Premium

Dit zijn de 100 Beste Marketeers van Nederland (26-50)

Dinsdag 26 maart maken we de Marketeer of the Year 2019 bekend. Vrijdag zijn we begonnen met aftellen. Dit zijn de nummers 26 tot en met 50.

26 (-) Florent Renders
Manager consumer marketing Bavaria
‘Het merk is weer op de kaart gezet door een nieuwe positionering met de vertrouwde slogan Zo nu eerst een..'. Ook de ‘Bavaria slaat terug’-inhakers, waarmee we gemene sociale mediaberichten over ons makkelijk kunnen ontkrachtenmet feiten, zijn mooie voorbeelden van hoe we op een Bavaria-manier over ons brouwambacht kunnen vertellen.’

27 (37) Jeroen Mustert
General manager Wessanen
‘Ook in 2018 is het ons bij Wessanen gelukt om theemerk Clipper met 10% te laten stijgen, in een stabiele markt, waardoor het marktaandeel is gestegen naar bijna 7%. Clipper is nu het derde theemerk in Nederland. De belangrijkste uitdagingen voor het vak blijven driving digitl transformation: zowel van personeel als technologie.’

28 (22) Alexandra Legro
Global Marketing & Communications Director Hunkemöller
‘Het merk Hunkemöller werd geïntroduceerd in Rusland, Polen en Noorwegen. Met behulp van data, technologie en marketing automation echte personalisatie te realiseren blijft de belangrijkste uitdaging voor het vak.’

29 (41) Bas Bisschops
Directeur Marketing & Communicatie ABN Amro
‘Hoogtepunten: de lancering van Beeldbankieren, een zilveren Effie voor Spaarverslimmers en Finance the Future. Ook The Lockdown was vernieuwend en prijswinnend, waarmee we nieuw IT-talent konden werven. De grootste uitdaging blijft ook in 2019 om factbased learning volledig te integreren in alle disciplines van ons marketingvak.’

30 (33) Patrick Hurenkamp
Oprichter bloomon
‘De grootste marketingprestatie van het bloomon-team in 2018 is de succesvolle pilot van de Cadeaubos Deluxe. Naast het ontvangen van bloemen op abonnementsbasis is het nu ook mogelijk om eenmalig iemand te verrassen met een exclusieve bloomon-cadeaubos. Geen standaardboeket, maar juist een eigentijds ontwerp van onze bloemstylisten.’

31 (-) Hans van Avendonk
Director Marketing Communication Landal Greenparks
‘Voor het eerst kwam meer dan de helft van onze groei uit andere markten, zoals Duitsland, Denemarken en België. We zien de merkbekendheid in deze landen snel toenemen. De belangrijkste uitdaging is de continue ‘upskilling’ van marketingprofessionals. Marketingcommunicatie wordt in steeds grotere mate een technologiegedreven vak. En daar horen vaardigheden bij die marketeers van oudsher niet of in beperkte mate in huis hebben.’

32 (16) Marieke van Balen
Voorheen: PepsiCo, nu: Head of Marketing Dairy NL
‘In het afgelopen jaar hebben we voor Quaker Cruesli een compleet plan uitgevoerd inclusief productrenovatie, nieuw formaat, innovatie, design, activatie en pr hetgeen tot merkgroei heeft geleid. Daarnaast hebben we voor Quaker-masterbrand de purpose aangescherpt die heel inspirerend is en duidelijk richting geeft aan equity- en innovatieplatforms en voor een sterke executie vanaf 2019 zorgt.’

33 (-) Remco Kok
Ceo Stegeman
‘Met ons bedrijf willen wij de vleeswarenindustrie veranderen, in lijn met toekomstige doelstellingen. Dit doen we aan de hand van de ‘0-50-100- strategie’, waarbij we inzetten op 0 procent verspilling, 50 procent minder vlees en 100 procent transparantie en samenwerking. We hebben producten met De Vegetarische Slager en ook een reeks groentenproducten
opgezet.’

34 (30) Rik ten Wolde
Senior marketingmanager Afas
‘Geen spiegeltjes, kraaltjes en losse campagnes (waar marketing te vaak van wordt beticht), maar een strategische verandering van de organisatie. Daardoor is de klantrelatie aantoonbaar verbeterd. Dit natuurlijk met alle middelen die we hebben: digitaal en live, inhoudelijk en met beleving.’

35 (-) Shirley Kind
Director sales & service Nederlandse Loterij
‘Mijn grootste prestatie was het ombuigen van de negatieve tendens rondom het merk Staatsloterij, naar positieve waardering. Dit resulteerde onder meer in het winnen van een Gouden Loeki. Voorop staat de juiste balans vinden tussen het gebruik van insights, data en impactvol creatief werk.’

36 (-) Mariëtte Leenhouts
Director Marketing & Communicatie Randstad
‘Onze merken Yacht, Tempo-Team en Randstad zijn sterk verankerd. Dit geldt ook voor marketingactiviteiten. Ik ben trots op de scores van activiteiten als campagneresultaten, website traffic, maar vooral op de energie en samenwerking van onze afdeling met andere ‘gevestigde’ afdelingen intern.’

37 (-) Lodewijk de Vries
Head of Global Demand Generation Bynder
Onze grootste prestatie was, met behulp van onze investeerder Insight Venture Capital, de overname van onze grootste concurrent in de VS, Webdam. Als marketingteam hebben we de taak om één merk te positioneren en de gecombineerde omzet op peil te houden.’

38 (39) Ron Schneider
Marketingdirecteur Eneco
‘In 2018 bij NS begonnen en vanaf september bij Eneco. Bij de NS zijn we vanuit marketing steeds gerichter onze klanten gaan bedienen. Bij Eneco ben ik trots op de introductie van de nieuwe merkrichting en de bijbehorende campagne die goed scoort in een tijd waarin energie volop de aandacht heeft.’

Advertentie
advertisement

39 (3) Anouk Beeren

Director marketing & e-commerce Bidfood
‘In 2018 hebben we onze eigen marktplaats geopend, dertig shop-in-shops gelanceerd en het werd mogelijk voor derden om te verkopen via ons platform. Daarnaast realiseerden we met horecaprofessional-community Foodyard bereik, connectie en conversie. We hebben successen behaald met de lancering van nieuwe digitale formats én we hebben mooie partnerships tot stand gebracht met leveranciers en influencers.’

40 (52) Vivian Butzelaar
Marketing director Simpel

‘Met wederom een baanbrekende propositie, volledig in lijn met ons bestaansrecht, hebben we een recordaantal nieuwe klanten aangesloten. Klanten blijven ook bij ons en waarderen onze service met een 9,1. We bewijzen dat veel voor weinig hand in hand kan gaan met uitstekende kwaliteit. Hou zaken dan ook eenvoudig en wees radicaal als het gaat om je bestaansrecht als merk.’

41 (-) David Verschoor
Director Marketing, Partnerships & Communication Hartstichting
‘Met partner Philips hebben we de zeer succesvolle crowdfundactie buurtaed.nl opgezet. Hierdoor hebben ongeveer duizend buurten, 50.000 buurtgenoten, gezamenlijk een AED aangeschaft. Nu kan er binnen zes minuten hulp geboden worden bij een hartstilstand, waardoorde overlevingskans verdubbelt.’

42 (88) Yvonne Nassar
Head of Customer Strategy & Marketing Rai Amsterdam
‘Bij RAI Amsterdam hebben we in 2018 het beste resultaat ooit behaald. In Europa concurreren we met steden als Londen, Barcelona en Kopenhagen. Verder ben ik als voorzitter van Platform Innovatie in Marketing trots op alle marketinginnovaties die we delen met vakgenoten.’

43 (40) Frenkel Denie
Global director digital commerce FrieslandCampina
‘We zijn elke dag beter geworden in data-driven commerce. In China zijn we uitgeroepen tot het beste digital brand van alle FMCG’s. Grenzen tussen marketing en sales vervagen. Dit vraagt om een ander operationeel model.’

44 (42) Marjolijn Meynen
Director marketing & communicatie Bijenkorf
‘Marketing houdt niet op bij de afdeling marketing. Met een vernieuwd merkpaspoort en workshopprogramma is de hele organisatie getraind in de nieuwe merkvisie. De campagne ‘Make Classic Fantastic’ met Bobbie de Beer was een fantastische afsluiting van een fantastisch jaar.’

45 (-) Natascha van Roode
Head of global marketing communication KLM
'We beschikten al over gedetailleerde analyses van onlinecampagnes. Afgelopen jaar hebben we daar analyses aan toegevoegd op merkniveau. Alle analyses brengen we samen in de Increase Communication Effectiveness-tool, waardoor we in 2019 de eerste stappen kunnen zetten op het vlak van predictive modelling.’

46 (78) Jens Waaijers
Commercieel manager retail Knab
‘Mijn grootse marketingprestatie was een groei van 38 procent zonder concessies te doen op klanttevredenheid. De belangrijkste uitdaging blijft kansen benutten die de technologische ontwikkelingen bieden. Maar niet alles wat kan, is ook een goed idee. Waar zitten consumenten echt op te wachten?’

47 (27) Yvette Belt-Beekman
Director marketingcommunicatie KPN
‘Vorig jaar hebben we een ROI-tool ontwikkeld waardoor we een geïntegreerd en goed beeld hebben van alle campagnes. Merk-, traffic- en sales-performance worden nu beoordeeld op korte- en lange termijneffecten en tevens uitgedrukt in financiële waarde. Dit zorgt voor een uniform beeld van de totale campagneprestaties in de hele organisatie. De verwachtingen van de consument op een creatieve manier blijven bevestigen is een uitdaging voor het vak.’

48 (-) Joanny Lijbers
Marketing Director Beauty & Personal Care Unilever Benelux
‘Innovatie kun je met mooie grote merken doen zoals Dove, Andrélon of Zwitsal, maar ook met een heel mooi nieuw merk dat we in 2018 hebben gelanceerd: Love Beauty & Planet. De
digitale transformatie is in volle gang als je kijkt naar de mediaconsumptieverschuiving. Deze verandering is ook zichtbaar binnen onze organisatie. In 2018 is er een extra digital team opgezet voor Beauty & Personal Care.’

49 (-) Wilco van de Kamp
Medeoprichter Stella Fietsen
‘Stella Fietsen is in acht jaar tijd uitgegroeid tot marktleider in Nederland. Stella is, naast de traditionele doelgroep van 50+, steeds beter in staat om forensen, moeders en jongeren te bereiken.’

50 (94) Ronald Velten
Marketing & Communications director Europe IBM
‘De ruim tweeduizend door onze partners voltooide surveys hebben niet alleen belangrijke input gegeven voor een aantal structurele programma-aanpassingen, maar ook geholpen een cultuur van feedback en partner advocacy te realiseren. De belangrijkste uitdaging is en blijft de fusie van marketing en technologie.’

Countdown

Eerder publiceerden we al de nummers 76 tot en met 100 en de nummers 51 tot en met 75.

Maandag 25 maart brengen we de nummers 4 tot en met 25 naar buiten.

Dinsdagavond laat leest u bij ons wie is uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2019.

De Marketeer of the Year 2019 wordt uitgeroepen bij de Dutch Marketing Awards. Voor meer informatie en ticketverkoop, klik hier.

Belangrijke informatie voor abonnees

Abonnees ontvangen de complete Top 100 Marketeers 2019 in een bijlage bij Adformatie #3.

Lees in die editie ook de uitgebreide interviews met de drie genomineerden, Raymond Cloosterman (Rituals), Frank Elion (VGZ) en Michiel Muller (Picnic).

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie