Premium

Dit zijn beste marketeers van 2021 (26-50)

Donderdag maken we de Marketeer of the Year 2021 bekend, deze week tellen we af. Dit zijn de nummers 26 tot en met 50.

Top 100 Marketeers 2021

De winnaars van de Dutch Marketing Awards worden donderdag 22 april om 16.30 uur aangekondigd in een live online talkshow. Die is hier te volgen (daar kunt u zich ook registreren, waardoor u een reminder krijgt als de uitreiking begint).

In de loop van volgende week tellen we verder terug in de Top 100 Beste Marketeers van het jaar 2021:

Advertentie
advertisement

26 (74) Drs. Ing. Maryam Boonstra RM

Manager Marketing en Channel bij PostNL

2020 was een uitdagend jaar en zeker voor PostNL. De purpose van PostNL kreeg een nieuwe dimensie: ‘Wij gingen naar buiten zodat de rest van Nederland veilig binnen kon blijven’. Iedereen kon online aankopen blijven doen en (web)winkels konden hun klanten blijven bereiken. Door corona hebben mensen de pakketbezorger vaker gezien dan familie en vrienden. Maryam Boonstra: ‘In een jaar tijd hebben we onze digitale marketingstrategie versneld, onze 10 P’s van marketingmix opnieuw ingevuld en digitaal getransformeerd. We sloten het jaar af met de hoogste klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid, merkbekendheid, beste reputatie en prestatie. We lieten zien dat we als grote olietanker ook als speedboot kunnen varen.’

27 (-) Pascal Duval

CCO VanMoof

Verandering van spijs doet eten. Misschien gedwongen door een pandemie, maar mensen zien in dat positieve verandering in hun leven mogelijk is - in bijvoorbeeld cultuur, sociaal gedrag, gezondheid en transport. Pascal Duval: ‘Als merk heb je de verantwoordelijkheid om onderdeel te zijn van die verandering.’ VanMoof profiteerde van deze nieuwe mindset en groeide internationaal sterk door. Het afgelopen jaar verdrievoudigde de verkoop, laat het bedrijf weten. Daardoor rijden er wereldwijd inmiddels 150.000 mensen op een elektrische fiets van VanMoof.

28 (45) Marjolijn Meynen

CMO De Bijenkorf

2020 zou het jaar worden waarin de 150e verjaardag van de Bijenkorf groots gevierd zou worden. Door corona kwam de focus echter veel meer te liggen op duurzaamheid en versnelde digitalisering van onze klantbeleving. Dankzij het communicatieprogramma ‘De Toekomst is Groen’ is de bekendheid met de duurzaamheidsinitiatieven onder de klanten verdubbeld. Het jaar werd afgesloten met een samenwerking met Glenn Faria die een kerstnummer maakte voor de Bijenkorf en hiermee een tour maakte langs zorginstellingen voor ouderen. 

29 (14) Arthur Simonetti RM

Marketing Directeur DSM & verbinder NL2025

Arthur Simonetti heeft zijn marketingskills in 2020 behalve voor DSM vooral ook ingezet voor NL2025, een beweging waarin onder andere ceo’s en leiders uit de culturele en wetenschappelijke wereld, kunst, bedrijfsleven en sport (‘Aanjagers’) zich op persoonlijke titel vanuit het ‘pay forward’ principe inzetten voor een betere toekomst van Nederland. Er werd onder meer de grootste enquête ooit gerealiseerd, inclusief een campagne op Ster, sociale media en print. Meer dan 170.000 Nederlanders hebben meegedaan en blijken eensgezind in hun toekomstbeeld van een beter Nederland.

30 (-) Jan Willem Koch RM

Managing Director – Hallmark Europe

De kaart werd in 2020 relevanter dan ooit. De enorme groei in retail en online van Hallmark is dan ook te verklaren door de vele kaartjes die mensen elkaar stuurden om in contact te blijven. Op marketinggebied speelde het team van Jan Willem Koch snel in op deze behoefte via speciale ‘Hart onder de Riem’-collecties, activaties met onder andere PostNL (100.000 kaarten voor 1 cent) en een pr-offensief. De kerstcampagne speelde wederom in op saamhorigheid op afstand.

31 (16) Valerie van Schaick

Business Executive Officer Food Nestlé

Nestlé zag op verschillende fronten succes in 2020. Zo versnelde de groei in van plantaardig met het leidende merk Garden Gourmet. Ook was er de introductie van een heel nieuw merk: MezEast…Made for Sharing! Valerie van Schaick licht ook graag nog even het jubilerende merk Maggi uit. ‘Marktaandeel en merkcijfers stijgen sinds we het pad van traditionele campagnevoering verlieten met inzet van digitale media en branded content. Met “Ik kook Van Harte voor jou!” zetten we ons sterk in tegen eenzaamheid in de samenleving, in de huidige crisis relevanter dan ooit.’

32 Joanny Lijbers (17)

HR & Digital lead voor Unilever Benelux

Joanny Lijbers klom recent weer een stap omhoog op de Unilever ladder. In 2020 was zij nog verantwoordelijk voor beauty en personal care binnen Unilever Benelux. ‘Bij het aanbieden van een product of dienst, gaan wat mij betreft commerciële doelen gepaard met duurzame en sociaal maatschappelijke doelen die niet alleen nu, maar ook in de toekomst relevant zijn. Dit zie je mooi terugkomen in hoe wij, als grootste zeepfabrikant ter wereld, tijdens corona mensen helpen bij het wassen van hun handen. We hebben handzeep en handsanitizer snel beschikbaar gemaakt, we zijn gaan samenwerken met belangrijke NGO’s en we hebben een handenwascampagne opgezet om mensen eraan te helpen herinneren hun handen te wassen.’

33 (-) Bram Westenbrink

Senior director global Heineken brand

Voordat Bram Westenbrink in 2017 als directeur marketing op avontuur werd gestuurd naar Brazilië, schreef hij als cmo Heineken Nederland al een indrukwekkend aantal wapenfeiten op zijn naam. De introductie van Heineken 0.0 bijvoorbeeld, waar het concern nog altijd veel plezier aan beleeft. In Brazilië zette hij een volledig nieuw marketingteam neer, en een merkenportefeuille met 16 brands. Per juni vorig jaar was hij weer terug aan de Stadhouderskade in Amsterdam, maar nu wel in een internationale rol. Hij mag zich richten op de groei en winstgevendheid van het merk Heineken wereldwijd.

34 (-) Tom Peeters

CEO Crisp

Samen met twee vrienden richtte Tom Peeters de online verssuper Crisp op. Inmiddels gebruiken ruim 300.000 mensen de app om boodschappen te bestellen. Corona zorgde voor de explosieve groei. Niet alleen door het aspect ‘thuis boodschappen bezorgen’, maar ook omdat mensen volgens Peeters kiezen voor lokaal, seizoensgebonden voedsel. Peeters bemoeit zich van de oprichters het meest met de branding van het merk, samen met bureau DentsuAchtung!. Recent haalde Crisp 30 miljoen op voor de volgende fase.

35 Karlijn Ris

Global marketing director bij De Vegetarische Slager

Eind 2018 nam Unilever De Vegetarische Slager over, eind 2019 werd Karlijn Ris (daarvoor eindverantwoordelijk voor de marketing van Unox), aangesteld als wereldwijde cmo voor het plantaardige merk. In het schap zagen we De Vegetarische Slager in sneltreintempo door-innoveren. Qua internationale marketingcommunicatie zagen we onlangs de eerste uitingen doorkomen. Het werk (met internationale allure) heeft de pay-off ‘Sacrifce nothing’ gekregen.

36 (46) Nicole Verburg

Director Customer Value Management bij VodafoneZiggo

Nicole Verburg neemt het team van VodafoneZiggo mee in een transitie naar Always on Marketing. Het bedrijf biedt zijn klanten nu omni-channel gepersonaliseerde berichten aan via negen kanalen, zowel inbound als outbound. Ter vergelijking: in 2019 waren dit nog slechts vier kanalen en alleen inbound. Verburg draagt haar marketingvisie graag uit en stond afgelopen jaar meerdere malen op de virtuele podia. In het tweede half jaar van 2020 trad zij ook toe tot het bestuur van NIMA en werkte mee aan een nieuwe driejarenplan.

37 (-) Remco Kok

Algemeen directeur Stegeman

Remco is al een aantal maal op het schild gehesen voor zijn duurzame aanpak bij (voorheen) vleeswarengigant Stegeman. Zo’n drie jaar geleden definieerde hij bij Stegeman de 0|50|100-missie. 0 procent verspilling, 50 procent minder vlees in het portfolio en 100 procent openheid over grondstoffen en productie. Destijds werden de hybride vleeswaren (30 procent minder vlees) geen succes, maar nu probeert hij het weer. ‘We hebben de smaak verder verbeterd en consumenten zijn weer wat verder. We geloven hier heel erg in.’ Marketeer die de wereld verbetert.

38 (42) Florent Renders

Marketing manager Nederland bij Royal Swinkels Family Brewers

Florent Renders is al bijna 7 jaar aan het rocken bij Bavaria… eeh pardon, Swinkels! In zijn laatste jaar in Lieshout als marketing manager voor Nederland. Onder zijn wacht werd de ten onrechte gekilde pay-off ‘Zo, nu eerst een Bavaria’ weer teruggehaald. En hij bracht lijn aan in de campagnes, onder meer door Huub Smit (New Kids) een vaste rol te geven. Door de attributen ‘ambacht’ en ‘plezier’ met elkaar te combineren, zette hij de kwaliteit van het pils in de schijnwerpers, zonder in te leveren op de dikke brabo-pret waar we Bavaria van kennen.

39 (-) Casper Mooyman

Head of Marketing Domino’s Pizza NL

Domino’s zette zich als pizzabezorger tijden de eerste lockdowns duidelijk op de kaart door als eerste met contactloos bezorgen te komen. Het lukte Casper Mooyman en zijn team dit ook binnen een week met een campagne via nationale media te ondersteunen. Deze service, als ook de introductie van de Domino’s Delivery Days, hebben in een groot aantal winkels gezorgd voor een verdubbeling van onze bezorg-omzet.

40 (-) Alexandra Legro

Global Marketing & Communication Director Hunkemöller

Alexandra Legro drukt een stempel op Hunkemöller door iedere keer met verrassende campagnes te komen. Het laatste jaar is er steeds meer aandacht voor inclusiviteit en dit heeft resultaat: door meer dan 50 procent van de klanten wordt Hunkemöller gezien als het meest inclusief en divers lingerie merk, een merk voor alle vrouwen. Ook het resultaat van het merk liegt er niet om: in e-commerce werd 177 procent meer verkocht. Met name de members zijn trouw en zijn goed voor 74 procent van de aankopen en geven ook nog eens substantieel meer uit.

41 (-) Thomas Marzano

Global head of brand Philips

De purpose van Philips, het verbeteren van gezondheid en welzijn door zinvolle innovatie, was afgelopen jaar relevanter is dan ooit.  Met die relevantie heeft Philips geaccelereerd door nog meer focus op what matters most: ‘Together, we make life better’. Dit heeft laat zich laten zien in de hogere engagement van onze klanten en consumenten, bijvoorbeeld op events die zich nu naar een virtuele omgeving hebben verplaatst, maar ook bij online campagnes en storytelling. 

42 (-) Laurens Miedema

Manager Marketing en Communicatie GAMMA NL

Gamma was afgelopen jaar de eerste retailer die in de landelijke dagbladen tijdens de eerste lockdown een statement maakte, met een oproep aan klanten en een steun in de rug voor onze medewerkers. Ook haakte het out-of-home in met de rolmaat die 1,5 meter afstand aangaf. Ook black lives matter ging niet aan Gamma voorbij. Laurens Miedema en zijn team beoordeelden alle middelen, zoals de how to-video’s en de fotografie opnieuw op inclusiviteit. In het najaar, in de grote Klus-het-knuscampagne, was de cast een sterke afspiegeling van de Nederlandse bevolking.

43 Hella de Weger

Head of brands & positioning a.s.r

De grootste verdienste van Hella de Weger is de onderscheidende postionering van a.s.r. in een voor veel Nederlanders saaie productcategorie. Het merk a.s.r. is niet in één dag gebouwd, dus De Weger is trots op de consistente aanwezigheid in de brede doelgroep, hoogste reclameherinnering in de markt én dat a.s.r. als enige verzekeraar worden gezien als maatschappelijk betrokken en duurzaam. De ‘Nederland doet het’-campagne werd binnen 1,5 dag gemaakt en ging aan het begin van de Nederlandse coronatijd live.

44 (70) Esmee Blom

Communicatiemanager Merk & Campagnes Plus

Esmee Blom timmert met Plus al een paar jaar aan de weg als relatief kleine supermarktketen. De crossmediale campagnes worden gewaardeerd door het vak, maar vooral ook door klanten. De kerstcampagne werd bekroond met een bronzen Loeki. Ook opvallend was de samenwerking met Talpa’s Marble Mania. Blom is zelf trots op de nominatie voor de SAN Consistent Award. ‘Het is een prachtige erkenning voor jarenlang op een onderscheidende en consistente manier bouwen aan het merk Plus.’

45 (51) Merijn Everaarts

Oprichter Dopper

Strijder en impactmarketeer staat al jarenlang op het podium van de strijd tegen plastic waste. Letterlijk en figuurlijk. Hij hangt die strijd op aan de niet-wegwerpfles die keer op keer met kraanwater gevuld kan worden. Dopper valt op door elke keer weer te verrassen met opvallende campagnes. 2700 liter plasticsoep in het ‘Oceanic Plasticarium’ (in het Tropenmuseum), het proefballonnetje om ‘waterbars’ te openen en natuurlijk het grote beeld ‘Plastic Madonna', dat Everaart cum suis tijdens de spelen in Rio onthulden. In 2020 kwam Dopper nog met een film en een minidocumentaireserie waarin mensen werden geportretteerd die wereldwijd strijden tegen plastic afval in de oceanen. Everaarts strijdt doorrrr…

46 (9) Menno Geelen

CCO Ajax

Menno Geelen voelt de pijn van voetbal zonder live publiek. Maar om van een groot nadeel een klein voordeel te maken heeft Ajax zijn digitale marketingstrategie versneld uitgerold. Het eigen platform staat daarbij centraal. In ‘mijn Ajax’ trekt de fan aan de touwtjes en worden profielen verrijkt en kan de club betere service, content en e-commerce bieden. Bijvoorbeeld door de introductie van ‘mobile ticketing’ en succesvolle activaties. Op social groeide Ajax door, waardoor fans toch wat dichter bij Ajax kwamen.

47 (43) Anne Hilhorst

Manger Campagneteam van Wakker Dier

Wakker Dier ging met Anne Holhorst onvermoeibaar door met nieuwe topics op de kaart zetten. ZO was er aandacht voor het dierenwelzijnsprobleem van hittestress op de kaart gezet, met een meldpunt, veldwerk en een petitie voor de Hitteplan voor Dieren die bijna 80.000 keer is getekend. De campagne heeft geleid tot veel (sociale)media aandacht en Kamervragen, met als kers op de taart een aangenomen motie in de Tweede Kamer voor een plan van aanpak tegen hittestress bij dieren.

48 (47) Patrick Kuijsters

Directeur Marketing & Digital De Volksbank

2020 was een uitdagend jaar voor onze klanten en medewerkers van de Volksbank.  Een jaar waarin de Volksbank zich, met haar merken ASN Bank, SNS, Regiobank en BLG Wonen kon onderscheiden als de meest maatschappelijke bank van Nederland. Dat uit zich volgens Patrick Kuijsters in stevige klantgroei, best-in-class NPS scores en hoge medewerkers tevredenheid. ‘Ons onderscheidend vermogen blijft gericht op het uitbouwen van onze klantrelaties en realiseren van maatschappelijke impact.’

49 (-) Jorn Agterberg

Marketing manager

Qmusic wil elke dag plezier, energie en een goed gevoel brengen bij de luisteraar. Eind 2019 werd het merkverhaal aangescherpt en is de nieuwe slogan Q sounds better with you geïntroduceerd, wat de filosofie van customer centricity onderstreept. Met een always-on campagne rondom de ochtendshow Mattie & Marieke en met het uitbouwen van belangrijke pijlers als de Foute 1500, Het Geluid en de Q-escape room, wist Qmusic in 2020 het marktleiderschap te pakken. Agterberg: ‘Het succes van Q is een optelsom van consistente campagnes en inspelen op de veranderende behoeftes, zoals het verlengen van de ochtendshow vanwege het thuiswerken.’

50 (-) Jon Thissen

Directeur Marketing & E-commerce RGF Staffing (voorheen USG)

Focus is de start van succes. Binnen RGF Staffing, voorheen USG People, zijn de merken opnieuw gepositioneerd. Daarbij is focus aangebracht op de doelgroep, proposities, en marketing. Door te kijken naar de mogelijkheden (in de markt) en alle aandacht daar op te richten, zijn mooie resultaten geboekt. Thissen: ‘Commerciële sturing creëer je door alles te meten en een data driven-manier van werken te implementeren, dat kan omdat onze marketingafdeling integraal verantwoordelijk is voor zowel E-commerce als marketing.’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie