Hoe een regionale stofzuigerverkoper landskampioen werd met AZ

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: Wastora.

AFAS Software maakte deze week bekend dat het zich nog tot 2022 als hoofdsponsor verbindt aan voetbalclub AZ. Een mooie stap voor de club die op dit moment sterk terugkomt, na een diep DSB-dal. Waar Dirk Scheringa door de meesten nog herdacht wordt als dé kampioensmaker van Alkmaar, begon het voetbalsprookje eigenlijk veel eerder. Al in 1981 vierde de Alkmaarse trots haar eerste landelijke kampioenschap. Toen was het geen dubieuze kredietverstrekker die de club naar grote hoogtes financierde, maar een voormalige stofzuigerverkoper. Het Verdwenen Merk van deze week brengt ons terug naar een tijd van Japanse electronica, verkeersopstoppingen op zaterdag en een verloren UEFA-cup finale.

Stofzuigers en wasmachines
Van een stoffig winkeltje vol stofzuigers tot een warenhuis met landelijke bekendheid en een landstitel. Wastora maakte duidelijk dat Nederland houdt van goedkope wasmachines en dat een voetbalkampioenschap te koop is. Over dat laatste zo meer, eerst terug naar de stofzuigers. Wastora, een afkorting van WAsmachines, STOFzuigers, RAdio&;s, groeit hard na de oprichting in 1953. De oprichters Cees en Klaas Molenaar breidden hun winkel in Zaandam in twintig jaar tijd uit van zestig vierkante meter tot een tweehonderdvoud van ruim twaalfduizend vierkante meter. Ook het assortiment groeit mee en langzaamaan ontpopt de winkel zich tot een warenhuis met kleding, meubelen, parfum en heel veel Japanse elektronica. Het trekt een breed publiek dat regelmatig tot verkeersopstoppingen leidt op de drukbezochte zaterdagen.

In rook op
In totaal verschenen er in de jaren daarna nog vijftien winkels in Nederland tot Wastora in 1992 werd overgenomen door It&;s Electric (het latere It&;s) en Megapool. Het pand aan de Westzijde in Zaandam, daar waar alles ooit begon, bleef wel in handen van de familie Molenaar en ontvouwde zich tot een shop-in-shop-warenhuis waarin Wastora slecht een huurder was. Een grote brand in 1993 laat het ondernemerssprookje definitief in rook opgaan.

Voetbalsprookje
Terug naar het voetbalsprookje dan. We schrijven 1972 als Wastora het noodlijdende AZ&;67 overneemt en Klaas Molenaar de voetbalclub gaat leiden als zijnde een eigen bedrijf. “Om te slagen is een strakke leiding nodig”, zo formuleerde hij zijn visie over de organisatie van een profvoetbalclub. Gesteund door vele sponsormiljoenen begint AZ aan een geweldige opmars met een landstitel in 1981 als absoluut hoogtepunt. Ook de gewonnen KNVB-beker en de 3-0 verloren UEFA-cup finale tegen Ipswich Town zijn niet los te zien van de voetbal- en ondernemerspassie van de familie Molenaar en Wastora. Toen de winkel voor het eerst met grote financiële tegenslagen kampte, kreeg ook AZ hier direct mee te maken. Topspelers werden verkocht en in 1988 degradeerde de club terug naar de eerste divisie. Wastora verlegt vanaf dat moment de blik weer op haar eigen wasmachines.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie