Erik de Zwart: 'De marketeer is nu meer een chef-kok'

[door gastblogger Liesbeth Slooijer] 5 vragen aan media ondernemer Erik de Zwart

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tijdens de ontbijtsessie van de , waar alle resultaten werden gepresenteerd, sprak ook Erik over de rol van mobiel in zijn leven. Naast zijn werk bij de Nederlandse Top 40 en Radio Veronica is hij actief als media ondernemer en investeerder in diverse bedrijven. We vroegen hem naar zijn visie over mobiel en advertising.

We zijn hier bij de presentatie van de resultaten van Mobile Marketing Monitor 2014. Waar wij benieuwd naar zijn: wat betekent mobiel in jouw leven?
&;Mobiel is in eerste plaats een bijzonder makkelijk middel om met mijn familie, vrienden en zakelijke relaties te communiceren, maar inmiddels ook uitgegroeid tot een communicatiemiddel met het publiek via bijvoorbeeld social media. Enerzijds gebruik ik social media door een stukje broadcasting, waarbij ik ervaringen deel met anderen, maar anderzijds ook commercieel om aandacht te vragen voor bepaalde onderwerpen. Mobiel is voor mij absoluut een verbetering van iedere vorm van communicatie. Dankzij mijn mobiel ben ik altijd en overal op de hoogte. Ik zou het niet meer willen missen!&;

Als media ondernemer kom je waarschijnlijk veel in aanraking met vormen van advertising. Maak je ook gebruik van advertising in je werk voor de Nederlandse Top 40 en Radio Veronica?
&;Met de Nederlandse Top 40 zijn wij zeer mobielgericht. As we speak, is er een nieuwe app in de Apple Store verkrijgbaar. Voor een klein bedrag per week kun je daarmee de hele Top 40 beluisteren, on- en offline. Daarnaast hebben we een app, voor zowel Android als iOs, waarin je actuele Top 40-lijsten kunt terugvinden, stukjes van liedjes kunt luisteren en stukjes van clips kunt bekijken. Ook maken we veel gebruik van mobile advertising in onze apps. De ideale mediamix bestaat uit digitaal- en printadvertising. Door het grote aanbod aan communicatiemiddelen zoals mobiel, internet, tv en radio wordt het aanbod steeds groter. Wil je als adverteerder je product onder de aandacht brengen, dan moet je heel breed gaan en daar horen printuitingen ook bij. Dit kan net die ene laatste belangrijke visualisatie zijn van een uiting in een campagne. Retargeting vind ik een voorbeeld van een mooi stukje advertising. Een ontwikkeling daarin is echter dat de adverteerder nog niet weet of ik een deal heb gesloten. Hierdoor kan het voorkomen dat ik advertenties krijg van producten, die ik wellicht al heb aangeschaft. Toch heb ik liever een gerichte advertentie die past bij mijn interesse, dan dat ik advertenties krijg waar ik niks aan heb.&;

Uit het onderzoek blijkt dat de belangrijkste motivatie om mobile marketing in te zetten is: &;meer betrokkenheid tussen merk en klant&;. Ben jij het eens dat mobiel een rol speelt in de betrokkenheid met klanten? Hoe zorg jij voor betrokkenheid met je luisteraars?
&;Ik ben van mening dat mobiel zeker een rol speelt in het creëren van betrokkenheid. Een voorbeeld is onze nieuwe campagne van Jeroen van Inkel voor Radio Veronica. Deze is zeer groot opgezet met een grote hoeveelheid abri&;s en een intensieve mobiele campagne, die door MediaScience wordt verzorgd. De link tussen uitingen op mobiel en print zorgen voor meer herkenning. Creatie is daarbij natuurlijk een zeer belangrijke factor. Voor mijn eigen luisteraars is mobiel vanaf het begin een belangrijk middel. Vroeger begon dat al door telefonisch contact, gevolgd door het versturen van sms&;jes en tegenwoordig kun je bij Radio Veronica in de app reageren en direct een bericht sturen naar de studio. Interactie met luisteraars is enorm belangrijk.&;

Als investeerder help je bedrijven naar een hoger plan te tillen. In hoeverre denk jij dat de resultaten uit de Mobile Marketing Monitor 2014 helpt bij het bepalen van een toekomstige marketingstrategie?
&;Voor de aanwezige adverteerders bij de ontbijtsessie denk ik dat zij weer een stap verder zijn in het gehele palet dat wordt aangeboden. De resultaten laten een goed beeld zien van wat momenteel leeft, wat er gebeurt en welke inhaalslag mogelijk is. Het gaat er uiteindelijk om of een bepaalde strategie effectief is en aanslaat. Dit soort onderzoeken geven inzicht in deze zaken, zodat marketeers daarmee verder kunnen per product en campagne. Mobile marketing is vooral actiematig goed in te zetten, om aandacht te wekken en call-to-actions te verspreiden. Het triggeren van de consument staat centraal. Ik zie mensen niet direct een bankstel bestellen via hun mobiel, maar wel acties en aanbiedingen onder de aandacht brengen.&;

Mobiel steeds meer geïntegreerd in de marketingmix. 85% van de marketeers heeft aangegeven mobiel te gaan gebruiken, ter vergelijking met 42% in 2012. Hoe zie jij de toekomst van advertising en wat is de volgende stap?
&;De mix wordt steeds breder. De marketeer van vandaag had vroeger de keuze tussen print, tv en radio. Nu is de marketeer meer een chef-kok die uit allerlei ingrediënten een compleet nieuwe mix samenstelt. Per product kun je veel kritischer kijken naar hoe het marketingbudget uitgegeven kan worden, waarmee de efficiency uiteindelijk wordt vergroot. Een tip die ik mee kan geven is ga op de stoel van de consument zitten en onderzoek hoe de consument denkt, wat doet zij en hoe ziet haar leven er uit. Aan de hand daarvan vul je het marketingverhaal in.&;

Gastblogger Liesbeth Slooijer is werkzaam bij MediaScience. 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie