweehonderd vooraanstaande mensen in het vak. Daarnaast hielden we een online enquête op Adformatie.nl die massaal werd ingevuld. Naast deze Adformatie Person of the Year zetten we nog negen vakgenoten die in 2019 het verschil maakten in de spotlight.

Conny Braams, Unilever

‘Conny heeft een zeldzame combinatie van energieke creativiteit en operationele slagkracht. Zo krijg je echt dingen voor elkaar in de markt en voor de klant.’  

Victor Knaap, MediaMonks/S4 Capital

‘Victor is geen eendagsvlieg of one hit wonder. Hij is ambitieus en altijd op de bal en heel scherp.’

Niko Koffeman, De Vegetarische Slager

‘De Vegetarische Slager is eind 2018 overgenomen door Unilever vanuit de visie dat het bedrijf daardoor zijn missie - dieren bevrijden uit de voedselketen door mensen een lekker alternatief te geven - echt groot kan maken. En dat blijkt dit jaar, bijvoorbeeld door de mooie deal met Burger King.’ (Waaraan De Vegetarische Slager vegetarische Whoppers gaat leveren, die voorlopig te koop zijn in ruim 2500 restaurants in 25 Europese landen, red).

Arno de Jong, Staatsloterij 

‘Heeft Staatsloterij en Toto gereanimeerd.’

Bas Korsten, Wunderman Thompson

 ‘Korsten is de eerste Nederlander ooit die creatief eindverantwoordelijk wordt voor een wereldwijd bureaunetwerk, een van de grootste reclamebureaus ter wereld nog wel.’

Gérard Ghazarian, Candid Group

‘Bouwt aan een imperium en staat symbool voor de consolidatie in de branche en het samenbrengen van media, reclame en marketing.’

 Darre van Dijk, TBWA/Neboko Amsterdam – creatieve genie

‘Maakt spraakmakende campagnes voor McDonald’s, Toto, Nederlandse Loterij, PostNL en Albert Heijn. Heeft dit jaar terecht voor meerdere adverteerders vijf Effies gewonnen.’

Anneke Schogt / Emilie Tabor / Maddie Raedts, IMA (Amsterdam)

 ‘Leidende kracht van het snelst groeiende bedrijf in de influencermarketingsector.’

Eric Kramer, WPP en GroupM Netherlands

‘Is de personificatie van hoe een internationale groep als WPP relevant kan zijn.’

Marion Koopman, Greenhouse (WPP Company)

 ‘Wat een powervrouw. Een digitale powervrouw!’

Lees hier het interview terug met Conny Braams.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie