Premium

Dit zijn de 100 Beste Marketeers van Nederland (26-50)

Donderdag 26 maart maken we de Marketeer of the Year 2019 bekend, het aftellen is begonnen. Dit zijn de nummers 26 tot en met 50.

De plek waar de Dutch Media Awards donderdag worden uitgereikt
Adformatie

De winnaars van de Dutch Marketing Awards worden donderdag 26 maart om 16.30 uur aangekondigd in een live online talkshow. Die is hier te volgen (daar kunt u zich ook registreren, waardoor u een reminder krijgt als de uitreiking begint). Meer informatie over de online uitreiking vindt u onderaan dit bericht.

Eerder maakten we de nummers 51 tot en met 100 al bekend. En inmiddels zijn de nummers 4 tot en met 25 ook naar buiten gebracht. Hieronder vindt u van 26 tot en met 50 in de Top 100 Beste Marketeers van het jaar 2020:

Advertentie
advertisement

26 (23) Susan Houben - Directeur marketing Vrumona
Vrumona heeft met 2019 heeft een dynamisch jaar achter de rug. De frisdrankgigant zette in op het terugdringen van suiker, het oplossen (of liever gezegd, het kleiner maken) van het plasticprobleem, deed en passant een overname en begon een limo-start-up om vrijer ideeën te kunnen ontwikkelen: Sir Joe. Houben ziet dat consumenten naast de vertrouwde grote merken, ook echt iets anders, iets nieuws willen: ‘Wij ervaren dat dit een andere markt-, maar ook andere klantbewerking vergt, een andere communicatie.’

27 (-) Jons Janssens - Cio Ace & Tate
‘Wij hebben in iets meer dan vijf jaar tijd een miljoen brillen verkocht en zijn gegroeid naar meer dan vijftig winkels in tien landen. Mond-tot-mond-aanbevelingen blijken ons grootste marketingkanaal; daar zijn we trots op. We zijn nu volop bezig met “one hour delivery on all orders”. Dan kun je online een bril bestellen die door het systeem aan een winkel wordt toegewezen waar de productiecapaciteit wordt gecheckt. Daarna wordt de bril terplekke geassembleerd en per fietskoerier naar je huis gebracht. Technisch best complex, maar we zijn een heel eind.’

28 (72) Nanda Huizing - Head of marketing and communications, Philips Benelux
‘Samen met de Hartstichting hebben we een succesvolle merk- en marketingstrategie geleid om Nederland hartveiliger te maken. Deze BuurtAED-awarenesscampagne in combinatie met onze merkcampagne, versterkte de perceptie dat ons merk impact heeft op het leven van mensen. Het zorgde daarbij voor een substantiële omzetstijging van de Philips AED-business én een betere AED-dekking, waarmee Nederland dichter bij een zes-minutenzone kwam. We gaan verder met de herpositionering van Philips als een actief merk in het gezondheidstechnologiedomein.’

29 (49) Wilco van de Kamp - Medeoprichter en -eigenaar van Stella Fietsen
Samen met zijn compagnon Daan Renselaar zet Van de Kamp de markt voor elektrische fietsen helemaal op zijn kop. Door het traditionele distributiemodel (namelijk via de tussenhandel) te doorbreken met eigen winkels, een online platform en zogeheten ‘experience centers’, is Stella in staat een deel van de marge terug te geven aan de consument. De agressieve, beetje pusherige manier van adverteren, heeft snel marktaandeel opgeleverd (een vijfde van de markt!). Stella heeft zijn toon daarin nu iets gematigd. Het merk wordt volwassener.

30 (-) Margriet de Kroon - Marketing director YoungCapital
‘In 2019 hebben we meer dan een miljoen unieke, nieuwe inschrijvingen gerealiseerd op al onze YoungCapital websites. Een groei van dertig procent. Ook hadden we tachtigduizend meer sollicitaties, terwijl het mediabudget bijna niet was gestegen. Marketing automation staat nu hoog op mijn agenda. We zijn druk bezig onze volledige kandidaat- en klantjourney te optimaliseren. Daarnaast vind ik de verdieping van ons merk heel belangrijk. De afgelopen jaren steeg onze naamsbekendheid enorm, nu vind ik het belangrijk dat we duidelijker maken waar we voor staan en wat we doen.’

31 (-) Hidde van der Louw - Cdmo Bever
‘Het bestendigen van onze merkbekendheid en merkvoorkeur en het verhogen van de traffic met meer dan tien procent, terwijl het netto marketingbudget daalde met tien procent. Komend jaar wil ik ons non-paid trafficaandeel verhogen met tien procent. Ook staat de lancering van Buitentijd op het programma; de online buitenagenda van Nederland.’

32 (-) Sjors van Drie - Senior brandmanager Bud
‘Voor ons stond 2019 in het teken van de lancering van Bud in Nederland. We wilden de pilsmarkt in Nederland opfrissen en ik durf te zeggen dat wij als een echte ‘King of beers’ onze entree hebben gemaakt. Onder meer het partnership met Ajax en de opvallende nationale campagne van out of home tot tv hebben voor een grote stijging in awareness gezorgd. Investeren in de relatie met de consument, blijven verrassen en proberen op zoveel mogelijk relevante manieren aanwezig te zijn: daar gaat ons jaar om draaien.’

33 (77) Marc van Eck - MD New Growth Strategies en co-founder IAMTORO
‘We hebben New Growth Strategies opgezet als strategische merkconsultancy binnen TBWA en snel uitgebouwd tot een team van twaalf professionals. Ondertussen bewezen we met IAMTORO hoe je met een minimaal budget maximale impact kunt behalen. Komend jaar wordt IAMTORO verder uitgebouwd van ondergoedmerk naar fashionable lifestylebrand en de business stapsgewijs uitgebreid naar fysieke retail en nieuwe markten, zoals België en Duitsland. New Growth Strategies gaan we zowel nationaal als internationaal verder op de kaart zetten.’

34 (80) Ine Stultjens - Manager marketing and communication Auping
‘De “Auping, met liefde”-campagne is heel zichtbaar en heeft een heel positieve uitwerking op de merkbeleving. Daaronder ligt een ijzersterke basis van digitale transformatie, de positieve samenwerking met onze ondernemers, onze duurzaamheidsambities, onze innovatiekracht en de manier waarop ons merk zich blijft ontwikkelen in een steeds competitievere markt. In 2020 blijven we onze omnichannelstrategie ontwikkelen waarbij we met onze ondernemers werken aan een gezamenlijke bewerking van de markt en on- en offline dezelfde beleving realiseren.’

35 (-) Annemarie Swijtink - Director marketing, communicatie and insights McDonald’s
‘Ik heb toegewerkt naar de campagne “You Bin It, You Win It!” tegen zwerfafval. Samen met gedragswetenschappers keken we naar de beste aanpak om slecht gedrag positief te beïnvloeden. Uit de effectmeting bleek dat de campagne positief werd gewaardeerd. In 2020 gaan we aan de slag met het uitbouwen van het vegetarische aanbod (een spraakmakende introductie die gepland stond voor april, wordt verschoven naar later dit jaar, red.) en worden gasten, net als vorig jaar, onder het motto “Good Times” op spraakmakende wijze verrast.’

36 (-) Cindy Kroon - Vice president customers and solutions Vattenfall regio Nederland/UK
‘We realiseerden in 2019 de rebranding van Nuon naar het onbekende Zweedse merk Vattenfall, met behoud van marktaandeel. De kernboodschap die daarin leidend was: het mogelijk maken om in één generatie fossielvrij te leven. Op die voet gaan we in 2020 verder. Met concrete video’s, verhalen en voorbeelden laten we zien hoe Vattenfall de uitdaging aangaat. Op basis van datamarketing gaan we verder inzoomen op de wensen die klanten hebben bij de verduurzaming van hun eigen energieverbruik. Ontzorging is key.’

37 (-) Dennis de Borst - Algemeen directeur Febo
Febo was wel heel geel. Niet de kleur die bij uitstek kwaliteit uitstraalt. De Borst voerde een radicaal redesign door, ook om de sterke verouderende doelgroep te verjongen. Daartoe werd ook – in samenwerking met jonge, hippe muzikanten – het begrip ‘Febo Fashion’ tot leven gebracht. Slippers, shirts, heuptasjes en handdoeken, niet aan te slepen. De kostenneutrale campagne leidde tot een drastisch verhoogde NPS-score en dito omzet. In 2019 trok De Borst toch de stekker uit ‘Febo Fashion’. Waarom? ‘We gaan iets anders verzinnen voordat de sleet erop komt.’

38 (-) Marieke Liesting - Marketingmanager Friesland Campina
‘In 2019 hebben we met Optimel een gedurfde stap buiten de zuivelcategorie gezet; we hebben Optimel Salades gelanceerd. Juist in de volvette en ongezonde salade-categorie vallen onze merkwaarden extra op. Onderzoek laat zien dat met name de nul procent vet-eigenschap geloofwaardig is, omdat dit product van Optimel afkomstig is. Resultaat is dat we de penetratie van Optimel in de zuivelcategorie weer zien stijgen en dat was het doel. De groei die vorig jaar is ingezet gaan we dit jaar verder uitbouwen.’

39 (92) Tisha van Lammeren - Cco Consumers T-Mobile, Tele2 en Ben
‘T-Mobile heeft een missie: producten en diensten aanbieden die een eind maken aan klantfrustraties, bijvoorbeeld door middel van Unlimited Internet en Datavrije Muziek. Met UIT & THUIS breken wij nu ook de markt van vast internet open en dagen wij KPN en VodafoneZiggo uit. Hierin groeien we enorm. Dit jaar willen we groeien met drie merken zowel klantenaantal, omzet per klant en klanttevredenheid - terwijl de markt krimpt. We gaan voor een agressieve FMC-groei, een vertienvoudiging, door het neerzetten van een personalised, AI-driven, omnichannel campaigning-engine.’

40 (30) Patrick Hurenkamp - Oprichter Bloomon
Hurenkamp startte in 2014 met Bloomon, het bedrijf dat als eerste met een abonnementsmodel voor boeketten kwam. Inmiddels verkoopt hij anderhalf miljoen boeketten per jaar. (Omzet: 30 miljoen.) Hurenkamp over het succes: ‘De bloemenindustrie wordt al jaren, eeuwen zelfs gedomineerd door Nederland. Alleen, er is heel weinig geïnnoveerd. De keten is heel lang, alle stappen kosten meer dan zeven dagen. Wij hebben ingezet op de versheid en kwaliteit van de bloemen, en we hebben gefocust op design en gemak.’

41 (83) Marlijn van Straaten - Vice-President marketing and communications HMSHost International
‘Afgelopen jaar hebben we onze positionering als B2B-merk gefinaliseerd en gepresenteerd. Dat was een lange reis want er was weinig samenwerking tussen de negentien landen waarin we werkzaam zijn, maar met de propositie “Return on attention” voorzien we in persoonlijke aandacht voor de medewerker, businesspartners, franchisenemers en onze consument. Het heeft onze marktpositie versterkt en ons marktaandeel vergroot, waardoor veel internationale merken met ons willen samenwerken. In 2020 gaan we onszelf onder meer goed positioneren als werkgeversmerk en het eigen marketingteam solide maken en verder uitbreiden.’

42 (26) Florent Renders - Manager consumer marketing Bavaria
‘Een significante stijging op merkoverweging en -voorkeur voor Bavaria, vooral gedreven door een verhoogde kwaliteitsperceptie. Dat hebben we in 2019 gerealiseerd. Dat kwam met name door een vernieuwde uitstraling van onze flessen en kratten en doordat we, vanwege ons 300-jarig bestaan, de perfecte aanleiding hadden om over onze brouwexpertise en -passie te praten in campagnes. We blijven altijd kijken hoe we ons rijke portfolio als Royal Swinkels Family Brewers optimaal kunnen inzetten bij de consument.’

43 (-) Anne Hilhorst - Campagneleider Wakker Dier
2019 was het jaar waarin mensen weer de staat op gingen, in actie wilden komen en hun stem wilden laten horen. Wij hebben dat gestimuleerd door onze supporters veelvuldig te betrekken in onze campagne Skip de AH-kip. Vooral de sms-acties waarbij mensen via ons een protestbericht konden sturen naar Albert Heijn maakten veel energie los; bijna veertigduizend mensen deden mee. Met deze campagne gaan we verder; onze marketing is een succes wanneer een grote groep consumenten de AH-kip laat liggen en voortaan voor betere kip kiest.’

44 (-) Corianne Visser – Marketing- en communicatiemanager myBrand
‘Vorig jaar zijn we in staat geweest om ons aantal volgers flink uit te breiden, het aantal sollicitaties te laten groeien en de kwaliteit en het volume van MQL’s en SQL’s naar een volgend niveau te brengen. Online nemen we klanten nu, door middel van een expeditiemetafoor, op begrijpelijke wijze mee in de oplossingen die myBrand aanbiedt rondom digitale transformatie. Volgend jaar bestaan we vijftien jaar en zullen we diverse events organiseren voor zowel klanten als medewerkers.’

45 (44) Marjolijn Meynen - Directeur marketing en communicatie De Bijenkorf
‘Al onze winkels hebben in 2019 meer bezoekers ontvangen door een effectievere inzet van media. Onder het, interne, motto ‘lokaal digitaal voor allemaal’ is voor elke winkel een individueel mediaplan ontwikkeld. Dat, en ons internal branding-programma, heeft aan het succes bijgedragen. In 2020 bestaat de Bijenkorf 150 jaar. Dat vieren wij natuurlijk uitgebreid: er komt een tv-commercial, bijzondere evenementen voor onze members, er zijn 150 bijzondere producten gemaakt, we brengen een tentoonstelling over 150 jaar mode en rond de feestdagen viert de Bijenkorf met heel Nederland feest om dit bijzondere jaar af te sluiten.’

46 (-) Nicole Verburg - Director customer value management VodafoneZiggo
‘Vanwege de huidige informatie-overload hebben we een-op-een klantcommunicatieprogramma ontwikkeld: GURU. Dit zorgt voor een consistente klantboodschap over alle kanalen, waarbij één centraal brein beslist welke propositie via welk kanaal en op welk moment wordt aangeboden. Hierbij wordt artificial intelligence en adaptive learning toegepast. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Dit jaar gaan we verder met deze transformatie, waarbij onze marketeers veel meer gaan denken over de continue dialoog met de klant aan de hand van (data gedreven) klantgedrag en veel minder bezig zijn met grote batch-gedreven push-campagnes.’

47 (24) Patrick Kuijsters - Directeur marketing en digital Volksbank
‘Vanuit onze missie “Bankieren met de menselijke maat” willen we bewijzen we dat we vanuit een gemeenschappelijk dna een sterke organisatie kunnen bouwen op basis van vier groeiende retailmerken: SNS, ASN Bank, RegioBank en BLG Wonen. In 2019 mochten we meer dan tweehonderdduizend nieuwe klanten verwelkomen. Komend jaar willen we ons maatschappelijk rendement concreet maken. We werken aan een toekomstbestendige strategie waarin onze relatie met onze klanten, maatschappij, aandeelhouder en werknemer in harmonie zijn.’

48 (-) Laurens Miedema - Manager marketing en communicatie GAMMA
‘Kenmerkend voor ons was de switch van ‘dat zeg ik’ naar ‘ik kan het’. Hoe verander je voor een overbekend merk met een nog bekendere slogan de propositie, met behoud van eigenheid en met een nieuw en sterker verhaal? Activatie met de nadruk op product en prijs is niet langer genoeg. De overtuiging dat iedereen de regie moet hebben over zijn woonomgeving werd ons nieuwe themaverhaal en kwam terug in de zeer succesvolle najaarscampagne over het verduurzamen van je woning.’

49 (-) Louise Meijer - Directeur brand, communication and media VodafoneZiggo
‘Afgelopen jaar hebben we grote stappen gezet op: het in huis halen van experts in media-inkoop voor social, search en programmatic en een nieuwe manier van samenwerken met onze bureaus, die zorgt voor een customer journey-driven aanpak in plaats van een campagne-gerichte aanpak. Geheel in lijn met onze interne transformatie naar een agile, digital first organisatie. Dit jaar staat onder meer het verder professionaliseren van de martech-organisatie en de in-housing van studio-activiteiten op de agenda.’

50 (50) Ronald Velten - Marketing director IBM Europe
‘Het realiseren van een cultuur van ambitie, attitude en accountability was een van mijn belangrijkste prestaties als leider voor Europa. In 2020 willen we onze ‘Partner Centricity and Experience’ op basis van de NPS-feedback van onze partners verder optimaliseren en ons ‘NextGen Eco-system’ uitbouwen door het rekruteren van nieuwe Cloud- en AI-partijen en het transformeren van bestaande partners. Daarbij implementeren we een nieuw ‘Marketing Metrics, Measurements and Decision-systeem’ voor onze joint marketinginvesteringen in Europa.’

Over het virtuele event

De geplande uitreiking van de Dutch Marketing Awards in KIT Amsterdam kon door de uitbraak van het corona-virus niet doorgaan. Daarom heeft de organisatie de handen ineengeslagen met Capital C en Bourgonje die in de eventruimte de High Light een ‘virtuele studio’ hebben ingericht.

 

‘Deze tijd vraagt om creatieve oplossingen’, zegt Van Nierop. ‘We willen de winnaars graag het podium geven dat ze verdienen, juist nu. Dat kan dit jaar niet met een fysiek feest, maar het zou prachtig zijn als het vak online aanhaakt zodat we er een digitaal feestje van kunnen maken.’

 

De uitzending begint om 16.30 uur en is te volgen via www.dutchmarketingawards.nl, waar u zich ook kunt registreren.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Scot Licon
Heeft u een spoedlening, dan moet u uw schulden vereffenen, of
Heeft u extra kapitaal nodig om uw bedrijf te verbeteren?
We lenen geld voor mensen die financiële hulp nodig hebben.
je hebt een slecht krediet of je hebt geld nodig om rekeningen te betalen,
investeer in zaken 3,00%.


Ik wil deze omgeving gebruiken om u te vertellen wat u betrouwbaar moet maken en
de ontvanger en staat klaar om u een lening aan te bieden.
wij bieden;
Persoonlijke leningen
Schuldconsolidatielening
Durfkapitaal
commerciële lening
Bedrijfsleningen
Educatieve lening
Huisleningen om welke reden dan ook!

We vertrouwden op een alternatief voor bankfinanciering en ons proces
De applicatie is eenvoudig en duidelijk.

Mocht u interesse hebben, neem dan gerust contact met ons op via onderstaande gegevens
E-mail: scotlicon121@gmail.com
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie