Premium

HelloMaaS biedt ‘marketing op afroep’ met lokale relevantie

Marketingorganisaties willen steeds vaker flexibel inzetbare specialisten. HelloMaaS speelt hierop in met personality- en skill-matching.

Louise Doorn

Op één platform toegang tot marketingkennis en -kunde. Vind de beste freelance marketeers van Nederland, koop een marketingpakket voor een vaste prijs, boek een expert-advies voor een uur. Dat is de belofte van HelloMaaS, waarbij MaaS staat voor Marketing as a Service. HelloMaaS moet het serviceniveau van een agency bieden met de schaalbaarheid van een platform. Transparant en direct toegankelijk. 

Met een sterke toename van het aantal kanalen en duizenden tools is het marketinglandschap complex geworden. Een van de meest in het oog springende veranderingen is de explosieve groei van de freelance-markt. Corporates, groot-mkb en ook bureaus vertrouwen steeds vaker op een flexibele schil van freelancers.
 

Om vraag en aanbod beter bij elkaar te brengen zijn in de laatste jaren freelance-platforms gelanceerd. Maar die bieden slechts ten dele antwoord op het probleem, weet Louise Doorn, oprichter en ceo van HelloMaaS. De platforms fungeren veelal als een-op-een cv-databases.

‘Ons onderzoek en onze ervaring toont aan dat bedrijven, vooral in het mkb, achterlopen met digitale marketing. Ook scale-ups, die na het ophalen van een series-A investering opeens een merk en een demand-generatiemachine moeten neerzetten, worstelen met marketing. Zij weten vaak niet wat nodig is.’

Uit dit inzicht ontstond het idee voor HelloMaaS, een platform voor marketing on demand. Louise Doorn: ‘Met HelloMaaS willen wij marketingkennis en executiekracht op een flexibele en transparante manier ontsluiten en on demand aanbieden. De kwaliteit waarborgen wij door freelancers en marketingadviseurs pas na persoonlijke screening op het platform toe te laten.’
 

Marketingzwaargewicht

Het idee voor HelloMaaS komt niet uit de lucht vallen. Met meer dan vijftien jaar marketingervaring bij uiteenlopende organisaties, van start-ups tot wereldwijde corporates, mag Doorn gelden als een marketing-zwaargewicht. Tien jaar geleden, in een periode waarin Philips nog 212 verschillende Facebook-pagina’s telde, heeft Doorn daar de wereldwijde socialmediastrategie ontwikkeld en geïmplementeerd. Toen al op een HelloMaaS-manier, alleen zonder platform. 

In 2011 verhuisde ze naar New York, op uitnodiging van een Publicis Groupe-agency, en werkte direct voor de global CMO van Samsung. Vervolgens maakte ze de overstap naar de Amerikaanse bank JP MorganChase, waar ze bouwde aan een in-house marketingteam van 120 mensen. Vanuit haar rol bij JP MorganChase was ze veel in San Francisco / Silicon Valley en raakte geïnspireerd door de energie bij start-ups. Zo maakte ze de stap van corporate marketingexecutive naar Chief Marketing Officer bij scale-up Dstillery, een programmatic-mediaplatform in New York.
 

Digital nomads

Tegelijkertijd raakte Doorn gefascineerd door het fenomeen digital nomads; de nieuwe generatie, die locatie-onafhankelijk werkt. Alleen wifi is nodig om te werken, liefst in een co-working locatie, om zo met andere digital nomads te connecten. Voor de start van HelloMaaS dook ze in de wereld van digital nomads en ging naar Chang Mai en Bali voor onderzoek.
 

'Door zelf te bepalen waar, wanneer en voor wie te werken, krijg je vooral in creatieve beroepen als marketing betere output'

‘Digital nomad is niet alleen het fancy idee van lekker vanaf het strand je werk doen. Het is een fundamenteel andere manier van tegen het leven aankijken en welke plek werk daarin inneemt. Veel digital nomads hebben een Masters-titel, zijn gedreven en professioneel. Door zelf te bepalen waar, wanneer en voor wie te werken, krijg je vooral in creatieve beroepen als marketing betere output.’ 

De belangrijkste drijfveer van freelancers is de drang om hun eigen carrière te bepalen. Dat geldt niet alleen voor digital nomads; de snelst groeiende groep in de freelance-economie zijn kenniswerkers en creatieven, vaak senior-marketeers met tien tot vijftien jaar ervaring. 

Kennis van de cultuur

Upwork, het mondiale freelancerplatform, speelde al vroeg in op de freelance-trend en is in oktober 2018 naar de beurs gegaan. De huidige waardering is 1,6 miljard euro. Het Upwork-model is voornamelijk gebaseerd op de gedachte om talent uit lagelonenlanden projecten te laten uitvoeren voor klanten in landen met hoge lonen. Dit kan goed werken voor bijvoorbeeld software-development. Voor marketing is kennis van de lokale cultuur, concurrentie en taal noodzakelijk.

Doorn: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlandse bedrijven daarom het liefst met Nederlandse marketeers werken. HelloMaaS bouwt in ieder land een unieke community en werkt met een lokaal team.’

Op het platform kunnen ook directmarketingpakketten tegen een vaste prijs worden gekocht. Sinds kort kunnen klanten ook direct een afspraak voor een expert-advies plannen, al vanaf één uur. Beide diensten zijn een self-service e-commercepropositie.

‘Dit is vooral gericht op het mkb. Denk aan een fashionboetiek in de 9 straatjes in Amsterdam. Social media is belangrijk, alleen is het veelal te duur of overkill om een bureau in te huren. Nu kan zo’n boetiek werken met een freelance socialmediamanager die ervaring heeft bij Gucci en G-star. De freelancer kan een diverser portfolio met meer omzetzekerheid creëren.’

Flexibele laag

HelloMaaS werkt met strategisch partner BrandPit, een recruiter in marketing en digitale transformatie. Zij hebben ook in HelloMaaS geïnvesteerd en brengen hun freelancers na persoonlijke screening aan bij HelloMaaS. Zij zien bij hun klanten, veelal corporates, dat ook daar behoefte is aan een flexibele laag van marketingspecialisten.

De bureauwereld maakt ook stappen met de vernieuwde manier van werken. Als voorbeeld noemt Doorn Marcel, het online platform van Publicis Groupe, een AI-gestuurd matchmakingsysteem dat de 80.000 medewerkers wereldwijd op een andere wijze laten samenwerken.

Zoals Marcel put uit marketeers en creatieven in de Publicis-organisatie, zo werkt HelloMaaS met freelance-marketeers die op het platform zijn aangesloten. Hiermee is de potentie van HelloMaaS als netwerk groter dan die van Publicis. Doorn heeft twijfels over de insteek van Marcel. ‘Unilever geeft bijvoorbeeld een briefing op Marcel met een uitnodiging voor Publicis-medewerkers om te pitchen. Daarbij nemen mensen uit de hele wereld het op tegen hun collega’s. Mensen uit Amsterdam kunnen dus pitchen tegen collega’s uit Buenos Aires. Ik geloof meer in een lokaal relevante benadering en de mogelijkheid om persoonlijk samen te werken.’

Wat hetzelfde is, is het geloof in de noodzaak van een nieuwe benadering van het agency-model. Een benadering waarbij de vraag leidend is, om vervolgens de juiste disciplines, ervaring en merk-affiniteit voor de uitvoering erbij te zoeken. HelloMaaS is geen aanval op traditioneel georganiseerde bureaus, benadrukt Doorn. Sterker: die kunnen prima terecht om snel op te schalen. ‘Bijvoorbeeld als een bureau een grote pitch gewonnen heeft en de klant wil direct beginnen, terwijl het bureau niet het (juiste) talent in huis heeft.’
 

Angel investeerders

Na ruim een jaar onderzoek, platformbouw en onboarding van de eerste klanten is HelloMaaS inmiddels een half jaar actief in Nederland. Volgens Doorn zijn er 200 professionals aangesloten met het doel om eind 2019 tot 500 te komen.

In 2018 kickstartten angel investeerders in New York en Amsterdam HelloMaaS met 300.000 euro. In mei 2019 investeerde Tablomonto VC 400.000 euro. HelloMaaS is in de afrondende fase van een derde inverstering door een grote mediapartij. Louise Doorn gebruikt de investering om haar team te versterken, nieuwe features te lanceren en de zichtbaarheid van HelloMaaS te vergroten.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie